Marimekko Q2 torstaina: Koronan negatiivista vaikutusta vastaan on pitänyt taistella kulukurilla
Marimekko julkistaa Q2-raporttinsa torstaina 13.8. klo 8.00. Yhtiö perui vuoden 2020 ohjeistuksensa 25.3., koska silloisen arvion mukaan päämarkkina-alueilla vaikuttava koronaviruspandemia oli selvästi heikentänyt kulutuskysyntänäkymiä. Toukokuussa julkistetussa Q1-raportissa oli nähtävissä jo alustavia negatiivisia pandemian vaikutuksia, mutta odotamme pahimman pudotuksen liikevaihdossa ja tuloksessa tapahtuvan Q2:lla, kun iso osa yhtiön omista myymälöistä oli suljettuina. Kesän aikana nopeasti palautuneen kuluttajaluottamuksen, purettujen rajoitusten ja useiden vähittäiskaupan alan yhtiöiltä tulleiden positiivisten yllätysten takia olemme nostaneet edellisen päivityksemme (15.5.) jälkeen hieman Marimekon Q2:n ja koko vuoden ennusteitamme ennen Q2-raporttia. Koko vuoden mittakaavassa ennustemuutokset olivat kuitenkin pieniä (1-2 %), joten ne eivät aiheuta muutoksia näkemykseemme osakkeesta ennen Q2-raportin julkistamista.
Odotamme Marimekon Q2-liikevaihdon laskeneen 34 % vertailukaudesta 19,2 MEUR:oon. Vaikka useat suomalaiset vähittäiskaupan yritykset ovat raportoineet koronapandemian ajalta hyviä lukuja, on vaatealan yrityksillä ollut koronapandemian aikana erityisen vaikeaa. Tämä selviää mm. Tilastokeskuksen teollisuuden liikevaihtokuvaajista, Suomen tekstiili ja muoti ry:n jäsenille tehdyistä koronakyselyistä ja muiden muotialan yhtiöiden julkistamista luvuista. Ennustamamme Marimekon voimakkaan liikevaihdon laskun taustalla suurin syy on se, että yhtiö päätti maaliskuussa sulkea omat vähittäismyymälänsä pandemian leviämisen estämiseksi ja yhtiön oma vähittäismyynti nojasi keväällä ajoittain pelkästään verkkomyyntiin. Odotamme verkkokaupan myynnin kasvaneen selvästi Q2:lla, mutta se on vielä konsernin mittakaavassa niin pientä, ettei se millään riitä kompensoimaan kivijalassa menetettyä myyntiä. Marimekolla oli myös keväällä vaikeuksia verkkokaupan toimituksissa ja tuotteiden kovan kysynnän synnyttämät ruuhkat venyttivät verkkokaupan toimituksia jopa 2-3 viikon pituisiksi, mikä on todennäköisesti haitannut yhtiön myyntiä. Marimekko alkoi vasta toukokuun aikana vaiheittain avaamaan merkittävissä määrin omia myymälöitään, joten tilanne on alkanut normalisoitua vasta Q2:n loppua kohti mentäessä.
Odotamme yhtiön tekevän pitkästä aikaa tappiollisen kvartaalin ja ennusteemme Q2:n liikevoitolle on -0,2 MEUR (Q2’19: 3,7 MEUR). Marimekon toimitusjohtaja kertoi Q1:n jälkeisessä johdon videohaastattelussa yhtiön aloittaneen kunnianhimoisen kiinteiden kustannusten säästöohjelman, mikä sisälsi mm. työntekijöiden lomautuksia, markkinointipanostusten ja suunniteltujen investointien lykkäyksiä sekä pyrkimyksiä saada vuokranantajilta helpotuksia, jotta kannattavuutta pysytään suojelemaan. Marimekon myyntikate on korkea (yli 60 %), mikä on tuonut hyvän tulosvivun viime vuosina, kun liikevaihto on kasvanut voimakkaasti. Tulosvipu toimii myös päinvastaiseen suuntaan liikevaihdon laskiessa, joten Q2:n tuloskunnon pelastaminen riippuu nyt pitkälti siitä, miten nopeassa tahdissa yhtiö on pystynyt sopeuttamaan omaa kulurakennettaan laskevan myynnin aikana.
Kun Marimekko perui ohjeistuksensa 25.3. yhtiö totesi, että on epätodennäköistä, että alkuvuonna annettuun ohjeistukseen päästään. Marimekon vanhan ohjeistuksen mukaan vuoden 2020 liikevaihdon arvioitiin olevan edellisvuotta korkeampi (2019: 125 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoiton arvioitiin olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla tai korkeampi (2019: 17,1 MEUR). Yhtiö ei ole vielä tarjonnut tilalle uutta ohjeistusta vuodelle 2020, emmekä usko sellaista vielä Q2-raportissa tulevan, sillä näkyvyys loppuvuoteen on vielä rajattu ja potentiaalisen koronan toisen aallon epävarmuus Marimekolle tärkeään joulumyyntiin leijuu vielä ilmassa. Meidän ennusteemme Marimekon 2020 liikevaihdolle ennen Q2-raporttia on 108 MEUR, mikä tarkoittaa 14 %:n laskua edellisvuodesta. Ennusteemme oikaistulle liikevoitolle on 7,5 MEUR (EBIT 7,0 %), mikä tarkoittaa 53 %:n laskua edellisvuodesta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut11.08.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 125,4 | 107,9 | 120,1 |
kasvu-% | 12,10 % | −13,94 % | 11,26 % |
EBIT (oik.) | 17,1 | 7,5 | 14,0 |
EBIT-% (oik.) | 13,65 % | 6,96 % | 11,66 % |
EPS (oik.) | 1,60 | 0,61 | 1,33 |
Osinko | 0,00 | 0,50 | 0,90 |
Osinko % | 4,12 % | 7,41 % | |
P/E (oik.) | 4,47 | 19,88 | 9,10 |
EV/EBITDA | 2,31 | 4,78 | 3,75 |