Marimekko julkisti aamulla Q2-raportin. Liikevaihdon kasvu hidastui odotetusti alkuvuodesta, mutta pysyi hyvällä 16 % tasolla, odotustemme mukaisesti. Myös tulos osui odotuksiimme ja ohjeistus säilyi ennallaan. Raportti ei siis kaiken kaikkiaan tarjonnut isoja uutisia.
Muodissa yllättävän vaisua kasvua
Marimekon Q2-liikevaihto kasvoi 16 % ja oli 38 MEUR. Meidän ennusteemme liikevaihdolle oli 38 MEUR (konsensus 37 MEUR). Liikevaihdon kasvu tuli etenkin Suomesta (+25 %), kansainvälisen kasvun jäädessä 5 %:iin. Yhtiö selitti kv. kasvun hitautta ainakin osin tukkutoimitusten ajoituksella. Suomessa oma vähittäiskauppa kasvoi huikeat 39 %, kun taas tukkumyynti oli vertailukauden tasoa. Tuotelinjoittain muoti kasvoi 6 %, joka on mielestämme yllättävän vaisua. Laukut ja asusteet sen sijaan kasvoivat lähes 50 % ja myös kodintuotteet kasvoi 11 %. Odotuksemme oli, että vaatemyynti on ollut hyvää ja kodintuotteiden puolella olisi tasaantumista, mutta se ei ainakaan tässä kvartaalissa toteutunut.
Liikevoitto kasvoi 17 % ja oli 5,7 MEUR. Meidän ennusteemme liikevoitolle oli 5,5 MEUR (konsensus 5,5 MEUR). Marginaali oli käytännössä viime vuoden tasolla, jota tuki liikevaihdon kasvu mutta heikensivät kasvaneet kiinteät kulut.
Ennusteemme ovat linjassa yhtiön kommentteihin
Yhtiö toisti odotetusti ohjeistuksen, jonka mukaan vuonna 2022 liikevaihdon arvioidaan kasvavan edellisvuodesta (2021: 152 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin olevan 17-20 %. (2021: 20,5 %). Meidän ennusteemme ennen Q2-raporttia Marimekon vuoden 2021 liikevaihdolle on 173 MEUR (kasvu 14 %) ja vertailukelpoiselle liikevoitolle 35 MEUR (EBIT 20,4 %). Marimekon euromääräinen liikevaihto- ja tuloskertymä painottuu perinteisesti H2:lle. Yhtiö arvioi liikevaihdon suhteellisen kasvun tänä vuonna H2:lla kuitenkin hidastuvan. H1:n aikana yhtiön kasvu oli 20 % ja oikaistu liikevoittomarginaali laski 0,4 %-yksikköä. Q2-numeroiden osuttua odotuksiin myös koko vuoden ennusteemme näyttävät olevan hyvin linjassa yhtiön kommenttien kanssa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut02.08.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 152,2 | 173,3 | 183,2 |
kasvu-% | 23,19 % | 13,87 % | 5,67 % |
EBIT (oik.) | 31,2 | 35,4 | 35,1 |
EBIT-% (oik.) | 20,53 % | 20,40 % | 19,14 % |
EPS (oik.) | 0,60 | 0,67 | 0,67 |
Osinko | 0,72 | 0,42 | 0,48 |
P/E (oik.) | 28,21 | 18,54 | 18,55 |
EV/EBITDA | 15,33 | 10,62 | 10,41 |