Marimekon Q4-raportti jäi hieman vertailukauden ja ennusteidemme alapuolelle. Erittäin vahvan alkuvuoden jälkeen yhtiö tarjosi pitkästä aikaa lievän tulospettymyksen ja kädenlämpöisen ohjeistuksen vuodelle 2019. Vaikka odotamme liiketoiminnan hyvän kehityksen jatkuvan lähivuosina, osake on noussut kolmen vuoden aikana noin 300 % ja arvostukseen heijastuu jo mielestämme turhan kovat tuloskasvuodotukset. Toistamme tästä syystä 22,0 euron tavoitehintamme ja myy-suosituksemme. Video tuloshaastattelusta on katsottavissa täällä.
Marimekon Q4-liikevaihto pysyi vertailukauden tasolla 29,7 MEUR:ssa ja alitti 31,6 MEUR:n ennusteemme. Suomessa liikevaihtoa tukivat hyvä vähittäis- ja tukkumyynnin kasvu. Kansainvälinen myynti laski 15 %, mikä johtui osan Aasian-Tyynenmeren tukkutoimitusten siirtymisestä Q4:ltä Q1:lle. Oikaistu liikevoitto laski 1,6 MEUR:oon (Q4’17: 2,4 MEUR) ja alitti 1,8 MEUR:n ennusteemme. Yhtiöltä nähtiin alkuvuoden 2018 aikana järisyttävän hyviä tuloksia ja kaksi ohjeistuksen nostoa, kun uudistunut brändi ja mallistot kokivat positiivisen vastaanoton kuluttajien keskuudessa. Tuloskertymä painottui normaalista poiketen vuonna 2018 enemmän Q2:lle ja Q3:lle, kun taas Q4:lle ajoittui vertailukautta enemmän kuluja. Marimekko panosti loppuvuonna markkinointiin ja bränditunnettuuden kasvattamiseen Kiinassa ja yhtiö otti maassa myös ensiaskeleet Marimekko-tuotteiden verkkomyynnin aloittamiseksi. Alkuvaiheessa näistä panostuksista syntyy paljon kuluja, mutta vähän myyntiä, joten Q4-tulos jäi yhtiön mukaan odotetusti vertailukaudesta.
Vuoden 2018 liikevoitto (17,7 MEUR) nousi vahvan alkuvuoden ansiosta yhtiön historian parhaaksi ja sitä tuki Q2:lla kirjattu 6 MEUR:n kertaluonteinen myyntivoitto Herttoniemen pääkonttorista. Osakekohtainen tulos nousi tästä johtuen 1,70 euroon (2017: 0,70 euroa). Hallituksen osinkoehdotus oli 1,85 euroa, joka koostui 0,60 euron perusosingosta ja 1,25 euron ylimääräisestä osingosta. Osinkoehdotus vastaa noin 109 %:n osingonjakosuhdetta raportoidusta nettotuloksesta ja 7,1 %:n osinkotuottoa. Sijoittajien tulee kuitenkin huomata, että tämän vuoden osinko on Herttoniemen kiinteistöstä saadun myyntivoiton takia poikkeuksellisen korkea, eikä tällainen taso ole nykyisellä tuloskunnolla kestävä.
Ohjeistuksen mukaan liikevaihdon ennakoidaan vuonna 2019 olevan edellisvuotta korkeampi (2018: 112 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoiton arvioidaan olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla (2018: 12,2 MEUR). Tulosohjeistus oli odotuksiamme vaisumpi ja laskimme liikevoittoennusteemme 12,2 MEUR:oon (aik. 12,8 MEUR). Yhtiö päivitti marraskuussa pitkän aikavälin taloudellisia tavoitteita, joihin kuuluu mm. 10 %:n vuotuinen liikevaihdon kasvu ja 15 %:n liikevoittomarginaali (aik. 10 %). Vuonna 2018 oikaistu liikevoittomarginaali oli 10,9 %. Nyt yhtiö aikoo painaa enemmän kaasua etenkin Aasian-Tyynenmeren markkinoilla ja tämä kasvattaa lyhyellä aikavälillä kuluja mm. myynnissä ja markkinoinnissa, sekä vaatii investointeja uuteen organisaatioon ja omaan verkkokauppaan Kiinassa. Odotamme lähivuosien 2019-2021 liikevaihdon kasvavan 5-8 %:n vuotuista vauhtia, mutta vahvojen kasvupanostusten takia liikevoittomarginaalin pysyvän noin 10-11 %:n tuntumassa. Olemme lähivuosien ennusteissamme selvästi yhtiön uusien taloudellisten tavoitteiden alapuolella ja suhtaudumme niihin terveellä skeptisyydellä. Vaikka Marimekon tuloskäänne on viimeisen kolmen vuoden aikana ollut erittäin vakuuttava, on yhtiön keskimääräinen liikevaihdon kasvu viimeisen 10 vuoden aikana ollut noin 4 % ja liikevoittomarginaali noin 7 %. Yhtiö teki viimeksi vuonna 2006 yli 15 %:n liikevoittomarginaalia, minkä jälkeen kansainväliset kuluttajamarkkinat ovat muuttuneet kilpailutilanteeltaan selvästi kireämmiksi. Emme ole tästä syystä vielä valmiita nostamaan ennusteitamme näin selvästi yhtiön nykyisen (jo valmiiksi hyvän) kannattavuustason yläpuolelle.
Ennusteidemme mukaiset P/E-luvut vuosille 2019 ja 2020 ovat 23x ja 21x, jotka ovat noin 6 % kansainvälisistä muotitaloista koostuvan verrokkiryhmän yläpuolella. Marimekko tulee ennusteidemme mukaan tekemään lähivuosina hyvää kassavirtaa, vaikka investointien odotetaan kasvavan merkittävästi edellisvuodesta. Hyvä kassavirta yhdessä vahvan taseen kanssa (omavaraisuusaste 70 %) puoltavat hyvää osingonmaksukykyä. Ennusteemme vuosien 2019-2020 osingonjakosuhteesta ovat noin 70 %:n tasolla, kun yhtiön osinkopolitiikka on jakaa vähintään 50 % osakekohtaisesta tuloksesta. Lähivuosien osinkoennusteemme tarjoavat nykykurssilla 3,0 %:n ja 3,2 %:n osinkotuottoa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.02.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 111,9 | 117,2 | 126,0 |
kasvu-% | 9,34 % | 4,76 % | 7,52 % |
EBIT (oik.) | 12,2 | 12,2 | 13,2 |
EBIT-% (oik.) | 10,92 % | 10,41 % | 10,48 % |
EPS (oik.) | 1,02 | 1,15 | 1,26 |
Osinko | 1,85 | 0,80 | 0,85 |
Osinko % | 44,47 % | 6,70 % | 7,12 % |
P/E (oik.) | 4,09 | 10,43 | 9,47 |
EV/EBITDA | 0,53 | 5,61 | 4,99 |