Marimekko lanseeraa jo toisen yhteistyömalliston japanilaisen Uniqlon kanssa
Marimekko ja globaali japanilainen vaatebrändi Uniqlo julkistivat keskiviikkona uuden, rajoitetun ajan saatavilla olevan yhteistyömalliston. Rajoitetun ajan saatavilla oleva syys- ja talvimallisto on saanut inspiraationsa Suomen talvesta, ja se sisältää vaatteita ja asusteita naisille ja lapsille. Yhteistyömallisto on jo toinen brändien tekemä yhteistyö viimeisen kahden vuoden sisällä ja se tulee myyntiin marraskuussa kaikilla Uniqlon markkinoilla Japania lukuun ottamatta.
Ensimmäinen Marimekon ja Uniqlon yhteistyö tehtiin keväällä 2018. Se menestyi hyvin ja toi Marimekolle selvästi laajempaa tunnettuutta yhtiön tärkeillä kasvumarkkinoilla Aasian-Tyynenmeren alueella. Pidämme yhteistyön jatkoa siten positiivisena asiana Marimekolle ja yhtiön tuleville mahdollisuuksille Aasian-Tyynenmeren alueella. Uniqlo on yksi japanilaisen vaatetusalan jätin Fast Retailing Co Ltd:n kahdeksasta brändistä. Fast Retailing on yksi maailman suurimmista vaatetusalan vähittäiskauppiaista ja sen viimeisimmän tilikauden liikevaihto oli 2,3 biljoonaa jeniä (21,5 miljardia Yhdysvaltain dollaria).
Marimekko antoi heinäkuussa tämän vuoden ensimmäisen positiivisen tulosvaroituksen (toinen positiivinen tulosvaroitus tuli marraskuussa) ja yksi syy tähän oli yhtiön mukaan ennakoitua korkeammat lisenssituotot Aasian-Tyynenmeren alueelta. Marimekko kirjasi Q3’19-raporttiin Aasian-Tyynenmeren alueelta saatuja lisenssituottoja yhteensä 1,2 MEUR, mikä on merkittävä määrä suhteutettuna koko vuoden 2019 liikevoittoennusteeseemme (2019e: 17 MEUR). Yhtiö ei antanut ennen eilistä päivää tarkempaa tietoa mihin nämä lisenssituotot liittyivät, mutta eilisen tiedotteen perusteella ne kohdistuivat tähän yhteistyöhön. Pidämme tiedotetta yleisesti positiivisena asiana Marimekon kannalta, mutta sillä ei ole vaikutusta ennusteisiimme, suositukseemme tai tavoitehintamme.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut07.11.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 111,9 | 123,7 | 135,1 |
kasvu-% | 9,34 % | 10,52 % | 9,28 % |
EBIT (oik.) | 12,2 | 17,1 | 18,7 |
EBIT-% (oik.) | 10,92 % | 13,83 % | 13,84 % |
EPS (oik.) | 1,01 | 1,61 | 1,80 |
Osinko | 1,85 | 1,30 | 1,40 |
Osinko % | 44,47 % | 10,67 % | 11,49 % |
P/E (oik.) | 4,10 | 7,54 | 6,78 |
EV/EBITDA | 0,54 | 3,74 | 3,43 |