Marimekko-päivitys - vahva aloitus vuodelle
Marimekon Q1 oli selvästi odotuksiamme vahvempi liikevaihdon ja kannattavuuden osalta. Teimme kuluvan vuoden ja lähivuosien tulosennusteisiimme noin 10 %:n korjaukset ylöspäin ja päivitämme tästä johtuen tavoitehintamme 25,0 euroon (aik. 22,0 euroa). Yhtiön varovainen ohjeistus, korkealle tasolle nousseen kannattavuuden kestävyyteen liittyvä epävarmuus ja haastavan arvostuksen yhdistelmä saa meidät kuitenkin toistamaan vähennä-suosituksemme. Yhtiön toimitusjohtajan Q1-tuloshaastattelu on katsottavissa täältä.
Liikevaihto kasvoi 13 % vertailukaudesta ja oli 27,1 MEUR
Liikevaihto oli 27,1 MEUR ja ylitti ennusteemme (25,6 MEUR). Liikevaihto kasvoi Suomessa 7 % ja kansainvälinen myynti kasvoi 18 %. Kasvu tuli pääosin tukkumyynnistä Aasian-Tyynenmeren alueella ja vähittäismyynnistä Suomessa. Aasian-Tyynenmeren alueella myyntiä tukivat merkittävästi Q4:ltä Q1:lle siirtyneet tukkutoimitukset. Suomessa kasvu tuli täysin vähittäismyynnistä, sillä tukkumyynti laski (-1 %). Suomen vertailukauden tukkumyyntiin sisältyi kertaluonteisia kampanjatoimituksia, joita ei nyt ollut, joten siinä mielessä suoritus Suomessa oli erityisen hyvä. Marimekon uudet mallistot ja brändin uudistunut suunta näyttävät toimivan hyvin ja kasvua tuli laaja-alaisesti kaikilta markkinoilta.
Liikevoitto kaksinkertaistui 2,6 MEUR:oon, mikä ylitti selvästi ennusteemme (1,3 MEUR)
Tuloskasvun taustalla olivat vahva myynnin kasvu sekä parempi suhteellinen myyntikate. Vertailukaudella suhteellinen myyntikate oli matala, sillä siihen vaikutti tukkumyynnin korkea osuus liikevaihdosta (matalampi myyntikate-%). Nyt suhteelliseen myyntikatteeseen vaikutti positiivisesti normaalihintaisen myynnin hyvä kehitys, mikä näkyi myös liikevoittomarginaalin kaksinkertaistumisena 9,6 %:iin (Q1’18: 4,8 %). Marimekon suhteellisessa myyntikatteessa oli vielä muutama vuosi sitten nähtävissä kehitystä heikkoon suuntaan, mikä johtui alennusvetoisten myyntien lisääntymisestä. Brändin uudistamisen eteen viime vuosina tehty työ ja uudet mallistot ovat saaneet nostettua Marimekon vetovoiman taas sille tasolle, ettei myyntikatteesta tinkiminen ole enää yhtiölle tarpeellista hyvien kasvulukujen aikaansaamiseksi. Kun tähän lisätään vielä viime vuosien tehostukset ostotoiminnoissa, on vaikutus tulokseen ollut merkittävä.
Vaikka Q1 oli selvästi vertailukautta parempi, Marimekko toisti varovaisen 2019-ohjeistuksen
Ohjeistuksen mukaan liikevaihdon arvioidaan olevan edellisvuotta korkeampi (2018: 111,9 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoiton arvioidaan olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla (2018: 12,2 MEUR). Nostimme liikevaihtoennusteemme 121 MEUR:oon (aik. 117 MEUR) ja liikevoittoennusteemme 13,3 MEUR:oon (aik. 12,2 MEUR). Tämä tarkoittaa sitä, että odotamme yhtiön nostavan ohjeistusta, sillä vertailukelpoinen liikevoittoennusteemme on nyt 10 % edellisvuoden yläpuolella, mikä ei enää sovi ohjeistushaarukkaan. Nostimme vuosien 2020-2021 tulosennusteitamme noin 10 %:lla ja odotamme nyt lähivuosien liikevaihdon vuotuisen kasvuvauhdin olevan 8 % ja liikevoittomarginaalin olevan 11 %.
Kurssinousu vaatisi taakseen korkeampia tulosennusteita
Päivitettyjen ennusteidemme mukaiset P/E-luvut vuosille 2019 ja 2020 ovat 21x ja 19x ja osinkotuotot ovat 3,4 % ja 3,6 %. Tulospohjaiset arvostuskertoimet ovat Marimekon historiallisen tason yläpuolella ja linjassa kansainvälisistä muotitaloista koostuvan verrokkiryhmän kanssa. Emme näe arvostuskertoimissa enää nousuvaraa ja osakekurssin nousu näiltä tasoilta vaatisi mielestämme taustalle korkeampia tulosennusteita. Tämä vaatisi sen, että luottamus yhtiön kasvutavoitetta (10 %:n vuosikasvu) ja kannattavuustavoitetta (liikevoitto yli 15 %) kohtaan kohoaisivat ja yhtiön numerot tosiasiallisesti nousisivat tälle tasolle. Jos näin tapahtuisi, olisi osakkeella arviomme mukaan vielä selvää nousuvaraa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut17.05.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 111,9 | 120,6 | 130,4 |
kasvu-% | 9,34 % | 7,80 % | 8,15 % |
EBIT (oik.) | 12,2 | 13,3 | 14,4 |
EBIT-% (oik.) | 10,92 % | 11,02 % | 11,04 % |
EPS (oik.) | 1,02 | 1,24 | 1,35 |
Osinko | 1,85 | 0,90 | 0,95 |
Osinko % | 44,47 % | 7,44 % | 7,85 % |
P/E (oik.) | 4,09 | 9,78 | 8,98 |
EV/EBITDA | 0,53 | 4,40 | 4,13 |