Copyright © 2019. Inderes Oy. All rights reserved.

Hallitus päätti Suomessa viime perjantaina 22.1.2021 rajaliikenteen kiristämisestä. Valtioneuvoston tiedotteen mukaan maahantulo työssäkäynnin perusteella rajoitetaan vain välttämättömään ja sisärajoilla sallitaan työmatkaliikenteenä vain huoltovarmuuden ja yhteiskunnan toimivuuden kannalta välttämätön työmatkaliikenne sekä tiettyjä erikseen mainittuja erityisryhmiä. Maahantulo sallitaan asiaan liittyvällä työnantajan täyttämällä lomakkeella. Päätökset tulevat pääosin voimaan 27.1.2021.

Kiristymisellä on vaikutuksia Tallinkin risteilyjen ja laivamatkojen matkustajavolyymeihin, mutta kokonaisuudessaan loppusyksyn ja alkuvuoden aikana matkustajamäärät ovat olleet jo valmiiksi hyvin alhaisella tasolla. Työmatkaliikenne Suomen ja Viron välillä on pitänyt Tallinkin tärkeintä reittiä paremmin pinnalla kuin yhtiön muita enemmän risteilyyn painottuvia reittejä.

Nyt voimaan astuva sallittava vain välttämätön työmatkaliikenne tulee kuitenkin vähentämään näitäkin matkustajamääriä entisestään ainakin Q1:n aikana. Tallinkissa tarkkailun alla on kuitenkin enemmän tilanne vuoden 2022 aikana, kun tilanne koronan suhteen pitäisi olla normalisoitumassa. Tähän nähden rajoituksilla ei ole merkittävää vaikutusta.

Arviomme mukaan Suomen matkustusrajoitusten kiristyminen vaikuttaa negatiivisesti myös Finnairin matkustajamääriin lähiviikkoina, mutta jo valmiiksi erittäin matalien volyymien takia emme usko kiristysten lisäävän yhtiön tappioita Q1:llä. Finnairin tällä hetkellä mittavien tappioiden sekä yhtiöstä vauhdilla poispäin vuotavan kassavirran (kassavirta on nyt noin 1 MEUR/päivä negatiivinen operatiivisten kulujen kautta) supistamiseksi ja kääntämiseksi Finnairin pitäisi mielestämme päästä ajamaan lentotoimintaa ylös asteittain huhtikuussa alkavalla kesäkaudella, mihin liittyen kiristymään päin olevat matkustusrajoitukset, korkeat globaalit tartuntamäärät, virusmutaatiot ja kangerrellen useissa maissa käyntiin lähtenyt rokottaminen luovat selviä riskejä. Näistä syistä Finnairin kuluvan vuoden ennusteisiimme voi kohdistua laskupaineita. Finnairin likviditeettitilanne on arviomme mukaan yhtiön aktiivisten toimenpiteiden ja rahoitusjärjestelyiden ansiosta yhä hyvä, mutta velkaantumisen ja tulevaisuuden tulospotentiaalin kannalta akuutin kriisin pitkittyminen olisi yhtiölle negatiivinen asia. 

Vain välttämättömän työmatkaliikenteen salliminen haittaa myös paljon lähimaiden työvoimaa käyttäviä aloja, kuten rakennusalaa. Rakennusala oli samankaltaisen tilanteen edessä viime keväällä, jolloin suurin osa ulkomaalaisesta työvoimasta jäi Suomeen ja työmaat etenivät lähes suunnitelmallisesti. Tilanne voi kuitenkin aiheuttaa viiveitä ja ylimääräisiä kustannuksia, kun samalla myös työmailla on lisätty valvontaa koronan suhteen. 

Analyytikko / Kirjoittaja

Olli Koponen

Olli Koponen

Analyytikko

Lisätiedot
Antti Viljakainen

Antti Viljakainen

Pääanalyytikko

Lisätiedot

Tallink-konserni on yksi pohjoisen Itämeren alueen suurimmista matkustaja- ja rahtiliikennevarustamoista. Yrityksellä on yhteensä 14 alusta ja se liikennöi Tallink- ja Silja Line -brändeillä seitsemällä reitillä. AS Tallink Grupp työllisti yli 7 000 henkilöä ja kuljetti yli 9,8 miljoonaa matkustajaa ja 380 000 rahtiyksikköä vuonna 2019. AS Tallink Grupp on listattu Tallinnan pörssissä vuodesta 2005 ja Helsingin pörssissä joulukuusta 2018 alkaen. www.tallink.com