Marimekon Q4 ylitti vertailukauden ja odotuksemme. Yhtiö antoi myös rohkean ohjeistuksen 70v. juhlavuoteen. Marimekko-brändillä on nyt vahva vetovoima kuluttajien keskuudessa ja pidämme koronavuoden suoritusta osoituksena nykyisestä erinomaiselle tasolle nostetusta mukautumis- ja kilpailukyvystä. Olemme nostaneet hieman lähivuosien ennusteitamme Q4-raportin jälkeen, minkä takia nostamme tavoitehintamme 55,0 euroon (aik. 47,0 euroa) ja toistamme lisää-suosituksemme.
Liikevaihto ja tulos kasvoivat selvästi vertailukaudesta ja ylittivät markkinaodotukset
Q4-liikevaihto kasvoi 8 % ja oli 37 MEUR. Liikevaihtoa kasvatti tukkumyynnin hyvä kehitys (+32 %) Suomessa, EMEA-alueella ja Skandinaviassa. Pandemiasta johtuvat rajoitukset vähensivät asiakasmääriä myymälöissä, mikä näkyi vähittäismyynnissä (-9 %), mutta verkkokaupan vahva kehitys paikkasi tätä. Vertailukelpoinen liikevoitto kasvoi 92 % ja oli 5,8 MEUR (Q4’19: 3,0 MEUR). Tulosta paransivat liikevaihdon kasvu ja toiminnan sopeuttamisen ansiosta laskeneet kiinteät kulut. Myyntikate-% heikkeni, mikä johtui verkkokaupan kasvun myötä nousseista logistiikkakuluista. Pandemiasta huolimatta yhtiö onnistui 2020 aikana erinomaisesti liiketoiminnassaan, sillä koko vuoden osalta liikevaihto pysyi vertailukauden tasolla 124 MEUR:ssa (-1 %) ja vertailukelpoinen liikevoitto kasvoi 20,2 MEUR:oon (+18 %). Koska Marimekko perui pandemian takia kevään 2020 osingon, yhtiö päätti nyt jakaa tilikaudelta 2019 osinkoa 0,90 euroa (56 % 2019 vertailukelpoisesta EPS:stä) ja valtuuttaa hallituksen päättämään vuoden 2020 osingon jakamisesta (enintään 1,00 euroa) myöhempänä ajankohtana (59 % 2020 EPS:stä). Kokonaisuudessaan 1,90 euron osinkoehdotus ylitti meidän 1,10 euron osinkoennusteemme.
Vuoden 2021 ohjeistus oli rohkea ja ajurit lähivuosien tuloskasvulle ovat hyvät
Yhtiö odottaa liikevaihdon kasvavan edellisvuodesta (2020: 123,6 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin olevan suunnilleen pitkän aikavälin tavoitteen tasolla (EBIT 15 %). Nostimme liikevaihtoennusteemme 139 MEUR:oon (aik. 135 MEUR), ja oikaistun liikevoittoennusteemme 20,7 MEUR:oon (aik. 19,0 MEUR), mikä tarkoittaa 14,9 %:n EBIT-marginaalia. Marimekko viettää 70-vuotisjuhliaan ja yhtiö tuo myyntiin useita erikoistuotteita ja julkaisee uudenlaisia yhteistyöprojekteja. Uskomme näiden vaikuttavan positiivisesti myyntiin vuonna 2021. Pandemian puhkeaminen alkuvuonna 2020 laittoi yhtiön myymälät kiinni moneksi viikoksi ja logistiikkakeskuksen vaihtoon liittyvät ongelmat keväällä 2020 vaikuttivat negatiivisesti yhtiön kykyyn palvella asiakkaitaan. Näillä tekijöillä oli negatiivinen vaikutus 2020 liikevaihtoon ja tulokseen ja arvioimme näiden haasteiden poistumisen tukevan vuoden 2021 tuloskasvua. Näiden lisäksi yhtiö totesi joidenkin Aasian-Tyynenmeren tukkutoimitusten lykkääntyneen Q4:ltä Q1:lle. Marimekko kertoi 2021 liikevaihdon saavan tukea kertaluonteisista kampanjatoimituksista Suomessa, joiden kokonaisarvon arvioidaan olevan edellisvuotta merkittävästi suurempi. Syksyllä 2020 tehdyllä uudelleenorganisoinnilla ja työtehtävien vähentämisellä yhtiö arvioi saavuttavan 1,3 MEUR:n vuotuiset säästöt.
Hyvät tuloskasvunäkymät ja maltillinen arvostus saavat meidän toistamaan positiivisen suosituksemme
Marimekon uudet mallistot ovat herättäneet suurta mielenkiintoa sekä aiemmin yhtiöstä kiinnostuneessa varttuneemmassa sukupolvessa, mutta nyt myös nuorison keskuudessa. Uusien unisex-mallistojen kautta Marimekko on haalinut asiakkaikseen paljon mieskuluttajia, mikä edelleen kasvattaa potentiaalista asiakaskuntaa. Näemme yhtiön olevan tällä hetkellä erittäin hyvin asemoitunut pidemmän aikavälin kannattavalle kasvulle ja brändi elää mielestämme pitkästä aikaa uutta nousukautta, mikä yhdessä vahvan hinnoitteluvoiman kautta tuo hyvät tuloskasvuodotukset lähivuosille. Päivitettyjen ennusteidemme mukaiset 2021 ja 2022 P/E-kertoimet ovat 26x ja 25x. Vastaavat EV/EBITDA-kertoimet ovat 12x ja 11x. Vuoden 2021 osalta Marimekon arvostus on selvästi kansainvälisen verrokkiryhmän alapuolella, mutta 2022 ennusteillamme Marimekon arvostus on lähes linjassa verrokkiryhmän kanssa. Marimekko tarjoaa lähivuosien ennusteillamme 2,3-2,7 %:n osinkotuottoa, mikä on 40-80 % verrokkiryhmän yläpuolella
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut18.02.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 123,6 | 138,6 | 150,7 |
kasvu-% | −1,48 % | 12,16 % | 8,76 % |
EBIT (oik.) | 20,2 | 20,7 | 21,5 |
EBIT-% (oik.) | 16,32 % | 14,94 % | 14,26 % |
EPS (oik.) | 1,79 | 1,94 | 2,00 |
Osinko | 1,00 | 1,20 | 1,30 |
P/E (oik.) | 5,08 | 6,43 | 6,22 |
EV/EBITDA | 2,22 | 2,90 | 2,47 |