Marimekko Q1: Erittäin vahva aloitus juhlavuodelle
Marimekko julkisti aamulla erittäin vahvan Q1-raportin, joka ylitti markkinaodotukset sekä liikevaihdon että kannattavuuden osalta. Yhtiö nosti viime viikolla koko vuoden 2021 tulosohjeistustaan vedoten kohentuneisiin koko vuoden myyntinäkymiin ja erittäin vahvaan Q1:een. Yhtiö ei avannut hiljaisen jakson takia tarkemmin uuden ohjeistuksen taustoja tai tarjonnut ennakkotietoja Q1:ltä, joten pidimme omat ennusteemme Q1:lle mentäessä vielä ennallaan. Markkinoilla osattiin odottaa vahvaa raporttia, mutta tämä oli yhtiöltä kaikin puolin selvästi odotuksia parempi suoritus. Tämänkertainen konsensusennuste saattoi sisältää päivitettyjä ennusteita ja ns. vanhoja ennusteita, joita ei muokattu viime viikolla annetun ohjeistuksen noston jälkeen. Sen takia konsensusennuste ei tällä kertaa ole välttämättä aivan täysin luotettava.
Liikevaihto kasvoi Q1:llä 17 % ja oli 29,1 MEUR. Meidän ennusteemme liikevaihdolle oli 27,3 MEUR (konsensus 27,6 MEUR). Suomessa liikevaihto nousi 7 % ja kansainvälinen myynti kasvoi 29 %. Kansainvälisen myynnin vahva kasvu on ilahduttavaa, sillä vuonna 2020 liikevaihdosta 58 % tuli Suomesta ja yhtiön tärkeimpiä strategisia tavoitteita on laajentua vahvemmin kotimarkkinoiden ulkopuolelle. Liikevaihtoa kasvattivat tukkumyynnin hyvä kehitys Aasian-Tyynenmeren alueella, Suomessa ja Skandinaviassa sekä lisenssituottojen nousu EMEA:n alueella. Aasian-Tyynenmeren alueella kasvu sai tukea ajoituksellisista tekijöistä, sillä joitain Q4’20:lle suunniteltuja toimituksia venyi Q1:lle ja vertailukaudella pandemian takia joitain toimituksia siirtyi Q2’20:lle. Suomessa tukkumyyntiä kasvattivat erityisesti kertaluonteiset kampanjatoimitukset. Pandemia edelleen vähensi asiakasmääriä myymälöissä, mutta hyvin kasvanut verkkokauppa tuki vähittäismyyntiä.
Liikevoitto lähes viisinkertaistui vertailukaudesta ja oli 5,6 MEUR (Q1’20: 1,2 MEUR). Liikevoittomarginaali oli Marimekon tyypilliseen kausivaihteluun nähden erittäin vahvalla tasolla (EBIT 19 %, Q1’20: 5 %) ja ylitti myös yhtiön pitkän aikavälin taloudellisen tavoitteen (EBIT 15 %). Meidän ennusteemme liikevoitolle oli 3,1 MEUR (konsensus 2,3 MEUR). Tulosta paransivat liikevaihdon kasvu, suhteellisen myyntikatteen vahvistuminen sekä kiinteiden kulujen supistuminen. Suhteellista myyntikatetta vahvistivat parantuneet tuotekohtaiset katteet sekä vertailukautta merkittävästi suuremmat lisenssituotot. Kiinteitä kuluja laskivat vertailukautta pienemmät luottotappiovaraukset, markkinointipanostusten ajoittuminen sekä väliaikaiset vuokranalennukset ja joidenkin vuokrien liikevaihtosidonnaisuus.
Marimekko nosti viime viikolla vuoden 2021 tulosohjeistustaan, joten se odotetusti toistettiin Q1-raportissa. Päivitetty ohjeistus kuuluu kokonaisuudessaan seuraavasti: Konsernin liikevaihdon arvioidaan kasvavan edellisvuodesta (2020: 123,6 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin arvioidaan olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla tai korkeampi (2020: 16,3 %). Meidän ennusteemme 2021 liikevaihdolle ennen ohjeistuksen nostoa oli 139 MEUR, mikä tarkoittaa 12 %:n kasvua edellisvuodesta. Vaikka yhtiö ei muuttanut liikevaihto-ohjeistustaan, pidämme mahdollisena, että erittäin vahva Q1 ja kohentuneet koko vuoden myyntinäkymät voivat vielä johtaa liikevaihto-ohjeistuksen nostoon myöhemmin tämän vuoden aikana. Meidän ennusteemme 2021 liikevoitolle ennen ohjeistuksen nostoa oli 20,7 MEUR (EBIT 14,9 %), mikä tarkoittaa 3 %:n kasvua edellisvuodesta. Jos pitäisimme 2021-liikevaihtoennusteemme ennallaan ja nostaisimme liikevoittomarginaalin 16,3 %:n tasolle, tarkoittaisi se 22,6 MEUR:n liikevoittoa eli 9 %:n nostoa liikevoittoennusteeseemme. Pidämme tätä lattiana tuleville ennustemuutoksille, sillä nykytietojen valossa liikevaihtoennusteessamme saattaa olla nousupainetta ja 16,3 %:n liikevoittomarginaali voidaan myös ylittää.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut18.02.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 123,6 | 138,6 | 150,7 |
kasvu-% | −1,48 % | 12,16 % | 8,76 % |
EBIT (oik.) | 20,2 | 20,7 | 21,5 |
EBIT-% (oik.) | 16,32 % | 14,94 % | 14,26 % |
EPS (oik.) | 1,79 | 1,94 | 2,00 |
Osinko | 1,00 | 1,20 | 1,30 |
Osinko % | 10,98 % | 9,92 % | 10,74 % |
P/E (oik.) | 5,08 | 6,24 | 6,04 |
EV/EBITDA | 2,22 | 2,81 | 2,39 |