Marimekko Q2: Odotuksiamme parempi raportti sisälsi myös pientä himmailua loppuvuodelle
Marimekko julkisti aamulla selvästi vertailukautta paremman Q2-raportin, joka ylitti meidän ennusteemme sekä liikevaihdon että tuloksen osalta. Vaikka alkuvuosi on mennyt yhtiöllä erittäin vahvasti (H1’21: liikevaihto +28 % ja vertailukelpoinen liikevoitto +188 %), yhtiö pyrki vuoden 2021 näkymäarvioissaan selvästi himmailemaan loppuvuoden odotuksia vedoten hidastuvaan liikevaihdon kasvuvauhtiin ja kasvaviin kiinteisiin kuluihin. Aamun tuloslive on katsottavissa täällä.
Marimekon Q2-liikevaihto kasvoi 40 % ja oli 32,7 MEUR (Suomi +61 % ja kansainvälinen myynti +20 %). Meidän ennusteemme liikevaihdolle oli 29,2 MEUR ja konsensusennuste oli 28,8 MEUR. Liikevaihtoa nostivat erityisesti vähittäis- ja tukkumyynnin hyvä kehitys Suomessa sekä tukkumyynnin kasvu Aasian-Tyynenmeren alueella ja Skandinaviassa. Lisenssituottojen lasku Aasian-Tyynenmeren alueella puolestaan heikensi liikevaihtoa. Katsauskauden vaihteeseen ajoittuneet kampanjat ja pyhäpäivät hidastivat tilapäisesti verkkokaupan toimituksia ja liikevaihtoa jäi tulouttamatta Q2:lle 0,5 MEUR:n arvosta. Vertailukauden liikevaihto oli poikkeuksellisen heikko, sillä monet Marimekko-myymälöistä olivat pandemian takia tilapäisesti suljettuna osan neljänneksestä.
Liikevoitto kasvoi Q2:lla 107 % ja oli 5,5 MEUR (EBIT 16,8 %). Meidän ennusteemme oli 5,0 MEUR ja konsensusennuste oli 3,8 MEUR. Tulosta paransi erityisesti liikevaihdon kasvu heikosta vertailukaudesta. Myös suhteellisen myyntikatteen vahvistuminen tuki tulosta. Myyntikatemarginaaleja tukivat vertailukautta suhteellisesti pienemmät logistiikkakulut, parantuneet tuotekohtaiset katteet sekä pienemmät alennukset. Suhteellista myyntikatetta puolestaan heikensivät vertailukautta pienemmät lisenssituotot. Liikevoiton kasvua painoi kiinteiden kulujen nousu, mikä johtui pääosin vertailukaudella tehdyistä laajamittaisista lomautuksista. Marimekon kasvavat panostukset kansainväliseen laajentumiseen, markkinointikulujen kasvu sekä tilapäisten kustannussäästöjen pienentyminen lisäsivät kiinteitä kuluja.
Marimekko piti 12.5. päivitetyn ohjeistuksen ennallaan. Ohjeistuksen mukaan vuonna 2021 liikevaihdon arvioidaan kasvavan edellisvuodesta (2020: 123,6 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla tai korkeampi (2020: 16,3 %). Ennen Q2-raporttia meidän ennusteemme 2021 liikevaihdolle oli 143 MEUR, mikä tarkoittaa 16 %:n kasvua. Ennusteemme vertailukelpoiselle liikevoitolle oli 23,6 MEUR, mikä tarkoittaa 17 %:n kasvua ja 16,5 %:n liikevoittomarginaalia. Yhtiön mukaan liiketoiminnan kausiluonteisuudesta johtuen euromääräinen liikevaihto- ja tuloskertymä painottuu tilikauden kahdelle viimeiselle neljännekselle.
Marimekko huomautti näkymäarviossaan, että koronaviruspandemia koskettaa edelleen globaalia muotialaa ja erikoiskauppaa vuonna 2021 ja pandemiatilanteen kehittyminen voi aiheuttaa äkillisiä muutoksia kysynnässä. Vaikka alkuvuosi on kasvun osalta ollut erittäin vahva (+28 %), odottaa yhtiö liikevaihdon suhteellisen kasvun hidastuvan H2:lla, sillä koronapandemia vaikutti H1’20 liikevaihtoon poikkeuksellisen negatiivisesti. Yhtiö odottaa Suomen (<50 % liikevaihdosta) myynnin kasvavan edellisvuodesta, mihin vaikuttavat positiiviset kertaluonteiset kampanjatoimitukset, jotka painottuvat voimakkaasti H2:lle. Arvioita lisenssituottojen tasosta oli nyt Q2-raportissa nostettu suunnilleen edellisvuoden tasolle, kun niiden aiemmin odotettiin jäävän edellisvuoden alapuolelle. Marimekko suunnittelee vauhdittavansa pitkän aikavälin kansainvälistä kasvua vuonna 2021 ja yhtiö odottaa tästä johtuen kiinteiden kulujen nousevan edellisvuodesta, erityisesti H2:lla. Viime vuonna kiinteät kulut olivat poikkeuksellisen alhaiset ja niitä pienensivät myös eri maissa myönnetyt valtiolliset tuet.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut21.05.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 123,6 | 142,9 | 155,5 |
kasvu-% | −1,48 % | 15,68 % | 8,79 % |
EBIT (oik.) | 20,2 | 23,6 | 23,0 |
EBIT-% (oik.) | 16,32 % | 16,53 % | 14,79 % |
EPS (oik.) | 1,80 | 2,25 | 2,18 |
Osinko | 1,00 | 1,60 | 1,60 |
P/E (oik.) | 5,06 | 5,53 | 5,69 |
EV/EBITDA | 2,22 | 2,62 | 2,50 |