Marimekko: tulosjuna ei näytä pysähtymisen merkkejä
Marimekon Q3 ylitti odotuksemme liikevaihdon ja tuloksen osalta. Brändin uudistuneella suunnalla ja mallistoilla näyttää olevan niin vahva vetovoima kuluttajien keskuudessa, ettei yhtiön viime vuosina käynnistynyt tulosjuna näytä lainkaan pysähtymisen merkkejä. Tarkistamme hyvän raportin ja positiivisten ennustemuutosten johdosta tavoitehinnan 40,0 euroon (aik. 33,0 euroa). Vaikka osakkeen arvostus ei enää ole matala, näemme silti vahvojen tuloskasvunäkymien ja vakaan osinkotuoton tarjoavan riittävän tuotto-odotuksen lisää-suosituksen toistamiseen.
Liikevaihto ja tulos ylittivät selvästi vertailukauden luvut ja meidän ennusteemme
Q3-liikevaihto kasvoi 15 % ja oli 34,5 MEUR (konsensus 33,9 MEUR). Kasvu tuli laaja-alaisesti kaikilta markkinoilta, mutta tärkeimmät tekijät olivat Suomen vähittäis- ja tukkumyynnin kasvu (+14 %) ja Aasian-Tyynenmeren alueen kasvaneet lisenssituotot ja tukkumyynti. Yhtiö kertoi solmineensa kesällä Aasian-Tyynenmeren alueella sopimuksen, joka kasvatti lisenssituottoja Q3:lla. Lisenssituotot ovat yhtiölle kannattavuuden osalta hyvää liikevaihtoa, sillä ne valuvat lähes 100 %:n katteella tulokseen. Yhtiö kirjasi Q3:lle Aasian-Tyynenmeren alueen lisenssituottoja 1,2 MEUR.
Yhtiö toisti viimeksi lokakuussa päivitetyn ohjeistuksen vuodelle 2019
Ohjeistuksen mukaan Marimekko arvioi liikevaihdon olevan vuonna 2019 edellisvuotta korkeampi (2018: 111,9 MEUR) ja myös vertailukelpoisen liikevoiton ennakoidaan olevan edellisvuotta korkeampi, arviolta noin 17 MEUR (2018: 12,2 MEUR). Nostimme kuluvan vuoden liikevaihtoennusteemme 124 MEUR:oon (aik. 123 MEUR), mikä tarkoittaa 11 %:n kasvua edellisvuodesta. Nostimme myös oikaistun liikevoittoennusteemme 17,1 MEUR:oon (aik. 17,0 MEUR), mikä tarkoitta 13,8 %:n EBIT-marginaalia (2018: 10,9 %). Vahvojen suoritusten jatkuessa ja odotuksiamme paremmalta näyttävän markkinakysynnän takia nostimme vuosien 2020-2021-liikevaihtoennusteitamme 1-2 % ja liikevoittoennusteitamme 4-5 %. Odotamme liikevaihdon kasvavan lähivuosina noin 9 %:n vuotuista vauhtia (yhtiön kasvutavoite yli 10 %) ja EBIT-marginaalin nousevan noin 14 %:n tasolle (yhtiön EBIT-marginaalitavoite 15 %).
Marimekko-brändillä on tällä hetkellä erittäin vahva vetovoima kuluttajien keskuudessa
Marimekon suurimmalla markkinalla Suomessa (yli 50 % liikevaihdosta) kuluttajat ovat ottaneet brändin uudistuneen suunnan ja tuoreet mallistot erittäin hyvin vastaan. Tämä näkyi jälleen Q3:lla Suomen vähittäismyynnin 16 %:n kasvuna. Marimekko näyttää elävän tällä hetkellä uutta nousukautta selvästi laajemman yleisön keskuudessa ja yhtiön raikkaat kokeilut mm. uusien unisex-katumuotimallistojen osalta näyttävät menevän kuumille kiville niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Brändin vahva vetovoima tarjoaa hyvät lähtökohdat liikevaihdon kasvulle ja mm. uusille kannattaville lisensointisopimuksille. Viime vuosina tehtyjen kilpailukykyä nostaneiden toimenpiteiden ansiosta näemme yhtiöllä olevan edelleen mahdollisuudet liikevoittomarginaalin pieneen parannukseen, sillä suhteellisen myyntikatteen lisäksi myös operatiivinen toiminta on nyt selvästi entistä tehokkaammassa kunnossa.
Vahvat tuloskasvunäkymät ja vakaa osinkotuotto antavat tukea osakekurssille
Vuosien 2019 ja 2020 ennusteillamme Marimekon P/E-luvut ovat 23x ja 21x, jotka ovat noin 10 % kansainvälisen verrokkiryhmän alapuolella. Vastaavien vuosien EV/EBITDA-kertoimet ovat 11x ja 10x, jotka ovat 15-20 % verrokkiryhmän alapuolella. Vaikka tulospohjainen arvostus ei enää ole erityisen matala, tarjoaa vahva tuloskasvu ja lähivuosien noin 4 %:n tasolla oleva osinkotuotto mielestämme riittävän tuotto-odotuksen positiiviselle suositukselle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut07.11.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 111,9 | 123,7 | 135,1 |
kasvu-% | 9,34 % | 10,52 % | 9,28 % |
EBIT (oik.) | 12,2 | 17,1 | 18,7 |
EBIT-% (oik.) | 10,92 % | 13,83 % | 13,84 % |
EPS (oik.) | 1,01 | 1,61 | 1,80 |
Osinko | 1,85 | 1,30 | 1,40 |
Osinko % | 44,47 % | 10,66 % | 11,48 % |
P/E (oik.) | 4,10 | 7,55 | 6,79 |
EV/EBITDA | 0,54 | 3,75 | 3,44 |