MAN Energy Solutions epätodennäköinen kumppani Wärtsilälle
Reuters julkisti eilen vahvistamattoman tiedon, jonka mukaan Volkswagen AG olisi lähestynyt myös Wärtsilää etsiessään ostajaa MAN Energy Solutionsille (MANES). joka on Wärtsilän suora kilpailija. Lukuisista syistä pidämme Wärtsilää epätodennäköisenä tarjoajana MANES:sta. Ennusteemme ja suosituksemme Wärtsilälle ovat ennallaan.
Olemme seuraavaan luetelleet syitä, joiden vuoksi emme usko että Wärtsilä olisi aidosti kiinnostunut hankkimaan MANES:ia, ainakaan kokonaisena:
- MANES on iso ja melko heikosti kannattava. MANES:in viime vuoden liikevaihto oli noin 3100-3200 MEUR eli noin 60 % Wärtsilän liikevaihdosta ja sen liikevoittomarginaali oli arviolta 4-5 % (Wärtsilä: 10,5 %). MANES:sta ei ole ollut saatavissa viime ajoilta tarkempia tietoja, sillä se oli emoyhtiö MAN:ssa divestoitavien toimintojen listalla jo viime vuonna ennen siirtymistään suoraan Volkswagenin omistukseen. MANES on myös organisaationa mittava: sillä on 14000 työntekijää (Wärtsilä: 19000), 13 tehdasta (Wärtsilä: 2) ja 120 toimipisteen (Wärtsilä: >200) verkosto.
- Näkyvimmät synergiat olisivat päällekkäisyyksien purkamista. MANES:in ja Wärtsilän tuoteportfoliot muistuttavat suuresti toisiaan, joten päällekkäisyyksiä olisi paljon. Wärtsilä tuskin haluaa harteilleen MANES:in laajaa tehdasverkkoa, joka lisäksi sijaitsee suurelta osin korkean kustannustason maissa (5 tehdasta Saksassa, 2 Tanskassa, 1 Ranskassa ja 1 Sveitsissä). Portfolion lisäksi päällekkäisyyksien karsiminen koskisikin todennäköisesti tehdas- ja toimipisteverkkoa. Tehtaiden sulkeminen esimerkiksi Saksassa voi tunnetusti tulla erittäin kalliiksi samalla kun Wärtsilä muuttuisi MANES:in henkilöstön silmissä ei-toivotuksi ostajaksi.
- Wärtsilä joutuisi tuotepuolella osin tuntemattomille vesille. MANES:in tuotevalikoimaan kuuluu myös mm. prosessiteollisuudelle tarkoitettuja höyry- ja kaasuturbiineja sekä kompressoreja, joiden istuvuus Wärtsilän nykyiseen strategiaan on kyseenalaista.
- Kilpailuviranomaisriski on iso etenkin merimoottoreissa. Wärtsilä ja MANES ovat molemmat merimoottoreiden raskassarjalaisia ja ovat usein mm. risteilijöissä kilpailleet samoista tilauksista.
On hyvinkin mahdollista, että Wärtsilä käy - jos ei muutoin niin mielenkiinnosta - Volkswagenin kanssa keskusteluja MANES:sta. Wärtsilän osakkaiden kannalta kauppa olisi mielestämme perusteltu vain jos 1) hinta olisi edullinen; 2) Wärtsilä kykenisi saavuttamaan hankinnalla selvän strategiahyödyn (muutoinkin kuin yhden kilpailijan poistumisella markkinoilta) ja 3) Wärtsilä voisi viitoittaa selkeän etenemispolun menestyksekkääseen haltuunottoon ja integraatioon. Pidämme itse kaikkien näiden ehtojen täyttymistä epätodennäköisenä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Wärtsilä
Wärtsilä on vuonna 1834 perustettu suomalainen konepaja, joka keskittyy toimittamaan laivojen moottoreita sekä niihin tarvittavaa koneistoa että laitteistoa. Lisäksi Wärtsilä valmistaa öljy, kaasu ja monipolttoainemoottoreihin perustuvia voimalaitoksia sekä näihin liittyviä palveluita. Yhtiö työllistää noin 18000 henkeä ympäri maailman ja erityisesti päämarkkinoillaan Euroopassa, Amerikassa ja Aasiassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut28.04.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 5 174,0 | 5 780,1 | 6 418,9 |
kasvu-% | 5,36 % | 11,72 % | 11,05 % |
EBIT (oik.) | 577,0 | 690,9 | 822,7 |
EBIT-% (oik.) | 11,15 % | 11,95 % | 12,82 % |
EPS (oik.) | 0,71 | 0,82 | 0,99 |
Osinko | 0,48 | 0,50 | 0,55 |
Osinko % | 3,45 % | 3,23 % | 3,56 % |
P/E (oik.) | 19,60 | 18,84 | 15,65 |
EV/EBITDA | 12,71 | 11,49 | 10,14 |