Q1-raportti oli erittäin vahva ja se ylitti ennusteemme heittämällä. Olemme nostaneet tulosennusteitamme ja odotamme selvää tuloskasvua lähivuosilta, vaikka toimintaympäristön epävarmuus onkin kohonnut. Arvostuskuva on parantunut selvästi kurssilaskussa ja arvostustaso on olosuhteet huomioiden neutraali. Selvästä tuloskasvusta sekä terveestä osingosta muodostuva tuotto-odotus on mielestämme kohonnut jo riittävän houkuttelevaksi. Nostamme suosituksemme lisää-tasolle (aik. vähennä) ja tarkistamme tavoitehintamme 14,0 euroon (aik. 15,0e) verrokkiryhmän laskeneen arvostustason sekä toimintaympäristön kasvaneen epävarmuuden seurauksena.
Erinomainen startti vuodelle
Marimekon liikevaihto (Q1’22: 36,0 MEUR) jatkoi Q1:llä vahvaa kasvuaan ja 24 %:n kasvu ylitti heittämällä meidän odotukset (14 %). Kasvu oli jälleen laaja-alaista ja kaikki tuotelinjat kasvoivat yli 20 %:lla. Etenkin Kodintuotteiden 23 %:n kasvu oli positiivinen yllätys, sillä kodintuotteiden kysyntään liittyi tiettyä epävarmuutta kotoilubuumin hiipuessa. Maantieteellisesti Suomen hurja 28 %:n kasvu oli selvästi odotuksiamme vahvempi ja strategisesti kriittisen Kansainvälisen myynnin 20 %:n kasvu oli puolestaan linjassa 17 %:n ennusteemme kanssa. Yhtiön liikevoitto oli 6,6 MEUR ylittäen räikeällä marginaalilla 3,8 MEUR:n ennusteemme. Selvän tulosylityksen taustalla oli odotuksia korkeampi liikevaihto ja lievästi odotuksia vahvempi myyntikate. Yhtiön liikevoittomarginaali oli 18,4 %, joka on erinomainen taso kausiluontoisesti vaisu Q1 sekä meneillään olevat kasvuinvestoinnit huomioiden.
Tulosennusteita tarkistettu ylöspäin
Yhtiö toisti odotetusti ohjeistuksensa (liikevaihto kasvaa ja liikevoitto-% 17-20 %). Erinomaisesti sujuneen Q1-raportin myötä ohjeistus alkaakin näyttää hieman varovaiselta, etenkin kannattavuushaarukan alalaidan osalta. Omat ennusteemme ovat ohjeistuksen ylälaidassa. Olemme tarkistaneet lähivuosien tulosennusteita ylös 8-13 %:lla. Selittävänä tekijänä on etenkin liikevaihto, jonka odotamme nyt kasvavan aiempaa ripeämmin. Kokonaisuutena luottamuksemme yhtiön omaa tekemistä on kasvanut edelleen ja olemme aiempaa luottavaisempia, että yhtiön kannattavuus on kestävästi noussut ~20 %:n tasolle. Odotamme yhtiöltä nyt noin 11 %:n vuotuista tuloskasvua 2021-2025 välillä. Vaikka tulosennusteemme ovat nousseet heijastellen yhtiön vahvaa omaa tekemistä, paradoksaalisesti niihin liittyvä lyhyen aikavälin epävarmuus on kasvanut johtuen heikentyneestä taloustilanteesta ja vallitsevasta inflaatio- sekä logistiikkatilanteesta.
Arvostuskuva parantunut selvästi
Osakekurssi on laskenut aiemman päivityksemme jälkeen noin 25 %:lla samalla, kun tulosennusteemme ovat nousseet. Tämän seurauksena arvostuskertoimet ovat painuneet selvästi aiempaa houkuttelevammalle tasolle ja alle yhtiön omien historiallisten tasojen. Myös aiemmin korkealla leijaillut PEG-kerroin on tullut alas jo varsin neutraalille ~1,7x tasolle (aik. 2,5-3,0x). Samalla preemio suhteessa verrokkeihin on sulanut pois. Kokonaisuutena pidämme nykyistä arvostustasoa olosuhteet huomioiden (verrokkiryhmä sekä korkotason myötä paineessa olevat kertoimet) kohtuullisena, mutta emme näe siinä nousuvaraa ilman yleisen markkinailmapiirin piristymistä. Kertoimissa ollut ilma on kuitenkin nyt vihdoin otettu pois emmekä pidä nykyistä matalampia kertoimia perusteltuna ilman, että tuloskasvukuvassa tapahtuu muutoksia. Vahva tuloskasvu yhdessä terveen osinkotuoton kanssa tarjoavat mielestämme helposti riittävän tuotto-odotuksen positiivisen suosituksen perustelemiseksi.
Yhtiöstä julkaistu analyysiraportti on luettavissa täällä (premium-tilaajille).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut15.05.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 152,2 | 171,8 | 189,2 |
kasvu-% | 23,19 % | 12,87 % | 10,11 % |
EBIT (oik.) | 31,2 | 33,8 | 38,1 |
EBIT-% (oik.) | 20,53 % | 19,67 % | 20,11 % |
EPS (oik.) | 0,60 | 0,64 | 0,73 |
Osinko | 0,72 | 0,42 | 0,48 |
P/E (oik.) | 28,21 | 19,42 | 17,06 |
EV/EBITDA | 15,33 | 11,03 | 9,76 |