Ostimme keskiviikkona mallisalkkuumme noin 7 %:n painolla autoliikeketju Kamuxia (keskikurssi 5,77 euroa). Pidämme yhtiön tuloskasvunäkymiä vahvoina ja ne perustuvat toimintamaissa (Suomi, Ruotsi ja Saksa) kiihtyvällä tahdilla avattaviin uusiin autoliikkeisiin. Kun otamme huomioon vuosien 2019-2022 ennusteidemme mukaisen noin 19%:n vuotuisen tuloskasvun (CAGR) ja noin 4 %:n tasolla olevan osinkotuoton, näemme sijoittajille odotettavissa olevan osakkeen vuotuisen kokonaistuoton yltävän lähivuosina yli 20%:n tasolle. Koko mallisalkkupäivityksemme on luettavissa tästä linkistä (Premium-jäsenille).
Kamux on käytettyjen autojen myyntiin erikoistunut autoliikeketju. Yhtiön ensimmäinen autoliike avattiin vuonna 2003 Hämeenlinnassa. Yhtiö laajeni Ruotsiin vuonna 2012 ja Saksaan vuonna 2015. Kamux myi vuonna 2018 yhteensä 46 596 käytettyä autoa (+9 %). Yhtiön liikevaihto kasvoi 16 % 528 MEUR:oon ja oikaistu liikevoitto kasvoi 18 % 22 MEUR:oon (EBIT 4,1 %). Yhtiön liikevoittomarginaali on vahvasta kasvusta huolimatta pysynyt historiallisesti vakaana (EBIT 4-5 %), joten tulos on kasvanut liikevaihdon kasvun mukana. Kamuxin liiketoimintamalli perustuu autoliikkeiden ja verkon yhdistelmään, käytettyjen autojen ammattimaiseen hankintaan ja myyntiin, alhaisiin kiinteisiin kuluihin, nopeaan varaston kiertoon ja integroitujen palvelujen myyntiin. Integroitujen palveluiden tarjoaminen osana autokauppaa on tärkeä osa liiketoimintamallia ja näiden myynnillä on selvä positiivinen vaikutus kannattavuuteen. Kamux tarjoaa asiakkailleen kolmansien osapuolten rahoitus- ja vakuutustuotteita sekä omaa lisävastuusitoumustuotetta (Kamux Plus). Integroidut palvelut toivat 5,1% vuoden 2018 liikevaihdosta (27,1 MEUR) ja niiden kannattavuus on erittäin korkea.
Käytettyjen autojen markkinat ovat Kamuxin toimintamaissa yhteensä noin 100 miljardia euroa ja markkinat ovat hyvin pirstaloituneet. Kamuxin markkinaosuus käytettyjen autojen kaupassa on Suomessa 8 %, Ruotsissa 0,5 % ja Saksassa 0,0 %. Näemme yhtiöllä hyvät mahdollisuudet kasvattaa markkinaosuuttaan selvästi lähivuosina kaikissa toimintamaissa. Kamuxin toimintamalli on 15 vuoden aikana ehtinyt hioutua Suomessa tehokkaaksi ja Suomi on yhtiön selvästi suurin ja kannattavin markkina (76 % liikevaihdosta). Kamuxin konsepti on Suomen lisäksi osoittanut toimivuutensa Ruotsissa, missä yhtiö teki vuonna 2018 ensimmäisen voitollisen tilikauden (6. toimintavuosi Ruotsissa). Konseptia on viimeisimpänä jalkautettu Saksaan, missä odotamme yhtiön kääntyvän voitolliseksi vuosien 2020-2021 välissä.
Yhtiö päivitti vuoden 2019 alussa keskipitkän aikavälin tavoitteet vuosille 2019-2022, jotka ovat liikevaihdon kasvu yli 10 % vuosittain (2018: + 16 %) sekä vähintään 4 %:n liikevoittomarginaali (2018 oikaistu EBIT: 4,1 %). Kamux avasi vuonna 2018 yhteensä 8 uutta autoliikettä. Yhtiö on jo avannut tai tiedottanut avaavansa H1’19:n aikana 7 uutta liikettä. Uusien liikkeiden avaamistahti kiihtyy tänä vuonna merkittävästi ja odotamme liikevaihdon kasvavan 664 MEUR:oon (+26 %) ja oikaistun liikevoiton kasvavan 22 % tasolle 27 MEUR (EBIT 4,0 %). Kamuxilla on hyvät orgaanisen kasvun näkymät kaikissa toimintamaissa. Yhtiö pystyy rahoittamaan kasvun omalla kassavirralla ja maksamaan osinkoa ilman, että se vaarantaisi kasvumahdollisuuksiin tarttumista tai heikentäisi tasetta. Vahvoista tuloskasvunäkymistä huolimatta Kamuxin arvostus on tällä hetkellä matala. ennusteidemme mukaiset P/E-luvut vuosille 2019 ja 2020 ovat 11,4x ja 9,6x. Kun otamme huomioon vuosien 2019-2022 ennusteidemme mukaisen noin 19 %:n vuotuisen tuloskasvun (CAGR) ja noin 4 %:n tasolla olevan osinkotuoton, näemme sijoittajille odotettavissa olevan osakkeen vuotuisen kokonaistuoton yltävän lähivuosina yli 20 %:n tasolle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Kamux
Kamux on vuonna 2003 perustettu käytettyjen autojen myyntiin erikoistunut autoliikeketju. Yhtiöllä on toimintaa Suomessa, jossa Kamux on oman arvionsa mukaan markkinajohtaja sekä, Ruotsissa ja Saksassa. Liiketoimintamallinsa mukaisesti Kamux tarjoaa asiakkailleen myös autokauppaan liittyviä integroituja palveluita, kuten esimerkiksi kolmansien osapuolten rahoitustuotteita. Keskeinen osa Kamuxin asiakaspalvelukonseptia on kotiinkuljetuspalvelu Suomessa ja Ruotsissa, jolloin auto toimitetaan asiakkaalle ja samalla noudetaan mahdollinen vaihtoauto. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yli 70 myymälää.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut02.03.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 527,8 | 664,1 | 780,2 |
kasvu-% | 16,03 % | 25,82 % | 17,48 % |
EBIT (oik.) | 21,8 | 26,7 | 31,4 |
EBIT-% (oik.) | 4,13 % | 4,02 % | 4,02 % |
EPS (oik.) | 0,44 | 0,50 | 0,59 |
Osinko | 0,16 | 0,22 | 0,26 |
P/E (oik.) | 12,42 | 11,69 | 9,89 |
EV/EBITDA | 11,31 | 8,63 | 7,33 |