Marimekko Q3 torstaina - vahva alkuvuosi ja ohjeistuksen nosto ennakoivat hyvää raporttia
Marimekko julkistaa Q3-raporttinsa torstaina klo 8:30. Marimekko-brändi näyttää elävän nyt uutta nousua laajemman yleisön ja varsinkin nuoruuden keskuudessa, mikä tekee yhtiön kasvunäkymistä tällä hetkellä hyvin houkuttelevat. Lisääntynyt näkyvyys katukuvassa ja mediassa ovat alkaneet näkyä konkreettisesti myös yhtiön myyntiluvuissa. Alkuvuosi on ollut Marimekolla todella vahva ja yhtiö nosti syyskuussa vuoden 2018 liikevoitto-ohjeistustaan, mikä johtui mm. ennakoitua paremmasta vähittäismyynnin kehityksestä Suomessa elokuussa. Hyvä alkuvuoden kehitys ja ohjeistuksen nosto ennakoivat hyvää Q3-raporttia ja odotamme sekä liikevaihdon että tuloksen kasvavan vertailukaudesta.
Odotamme liikevaihdon kasvavan 6 % vertailukaudesta 28,8 MEUR:oon (Q3’17: 27,2 MEUR). Liikevaihdon kasvu on ollut vuoden alkupuoliskolla erittäin vahvaa (+16 %), mikä kertoo brändin hyvästä vetovoimasta tällä hetkellä. Yhtiö kertoi osan alkuvuoden vahvasta kasvusta johtuneen siitä, että vuoden 2018 myyntiin vaikuttaa positiivisesti kertaluonteiset kampanjatoimitukset Suomessa, joista noin puolet ajoittuivat Q2:lle ja loput jakautuvat melko tasaisesti vuoden muille kvartaaleille. Q2-raportin poikkeuksellisen vahva kasvu johtui myös osittain siitä, että Aasian-Tyynenmeren kolmannen neljänneksen toimituksista osa siirtyi Q2:lle, minkä odotamme hidastavan kasvuvauhtia Q3:lla.
Odotamme liikevoiton kasvavan 4,8 MEUR:oon (Q3’17: 4,4 MEUR). Liikevoiton kasvua ajaa liikevaihdon kasvu, mutta odotamme tänä vuonna kasvavien markkinointikustannusten ja Herttoniemen kiinteistön myynnin kautta nousseiden vuokrakulujen hidastavan tuloskasvua. Yhtiön myynti on tänä vuonna painottunut hieman enemmän tukkumyyntiin, mikä on vaikuttanut pienemmän suhteellisen myyntikatteen kautta negatiivisesti liikevoittomarginaaliin. Syyskuussa annetun liikevoitto-ohjeistuksen noston yhteydessä yhtiö kuitenkin kommentoi, että se johtui pitkälti ennakoitua paremmasta Suomen vähittäismyynnin kehityksestä elokuussa, minkä pitäisi arviomme mukaan vaikuttaa positiivisesti suhteelliseen kannattavuuteen.
Marimekko nosti ohjeistustaan vasta kuukausi sitten, joten odotamme yhtiön toistavan tämän ohjeistuksen Q3-raportissa. Yhtiö arvioi kuluvan vuoden liikevaihdon olevan edellisvuotta korkeampi ja vertailukelpoisen liikevoiton olevan myös edellisvuotta korkeampi; arviolta enintään noin 12 MEUR. Vuonna 2017 Marimekon liikevaihto oli 102,3 MEUR ja vertailukelpoinen liikevoitto 8,6 MEUR. Meidän ennusteemme kuluvan vuoden liikevaihdolle on 112,7 MEUR (10 %:n kasvu) ja vertailukelpoinen liikevoittoennusteemme on 11,4 MEUR (EBIT 10,1 %). Marimekon tulos painottuu kausiluonteisesti vuoden jälkimmäiselle puoliskolle ja etenkin joulumyyntisesonki on yhtiön koko vuoden tuloksen kannalta tärkeä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut23.09.2018
2017 | 18e | 19e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 102,3 | 112,7 | 118,9 |
kasvu-% | 2,72 % | 10,16 % | 5,50 % |
EBIT (oik.) | 8,6 | 11,4 | 10,7 |
EBIT-% (oik.) | 8,40 % | 10,13 % | 9,00 % |
EPS (oik.) | 0,73 | 0,91 | 1,00 |
Osinko | 0,50 | 0,75 | 0,65 |
Osinko % | 24,75 % | 6,08 % | 5,27 % |
P/E (oik.) | 2,77 | 13,63 | 12,35 |
EV/EBITDA | 1,15 | 4,06 | 6,19 |