Marimekko perui 2020-ohjeistuksen, sillä koronavirus on heikentänyt kulutuskysyntänäkymiä yhtiön markkina-alueilla ja on epätodennäköistä, että vanhaan ohjeistukseen päästään. Laskimme ennusteitamme merkittävästi ja tarkistamme tavoitehinnan 27,0 euroon (aik. 42,0). Toistamme lisää-suosituksen, sillä olemme luottavaisia, että yhtiön hyvin liitänyt tuloskunto pääsee lähivuosina takaisin siivilleen antaen tukea viime viikkoina selvästi laskeneelle osakekurssille.
2020 tulosohjeistus peruttiin ja uudet näkymät annetaan vasta, kun vaikutuksia voidaan arvioida luotettavammin
Marimekko arvioi 13.2.2020 annetussa tulosohjeistuksessa, että liikevaihto on edellisvuotta korkeampi (2019: 125 MEUR) ja vertailukelpoinen liikevoitto on edellisvuoden tasolla tai korkeampi (2019: 17,1 MEUR). Yhtiö arvioi nyt, että koronavirus on selvästi heikentänyt kulutuskysyntänäkymiä yhtiön markkina-alueilla ja on epätodennäköistä, että aiemmin annettu ohjeistus toteutuu. Tilanne muuttuu nopeasti ja perusteltua arviota mahdollisista vaikutuksista on liian aikaista tehdä. Yhtiö pyrkii täsmentämään näkymiään, kun vaikutuksia voidaan luotettavammin arvioida.
Yhtiö sulkee omat vähittäismyymälänsä ja aloittaa kulurakenteensa sopeuttamisen
Marimekko kertoi sulkeneensa viruksen takia väliaikaisesti omat vähittäismyymälänsä USA:ssa, Australiassa, Saksassa, Norjassa ja Tanskassa. Yhtiö sulkee tällä viikolla myös omat myymälänsä Suomessa ja Ruotsissa. Vuoden 2019 liikevaihdosta 55 % eli 69 MEUR tuli omista myymälöistä. Oletamme, että virus pitää myymälät kiinni ison osan Q2:sta, mikä laskee liikevaihtoa merkittävästi. Marimekon myyntikate on korkea (>60 %), mikä on tuonut hyvän tulosvivun viime vuosina, kun liikevaihto on kasvanut voimakkaasti. Tulosvipu toimii nyt ilkeästi toiseen suuntaan, kun yhtiö ei pysty sopeuttamaan kulurakennettaan myymälöiden sulkeutuessa yhtäkkiä. Minimoidakseen negatiiviset taloudelliset vaikutukset, Marimekko käynnistää yt-neuvottelut Suomen ja em. maiden vähittäisketjujen henkilöstön kanssa (ml. tukitoiminnot), joiden piiriin kuuluu noin puolet konsernin 440:stä työntekijästä. Yhtiö aikoo myös tarkastella kiinteitä kulujaan ja arvioimme ison osan tälle vuodelle suunnitelluista panostuksista (mm. markkinointi, digitaaliset kanavat, myymäläverkoston kehittäminen) lykkääntyvän, jotta kannattavuutta voidaan poikkeuksellisessa tilanteessa suojella.
Ennusteemme laskivat merkittävästi vuodelle 2020 ja myös siitä eteenpäin
Laskimme 2020 liikevaihtoennustettamme 23 % 105 MEUR:oon ja negatiivisen tulosvivun takia laskimme 2020 liikevoittoennustettamme 58 % 8,0 MEUR:oon (2019: 17 MEUR). Koronaviruksen aiheuttamalla talousshokilla on arviomme mukaan merkittäviä negatiivisia vaikutuksia kaikkeen harkinnanvaraiseen kuluttamiseen lähikvartaaleina, minkä takia laskimme myös 2021-2022 liikevaihto- ja liikevoittoennusteitamme 20-30 %. Tilanne on Marimekon kannalta erittäin harmillinen, sillä yhtiö oli juuri tehdyn brändiuudistuksen ja uusien houkuttelevien mallistojen avulla noussut isosti kuluttajien suosioon. Vahva myynnin kasvu yhdistettynä hyvään hinnoitteluvoimaan ja trimmattuun kulurakenteeseen olivat nostaneet yhtiön viime vuosina voimakkaalle tuloskasvu-uralle. Koronavirus katkaisi nyt (ainakin hetkeksi) hyvältä lennolta siivet, mutta vahva brändi ja tase auttavat yhtiötä selviämään vaikeiden aikojen yli.
Osakekurssin nousu vaatii tuloksen selvää elpymistä
Osakkeen arvostus on vuoden 2020 syvässä tuloskuopassa korkea (P/E 32x ja EV/EBITDA 9x). Olemme luottavaisia, että yhtiö saa myymälänsä auki viimeistään Q3:lla, brändin vahva vetovoima toimii edelleen silloin ja hiljattain elpyvä tuloskunto alkaa taas antaa tukea viime viikkoina selvästi laskeneelle osakekurssille. Vuoden 2021 ennusteillamme P/E-luku on 17x ja EV/EBITDA 8x, mitkä ovat jo Marimekon tyyppiselle vahvalle kuluttajabrändiyhtiölle houkuttelevat.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut25.03.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 125,4 | 105,5 | 118,8 |
kasvu-% | 12,10 % | −15,92 % | 12,66 % |
EBIT (oik.) | 17,1 | 8,0 | 15,0 |
EBIT-% (oik.) | 13,65 % | 7,59 % | 12,63 % |
EPS (oik.) | 1,60 | 0,75 | 1,43 |
Osinko | 0,00 | 0,60 | 0,90 |
Osinko % | 5,03 % | 7,54 % | |
P/E (oik.) | 4,47 | 16,00 | 8,34 |
EV/EBITDA | 2,31 | 4,48 | 3,57 |