Yhtiö: Marimekko
Suositus: Vähennä
Tavoitehinta: 22.00 EUR
Kurssi: 22.50 EURKurssi hetkellä: 16.5.2019 - 8:59

Marimekko julkisti aamulla Q1-raportin, joka oli selvästi odotuksiamme vahvempi liikevaihdon ja varsinkin kannattavuuden osalta. Hyvän raportin taustalla olivat etenkin Suomen vähittäismyynnin hyvä kehitys sekä Aasian-Tyynenmeren tukkutoimitusten ajoitusmuutos.

Liikevaihto kasvoi 13 % ja oli 27,1 MEUR (Q1’18: 24,1 MEUR). Meidän ennusteemme liikevaihdolle oli 25,6 MEUR. Liikevaihto kasvoi Suomessa 7 % ja kansainvälinen myynti kasvoi 18 %. Kasvu tuli pääosin tukkumyynnistä Aasian-Tyynenmeren alueella ja vähittäismyynnistä Suomessa. Aasian-Tyynenmeren alueella myyntiä tukivat merkittävästi vuoden 2018 viimeiseltä neljännekseltä Q1:lle siirtyneet tukkutoimitukset. Marimekon uudet mallistot ja brändin uudistunut suunta näyttävät toimivan hyvin ja kasvua tuli laaja-alaisesti kaikilta markkinoilta.

Liikevoitto nousi Q1:llä 2,6 MEUR:oon (Q1’18: 1,2 MEUR), mikä ylitti selvästi meidän ennusteemme (1,3 MEUR). Hyvän tuloskasvun taustalla olivat vahva myynnin kasvu sekä parempi suhteellinen myyntikate. Vertailukaudella suhteellinen myyntikate oli matala, sillä siihen vaikutti tukkumyynnin korkea osuus liikevaihdosta (matalampi myyntikate-%). Nyt suhteelliseen myyntikatteeseen vaikutti positiivisesti normaalihintaisen myynnin hyvä kehitys, mikä näkyi liikevoittomarginaalin kaksinkertaistumisena 9,6 %:iin (Q1’18: 4,8 %).

Yhtiö toisti odotetusti ohjeistuksensa vuodelle 2019, vaikka Q1-raportti oli selvästi vertailukautta parempi. Marimekko-konsernin liikevaihdon ennakoidaan vuonna 2019 olevan edellisvuotta korkeampi (2018: 111,9 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoiton arvioidaan olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla (2018: 12,2 MEUR). Vuonna 2018 Marimekon Suomen liiketoimintaan vaikuttivat positiivisesti kertaluonteiset kampanjatoimitukset, eikä vastaavan suuruisia toimituksia tänä vuonna ole. Vuonna 2018 Marimekon Q2- ja Q3-raportit olivat järisyttävän vahvoja, joten arvioimme yhtiön haluavan nähdä kehityksen kahdelta seuraavalta kvartaalilta ennen kuin ohjeistuksen muutosta aletaan harkitsemaan. Meidän ennusteemme kuluvan vuoden liikevaihdon kasvulle ennen Q1-raporttia oli 5 % ja ennusteemme vertailukelpoiselle liikevoitolle oli 12,2 MEUR (EBIT 10,4 %). Ennakoitua selvästi paremman Q1-raportin takia koemme ennusteissamme olevan lievää nousupainetta.   

Käy kauppaa. (Marimekko)

Marimekko on suomalainen lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Kun Marimekko vuonna 1951 perustettiin, sen ennennäkemättömät painokankaat antoivat sille vahvan ja ainutlaatuisen identiteetin. Marimekko-tuotteita myydään noin 40 maassa. Vuonna 2018 tuotteiden brändimyynti oli 248 miljoonaa euroa ja yhtiön liikevaihto 112 miljoonaa euroa. Marimekko-myymälöitä on noin 150 eri puolilla maailmaa.

inderesTV

Tunnusluvut 2018 2019e 2020e
Liikevaihto 111,9 117,2 126,0
- kasvu-% 9,3% 4,8% 7,5%
Liikevoitto (EBIT) 17,7 12,2 13,2
- EBIT-% 15,8% 10,4% 10,5%
EPS (oik.) 1,02 1,14 1,23
Osinko 1,85 0,80 0,85
P/E (oik.) 20,5 19,8 18,3
EV/EBITDA 7,2 11,5 10,4
Osinkotuotto-% 8,9% 3,6% 3,8%
Uusimmat ennusteet