LeadDeskin CMD tarjosi lisänäkyvyyttä markkinaan ja yhtiön pitkän aikavälin tarinaan
LeadDesk järjesti torstaina historiansa ensimmäisen pääomamarkkinapäivän (CMD), jonka sisältöä kävimme läpi johdon haastattelussa täällä. Meille CMD:n keskeistä antia oli katsaus yhtiön kohdemarkkinoihin, minkä osalta saatiin jälleen viitteitä yhtiölle suotuisien kasvuajurien ja konsolidaation jatkumisesta useita vuosia eteenpäin. LeadDesk antoi myös pitkän aikavälin tavoitteen 100 miljoonan euron liikevaihdosta. Lisäksi yhtiö kertoi yritysostojensa integraation etenevän hyvin ja orgaanisen myynnin (mm. suurasiakasmyynti ja valmius avata uusia markkinoita) näyttävän hyvältä. CMD vahvisti näkemystämme yhtiön myönteisistä pitkän aikavälin näkymistä sekä odotustamme integraatioiden etenemisestä, eikä siten aiheuta välitöntä muutostarvetta ennusteisiimme tai näkemykseemme osakkeesta.
Pilvipohjaisten viestintäohjelmistojen markkinalla on vahvat kasvuajurit
CMD:n markkinaa käsittelevässä osuudessa vieraileva Kempen&Co:n pilviviestintäsektorin analyytikko kertoi markkinan kehityksestä ja trendeistä. LeadDeskin CCaaS (Call Center as a Service) -markkinalla on ollut käynnissä murros pilvipohjaisiin ratkaisuihin, minkä myötä myös perinteisemmät puheluita pääasiassa vastaanottavat puhelinkeskusratkaisut ovat kehittyneet. Ohjelmistojen sisältämien viestintäkanavien palettiin on tullut mukaan ulospäin suuntautuvat puhelut sekä laaja valikoima muita viestintäkanavia kuten sähköposti, tekstiviestit, sosiaalisen median kanavat ja whatsApp. LeadDesk on ollut tässä kehityksessä vahvasti mukana monikanavaisella tuellaan. Pohjoismaissa etenkin Etelä-Euroopassa pilviviestintäratkaisujen penetraatiot ovat vielä matalia (2-13 %). Yhdysvalloissa, Pohjoismaissa, UK:ssa ja Hollannissa penetraatiot ovat yli 20 %. Datan perusteella Euroopan markkinoilla on siis vielä runsaasti tilaa kasvulle.
Konsolidaatiopeli on käynnissä, lopputulemana tilaa löytynee myös eurooppalaiselle toimijalle
Markkinakatsauksessa kommentoitiin usealle toimijalle hajautuneilla markkinoilla tapahtuvan tällä hetkellä paljon konsolidaatiota. Myös erilaiset pilvipohjaista viestintäteknologiaa tarjoavat pelurit alkavat lähenemään teknologialtaan toisiaan. Konsolidaatiopelin ja markkinan pitkän aikavälin voittajia vieraileva analyytikko ei ollut valmis vielä veikkaamaan. Hän arvioi kuitenkin globaalien jättien (esim. Five9) lisäksi noin 1-2 alueellisen toimijan kykenevän ottamaan markkinasta merkittävän osuuden etenkin Euroopassa, jossa maakohtaiset ja kulttuurilliset erot antavat paikallisille tai alueellisille toimijoille kuten LeadDeskille kilpailuvaltin. LeadDesk itse näkee olevansa hyvissä asemissa konsolidoimaan markkinaa ostokohteita houkuttelevan kulttuurin ja tarinan sekä oman osakkeen maksuvälineenä hyödyntämisen turvin.
LeadDeskin tavoite on olla suurin eurooppalainen CCaaS pilviohjelmistoyhtiö
LeadDesk lausui CMD:n yhteydessä ääneen pitkän aikavälin tavoitteen 100 miljoonan euron liikevaihdosta (2021e: 25,8 MEUR). Tavoite linkittyy yhtiön tavoitteeseen olla Euroopan CCaaS-ohjelmistomarkkinan suurin toimija. Tavoitteeseen LeadDesk pyrkii jatkamalla panostuksia tiimiin ja kulttuuriin, tuotteeseen ja hallitun kasvustrategiansa toteuttamiseen.
Orgaanisen kasvun osalta yhtiö kommentoi sekä keskisuurien asiakkaan segmentin ja pienemmän suurasiakasmyynnin kehittyneen hyvin. Lisäksi LeadDesk kertoi päässeensä maantieteellisessä laajenemisessa tilanteeseen, jossa uuden markkinan avaaminen on toteutettavissa tehokkaasti. Tästä kertoo viimeisimpänä avatun Espanjan markkinan onnistunut avaus hyvin pienellä investoinnilla.
Yritysostojen osalta edellisten ostojen integrointi on edennyt yhtiön mukaan hyvin. LeadDeskin kolmivaiheisessa integraatioprosessissa (Liikevaihdon turvaaminen > Synergiat > Kasvu) enää Loxysoftin Ruotsin toiminta on ensimmäisessä vaiheessa, ja muuten ostokohteet (Loxysoft Norja, Capricode Systems ja Nordcom) ovat synergia- tai kasvuvaiheissa. Tämän myötä yhtiö kertoi sillä olevan hiljalleen valmiuksia suunnitella jälleen pienempiä yrityskauppoja kotimarkkinoiltaan. Isomman ja kauempana olevan ostokohteen osalta yhtiö kertoi valmiuksien vielä palautuvan. Tulkitsemme yhtiön viestistä pienen ostokohteen olevan mahdollinen Q3:n aikana ja suuremman kohteen aikaisintaan Q4:n aikana.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
LeadDesk
LeadDesk on vuonna 2009 perustettu pilvipohjaisten contact center – ohjelmistojen tarjoaja suuren kontaktimäärän asiakaspalvelun ja myynnin tarpeisiin. LeadDeskin Software as a Service -mallilla toimitettavan selainpohjaisen ohjelmiston avulla myynti- ja asiakaspalveluhenkilöstö pystyy työskentelemään tehokkaasti kontaktoinnissa sekä asiakaskontaktien vastaanotossa. Yhtiöllä on toimipisteitä useassa Euroopan maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.03.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 13,8 | 25,8 | 32,2 |
kasvu-% | 11,69 % | 86,79 % | 24,77 % |
EBIT (oik.) | 0,4 | 2,1 | 3,2 |
EBIT-% (oik.) | 3,21 % | 8,12 % | 9,97 % |
EPS (oik.) | 0,07 | 0,31 | 0,47 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 516,20 | 25,48 | 16,96 |
EV/EBITDA | 93,96 | 11,61 | 8,56 |