Marimekko Q1 - vahva aloitus vuodelle liikevaihdon ja varsinkin kannattavuuden osalta
Marimekko julkisti aamulla Q1-raportin, joka oli selvästi odotuksiamme vahvempi liikevaihdon ja varsinkin kannattavuuden osalta. Hyvän raportin taustalla olivat etenkin Suomen vähittäismyynnin hyvä kehitys sekä Aasian-Tyynenmeren tukkutoimitusten ajoitusmuutos.
Liikevaihto kasvoi 13 % ja oli 27,1 MEUR (Q1’18: 24,1 MEUR). Meidän ennusteemme liikevaihdolle oli 25,6 MEUR. Liikevaihto kasvoi Suomessa 7 % ja kansainvälinen myynti kasvoi 18 %. Kasvu tuli pääosin tukkumyynnistä Aasian-Tyynenmeren alueella ja vähittäismyynnistä Suomessa. Aasian-Tyynenmeren alueella myyntiä tukivat merkittävästi vuoden 2018 viimeiseltä neljännekseltä Q1:lle siirtyneet tukkutoimitukset. Marimekon uudet mallistot ja brändin uudistunut suunta näyttävät toimivan hyvin ja kasvua tuli laaja-alaisesti kaikilta markkinoilta.
Liikevoitto nousi Q1:llä 2,6 MEUR:oon (Q1’18: 1,2 MEUR), mikä ylitti selvästi meidän ennusteemme (1,3 MEUR). Hyvän tuloskasvun taustalla olivat vahva myynnin kasvu sekä parempi suhteellinen myyntikate. Vertailukaudella suhteellinen myyntikate oli matala, sillä siihen vaikutti tukkumyynnin korkea osuus liikevaihdosta (matalampi myyntikate-%). Nyt suhteelliseen myyntikatteeseen vaikutti positiivisesti normaalihintaisen myynnin hyvä kehitys, mikä näkyi liikevoittomarginaalin kaksinkertaistumisena 9,6 %:iin (Q1’18: 4,8 %).
Yhtiö toisti odotetusti ohjeistuksensa vuodelle 2019, vaikka Q1-raportti oli selvästi vertailukautta parempi. Marimekko-konsernin liikevaihdon ennakoidaan vuonna 2019 olevan edellisvuotta korkeampi (2018: 111,9 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoiton arvioidaan olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla (2018: 12,2 MEUR). Vuonna 2018 Marimekon Suomen liiketoimintaan vaikuttivat positiivisesti kertaluonteiset kampanjatoimitukset, eikä vastaavan suuruisia toimituksia tänä vuonna ole. Vuonna 2018 Marimekon Q2- ja Q3-raportit olivat järisyttävän vahvoja, joten arvioimme yhtiön haluavan nähdä kehityksen kahdelta seuraavalta kvartaalilta ennen kuin ohjeistuksen muutosta aletaan harkitsemaan. Meidän ennusteemme kuluvan vuoden liikevaihdon kasvulle ennen Q1-raporttia oli 5 % ja ennusteemme vertailukelpoiselle liikevoitolle oli 12,2 MEUR (EBIT 10,4 %). Ennakoitua selvästi paremman Q1-raportin takia koemme ennusteissamme olevan lievää nousupainetta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut13.05.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 111,9 | 117,2 | 126,0 |
kasvu-% | 9,34 % | 4,76 % | 7,52 % |
EBIT (oik.) | 12,2 | 12,2 | 13,2 |
EBIT-% (oik.) | 10,92 % | 10,41 % | 10,48 % |
EPS (oik.) | 1,02 | 1,14 | 1,25 |
Osinko | 1,85 | 0,80 | 0,85 |
Osinko % | 44,47 % | 6,59 % | 7,00 % |
P/E (oik.) | 4,09 | 10,68 | 9,70 |
EV/EBITDA | 0,53 | 5,77 | 5,14 |