Marimekko palautti perjantaina vuoden 2020 ohjeistuksen, joka oli selvästi odotuksiamme parempi. Marimekon reagointikyky koronapandemiaan on ollut erinomainen, mikä on lisännyt luottamustamme yhtiön kilpailukykyä ja johtoa kohtaan. Brändin uudelleen herännyt kiinnostus kuluttajien keskuudessa, hyvä hinnoitteluvoima ja nopea kustannussäästöohjelma ovat pitäneet kannattavuuden vahvalla tasolla, ja yhtiön tuloskehitystä katsoessa vaikuttaa siltä ettei koronapandemiaa olisi tässä välissä ollutkaan. Nostimme vuoden 2020 liikevoittoennustettamme 40 % ja 2021-2022 ennusteitamme 10-20 %. Nousseiden ennusteiden johdosta nostamme tavoitehintamme 40,0 euroon (aik. 33,0) ja toistamme lisää-suosituksemme.
Ohjeistus vuodelle 2020 palautettiin ja se oli selvästi markkinaodotuksia parempi
Marimekko palautti perjantaina taloudellisen ohjeistuksensa vuodelle 2020. Uuden ohjeistuksen mukaan liikevaihdon arvioidaan jäävän edellisvuodesta (2019: 125 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoiton olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla tai alhaisempi (2019: 17,1 MEUR). Koronapandemian tuoma poikkeustilanne aiheuttaa yhtiön mukaan edelleen epävarmuutta toimintaympäristössä, mutta yhtiö voi nyt arvioida aiempaa paremmin pandemian vaikutuksia liiketoimintaansa. Uusi ohjeistus oli selvästi markkinaodotuksia parempi, ja jos yhtiö yltäisi liikevoitto-ohjeistuksen ylälaitaan, olisi konsensusennusteessa noin 30 %:n nousuvara (konsensusennuste vuoden 2020 liikevoitolle oli ennen perjantaita 13,3 MEUR). Näkymien parantumiseen vaikuttivat yhtiön mukaan pääasiassa Suomen vähittäismyynnin odotettua parempi kehitys kesällä, tukkumyynnin kohentuneet loppuvuoden näkymät sekä aiemmin arvioitua suuremmat kiinteiden kulujen säästöt loppuvuoden aikana.
Marimekko on selvinnyt koronapandemiasta puhtain paperein ja nostimme tämän takia ennusteitamme merkittävästi
Marimekko poisti edellisen ohjeistuksensa 25.3. vedoten koronapandemiaan, joka näytti keväällä nopeasti heikentäneen kulutuskysyntänäkymiä kaikilla yhtiön päämarkkina-alueilla. Yhtiö joutui pitämään suurimman osan myymälöistään suljettuna keväällä, ja liiketoimintanäkymät olivat pahasti koronapandemiasta kärsineellä muotialalla synkät. Marimekon Q2-raportti oli kuitenkin erittäin vahva ja yhtiö pystyi brändin tämänhetkisen vahvan vetovoiman, nopean reagointikyvyn ja kiinteiden kulujen säästöohjelman ansiosta tekemään erittäin vahvan tuloksen Q2:lla. Marimekko kertoi perjantaina, että yhtiö arvioi loppuvuoden liikevaihto- ja tuloskertymän painottuvan selvästi Q3:lle. Odotamme Q3-raportin olevan todella vahva, sillä yhtiö uskalsi palauttaa ohjeistuksen jo näin aikaisessa vaiheessa. Nostimme vuoden 2020 liikevaihtoennusteemme 117 MEUR:oon (aik. 114 MEUR), mikä tarkoittaa 7 %:n laskua edellisvuodesta. Nostimme vuoden 2020 liikevoittoennusteemme 16,3 MEUR:oon (aik. 11,3 MEUR), mikä tarkoittaa 5 %:n laskua edellisvuodesta ja 13,9 %:n EBIT-marginaalia (2019: 13,6 %). Nostimme myös vuosien 2021-2022 liikevoittoennusteitamme 10-20 %. Lähivuosien ennusteissamme Marimekon liikevaihto kasvaa ~10 %:n vuotuista vauhtia ja EBIT-marginaali on 13-14 %. Strategiakauden 2018-2022 taloudellisiin tavoitteisiin kuuluu vuotuinen yli 10 %:n liikevaihdon kasvu ja EBIT-marginaali 15 %, joten olemme hieman näiden alapuolella.
Brändillä on nyt vahva vetovoima kuluttajien keskuudessa, mikä yhdessä kohtuullisen arvostuksen kanssa puoltaa positiivista suositusta
Vaikka koronapandemia on aiheuttanut muotialalle vaikeimman liiketoimintaympäristön vuosiin ja saanut monet alan toimijat polvilleen, Marimekon liikevoittomarginaali on tänä vuonna lähes taloudellisten tavoitteiden mukaisella tasolla (EBIT 15 %) ja yhtiön tulos pysyy lähes vuoden 2019 tasolla, joka oli yhtiön toimintahistorian paras vuosi. Tätä voidaan pitää osoituksena Marimekon erinomaisesta reagointikyvystä ja brändin vahvasta hinnoittelu- ja vetovoimasta. Yhtiön uudet mallistot ovat herättäneet suurta mielenkiintoa aiemmin yhtiöstä kiinnostuneessa varttuneemmassa sukupolvessa, mutta nyt myös nuorison keskuudessa. Uusien unisex-mallistojen kautta Marimekko on haalinut asiakkaikseen paljon myös mieskuluttajia, mikä edelleen kasvattaa brändin potentiaalista asiakaskuntaa. Näemme yhtiön olevan tällä hetkellä erittäin hyvin asemoitunut pidemmän aikavälin kannattavalle kasvulle ja brändi elää mielestämme pitkästä aikaa uutta nousukautta, mikä yhdessä vahvan hinnoitteluvoiman ja parantuvien suhteellisten myyntikatteiden kautta tuo myös hyvät tuloskasvuodotukset lähivuosille. Päivitetyillä ennusteillamme 2020 ja 2021 P/E-luvut ovat 25x ja 22x ja EV/EBITDA-kertoimet noin 10x. Marimekon suoritus hakee tässä muotialan tilanteessa vertaistaan, mutta silti lähivuosien ennusteillamme yhtiön osake on arvostettu 15-45 %:n alennuksella verrokkiryhmään nähden. Mielestämme hyvät lähivuosien tuloskasvunäkymät, kohtuullinen tulospohjainen arvostus ja noin 3 %:n tasolla oleva osinkotuotto tarjoavat edelleen riittävän tuotto-odotuksen positiiviselle suositukselle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut20.09.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 125,4 | 117,0 | 130,2 |
kasvu-% | 12,10 % | −6,71 % | 11,29 % |
EBIT (oik.) | 17,1 | 16,3 | 17,3 |
EBIT-% (oik.) | 13,65 % | 13,90 % | 13,28 % |
EPS (oik.) | 1,60 | 1,48 | 1,65 |
Osinko | 0,00 | 1,00 | 1,10 |
Osinko % | 8,22 % | 9,05 % | |
P/E (oik.) | 4,47 | 8,24 | 7,35 |
EV/EBITDA | 2,31 | 3,18 | 3,06 |