Marimekko: Korkea arvostus edellyttää hyvien suoritusten jatkumista
Marimekon Q4 oli liikevaihdon osalta odotuksiamme parempi ja liikevoitto oli tarkan ohjeistuksen takia odotetun hyvä. Yhtiö antoi mielestämme vahvoihin tuloskasvunäkymiin peilattuna konservatiivisen 2020-ohjeistuksen ja arvioimme sen vielä tänä vuonna nousevan. Liikevaihto on päässyt hyvään kasvuvauhtiin ja yhtiö tekee merkittäviä panostuksia pitkän aikavälin kasvu- ja kannattavuuskehitykseen etenkin kansainvälisessä liiketoiminnassa. Mielestämme Marimekko-brändin vahva vetovoima kuluttajien keskuudessa ja houkuttelevat uudet mallistot tukevat yhtiön tuloskasvunäkymiä sekä Suomessa että ulkomailla. Teimme Q4-raportin jälkeen pieniä positiivisia muutoksia lähivuosien ennusteisiimme. Tarkistamme tavoitehintamme 42,0 euroon (aik. 40,0) ja toistamme lisää-suosituksen.
Liikevaihto ja tulos kasvoivat selvästi vertailukaudesta ja osuivat lähelle markkinaodotuksia
Q4-liikevaihto kasvoi 17 % ja oli 34,7 MEUR (konsensus 34,3 MEUR). Liikevaihto kasvoi mm. onnistuneen joulusesongin ansiosta ja etenkin Suomen hyvän vähittäis- ja tukkumyynnin vetämänä (+20 %). Kansainvälinen myynti kasvoi 12 % ja sitä tukivat etenkin tukkumyynti ja kasvaneet lisenssituotot Aasian-Tyynenmeren alueella. Oikaistu liikevoitto lähes kaksinkertaistui vertailukaudesta 3,0 MEUR:oon (Q4’18: 1,6MEUR) ja osui täsmälleen meidän ennusteeseemme. Tuloskasvua tukivat myynnin kasvu ja suhteellisen myyntikatteen vahvistuminen. Yhtiö ohjeisti lokakuun positiivisessa tulosvaroituksessa, että vertailukelpoinen liikevoitto kasvaa edellisvuodesta ja on arviolta 17 MEUR. Koko vuoden 2019 vertailukelpoinen liikevoitto osui 17,1 MEUR:oon (+40 %), joten tulokseen ei tällä kertaa liittynyt erityistä jännitystä.
Vuoden 2020 ohjeistus oli melko konservatiivinen ja odotamme sen vielä tänä vuonna nouseva
Marimekko ohjeistaa, että liikevaihto on edellisvuotta korkeampi (2019: 125 MEUR) ja vertailukelpoinen liikevoitto on suunnilleen edellisvuoden tasolla tai korkeampi (2019 17,1 MEUR). Meidän mielestämme ohjeistus on konservatiivinen. Odotamme liikevaihdon ja liikevoiton kasvavan 10 % edellisvuodesta. Yhtiön hyvin skaalautuvasta liiketoimintamallista kertoo se, että Marimekon liikevaihdon kasvaessa vuosien 2018-2019 aikana noin 10 % vuodessa, on molempina vuosina oikaistu liikevoitto kasvanut noin 40 %. Tänä vuonna emme usko skaalautumisen olevan näin vahvaa, sillä yhtiö panostaa vahvasti kansainvälisen liiketoiminnan kasvattamiseen vaativiin henkilöstöresursseihin, globaalin bränditunnettuuden parantamiseen, myymäläverkostoon ja digitaaliseen liiketoimintaan. Mielestämme Marimekko-brändillä on tällä hetkellä erittäin hyvä vetovoima kuluttajien keskuudessa sekä Suomessa että ulkomailla, mikä tarjoaa vahvat liikevaihdon kasvunäkymät ja tilaisuuden tehdä panostuksia pitkän aikavälin kasvuun. Meidän ennusteissamme Marimekon liikevaihto kasvaa noin 9 % vuodessa (2020-2022) ja liikevoittomarginaali on ~14 %:n tasolla (2019: 13,6 %). Ennusteemme ovat hieman yhtiön omien pitkän aikavälin tavoitteiden alapuolella (kasvu 10 % ja EBIT-marginaali 15 %).
Osakkeen nykyinen arvostus edellyttää todella hyvin suoritusten jatkumista
Ennusteidemme mukaiset 2020 ja 2021 P/E-luvut ovat 22x ja 20x. EV/EBITDA-kertoimet ovat 11x ja 10x. Arvostus on yhtiön oman historiallisen tason yläpuolella ja hieman kansainvälisistä muotitaloista koostuvan verrokkiryhmän alapuolella. Tällainen arvostustaso edellyttää yhtiöltä jo todella hyvien suoritusten jatkumista. Jos/kun näytöt pitkän aikavälin taloudellisten tavoitteiden saavuttamisessa lisääntyvät, antaa se osakkeelle positiivisten ennustemuutosten kautta lisää nousuvaraa. Marimekko tekee lähivuosina vahvan tuloskasvun ohella hyvää kassavirtaa. Yhtiöllä on vahva tase, pieni vuotuinen investointitarve ja hyvin skaalautuva liiketoimintamalli. Vakaa kassavirta yhdessä vahvan taseen kanssa puoltavat hyvää osingonmaksukykyä ja ennusteemme osingonjakosuhteesta ovat noin 70 %:n tasolla. Marimekon osake tarjoaa lähivuosien osinkoennusteillamme 3,0 %:n ja 3,5 %:n osinkotuottoa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut14.02.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 125,4 | 137,5 | 150,5 |
kasvu-% | 12,10 % | 9,66 % | 9,39 % |
EBIT (oik.) | 17,1 | 18,9 | 20,8 |
EBIT-% (oik.) | 13,65 % | 13,74 % | 13,82 % |
EPS (oik.) | 1,60 | 1,82 | 1,98 |
Osinko | 0,90 | 1,20 | 1,40 |
Osinko % | 12,57 % | 9,92 % | 11,57 % |
P/E (oik.) | 4,47 | 6,66 | 6,10 |
EV/EBITDA | 2,31 | 3,35 | 3,01 |