Marimekko Q3: vahva suorittaminen jatkuu sekä kasvun että kannattavuuden osalta
Marimekko julkisti aamulla hieman odotuksiamme paremman Q3-raportin. Luvut ylittivät odotuksemme sekä kasvun että kannattavuuden osalta. Yhtiö on antanut kuluvan vuoden tulosohjeistuksessa melko tarkan vaihteluvälin, joten Q3-tulosylitys pysyi kuitenkin hyvin pienenä, emmekä todennäköisesti tee kuluvan vuoden ennusteisiimme raportin perusteella suuria muutoksia.
Marimekon Q3-liikevaihto kasvoi 15 % vertailukaudesta ja oli 34,5 MEUR. Meidän ennusteemme liikevaihdolle oli 33,4 MEUR ja konsensusennuste oli 33,9 MEUR. Kasvu tuli laaja-alaisesti kaikilta markkinoilta. Suomessa myynti nousi 14 % ja kansainvälinen myynti kasvoi 17 %. Suurimmat tekijät hyvän liikevaihdon kasvun taustalla olivat Suomen vähittäis- ja tukkumyynnin kasvu. Kansainvälistä myyntiä vauhdittivat erityisesti Aasian-Tyynenmeren alueen kasvaneet lisenssituotot ja tukkumyynti. Yhtiö kertoi solmineensa kesällä 2019 Aasian-Tyynenmeren alueella sopimuksen, joka kasvatti lisenssituottoja Q3:lla. Lisenssituotot ovat yhtiölle kannattavuuden osalta hyvää liikevaihtoa, sillä ne valuvat lähes 100 %:n katteella tulokseen.
Vertailukelpoinen liikevoitto parani 24 % ja oli 7,8 MEUR (Q3’18: 6,3 MEUR). Meidän ennusteemme liikevoitolle oli 7,5 MEUR ja konsensusennuste 7,7 MEUR. Tuloskasvun taustalla oli liikevaihdon kasvu, joka kertyi pääosin vähittäis- ja tukkumyynnistä Suomessa sekä lisenssituotoista ja tukkumyynnistä Aasian-Tyynenmeren alueella. Tulosta puolestaan heikensivät korkeammat kiinteät kulut, erityisesti johdon pitkäaikaiseen osakepohjaiseen kannustinjärjestelmään liittyvät laskennalliset vaikutukset. Yhtiö kertoi lokakuussa nostetun tulosohjeistuksen yhteydessä, että tulosta parantaa tänä vuonna ennakoitua parempi myynnin ja suhteellisen myyntikatteen kehitys. Myyntikatteen parantumiseen on vaikuttanut Marimekon uudet houkuttelevat mallistot, jotka ovat lisänneet normaalihintaisten tuotteiden myyntiä, eikä myynnin kasvussa ole tarvinnut luottaa niin paljon alennuskampanjoihin. Yhtiö on myös tehnyt hyvää työtä viime vuosina tuotevalikoiman optimoinnissa ja hankintojen tehostamisessa, mikä on näkynyt positiivisesti suhteellisessa kannattavuudessa. Liikevoittomarginaali nousi Q3:lla jo 22,7 %:n tasolle (Q3’18: 21,2 %), mikä on erittäin hyvä taso.
Yhtiö toisti odotetusti ohjeistuksen, jota päivitettiin ylöspäin lokakuussa. Ohjeistuksen mukaan Marimekko arvioi liikevaihdon vuonna 2019 olevan edellisvuotta korkeampi (2018: 111,9 MEUR) ja myös vertailukelpoisen liikevoiton ennakoidaan olevan edellisvuotta korkeampi, arviolta noin 17 MEUR (2018: 12,2 MEUR). Meidän ennusteemme kuluvan vuoden liikevaihdolle ennen Q3-raporttia oli 123 MEUR (kasvu 9,5 %) ja vertailukelpoiselle liikevoitolle 17,0 MEUR (kasvu 39 %). Emme näe ennusteissamme suuria muutospaineita Q3-raportin jälkeen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut14.10.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 111,9 | 122,6 | 133,2 |
kasvu-% | 9,34 % | 9,55 % | 8,67 % |
EBIT (oik.) | 12,2 | 17,0 | 18,0 |
EBIT-% (oik.) | 10,92 % | 13,86 % | 13,51 % |
EPS (oik.) | 1,01 | 1,56 | 1,71 |
Osinko | 1,85 | 1,20 | 1,30 |
Osinko % | 44,47 % | 10,05 % | 10,89 % |
P/E (oik.) | 4,10 | 7,66 | 6,98 |
EV/EBITDA | 0,54 | 3,70 | 3,42 |