Marimekon Q2 ylitti vertailukauden ja markkinaodotukset. Brändillä on nyt vahva vetovoima, uudet mallistot myyvät hyvillä katteilla kuin kuumille kiville ja kilpailukyky on loistavalla tasolla. Marimekko on viime vuosina pystynyt jatkuvasti laajentamaan asiakaskuntaansa ja parantamaan tulostaan. Odotamme yhtiön tekevän 70. juhlavuotenaan historiansa kovimman tuloksen. Vaikka nykyisen kasvuvauhdin ja vahvan kannattavuuden ylläpitäminen myös tulevina vuosina arveluttaa, on mielestämme sijoittajien turha hätäillä osakkeen kanssa ennen kuin yhtiön suoritukset antavat siihen syyn. Toistamme näin osakkeen lisää-suosituksen ja nostamme positiivisten tulosennustemuutosten johdosta tavoitehintamme 80 euroon (aik. 62 euroa).
Liikevaihto ja liikevoitto kasvoivat selvästi vertailukaudesta ja ylittivät markkinaodotukset
Q2-liikevaihto kasvoi 40 % ja oli 32,7 MEUR (konsensus 28,8 MEUR). Liikevaihtoa nostivat erityisesti vähittäis- ja tukkumyynnin hyvä kehitys Suomessa sekä tukkumyynnin kasvu Aasian-Tyynenmeren alueella ja Skandinaviassa. Lisenssituottojen lasku Aasian-Tyynenmeren alueella puolestaan heikensi liikevaihtoa. Suomen liikevaihto kasvoi 61 % ja kansainvälinen myynti 20 %. Liikevoitto kasvoi 107 % ja oli 5,5 MEUR (konsensus 3,8 MEUR). Tulosta paransivat kasvanut liikevaihto ja myyntikate-%. Myyntikatemarginaaleja tukivat vertailukautta suhteellisesti pienemmät logistiikkakulut, parantuneet tuotekohtaiset katteet ja pienemmät alennukset. Suhteellista myyntikatetta puolestaan heikensivät pienemmät lisenssituotot. Liikevoiton kasvua painoi kiinteiden kulujen nousu, mikä johtui vertailukauden lomautuksista. Marimekon kasvavat panostukset kansainväliseen laajentumiseen, markkinointikulujen kasvu sekä tilapäisten kustannussäästöjen pienentyminen lisäsivät kiinteitä kuluja.
Toukokuussa päivitetty vuoden 2021 ohjeistus pysyi ennallaan, mutta odotamme sen tarkentuvan vielä ylöspäin
Marimekko toisti ohjeistuksen, jonka mukaan liikevaihto kasvaa (2020: 123,6 MEUR) ja vertailukelpoinen liikevoittomarginaali on suunnilleen edellisvuoden tasolla tai korkeampi (2020: 16,3 %). Kausiluonteisuudesta johtuen liikevaihto- ja tuloskertymä painottuu H2:lle. Alkuvuosi meni todella vahvasti (H1’21 liikevaihto +28 % ja liikevoitto +188 %). Yhtiö odottaa liikevaihdon suhteellisen kasvun hidastuvan H2:lla, sillä pandemia vaikutti H1’20 liikevaihtoon poikkeuksellisen negatiivisesti. Suomen myynnin (>50 % liikevaihdosta) odotetaan kasvavan edellisvuodesta, mihin vaikuttavat positiiviset kertaluonteiset kampanjat, jotka painottuvat H2:lle. Yhtiö suunnittelee vauhdittavansa pitkän aikavälin kansainvälistä kasvua vuonna 2021 ja odottaa tästä johtuen kiinteiden kulujen nousevan edellisvuodesta, erityisesti H2:lla. Nostimme liikevaihtoennusteemme 149 MEUR:oon (aik. 143 MEUR), mikä tarkoittaa 20 %:n kasvua edellisvuodesta. Nostimme oikaistun liikevoittoennusteemme 28,5 MEUR:oon (aik. 23,6 MEUR), mikä tarkoittaa 19,2 %:n EBIT-marginaalia.
Muutosten taustalla oli odotuksia parempi Q2 ja yhtiön kommentit loppuvuodesta. Yhtiö myös nosti arvioitaan 2021 lisenssituottojen tasosta suunnilleen edellisvuoden tasolle, kun niiden aiemmin odotettiin jäävän edellisvuoden alapuolelle. Lisenssituotot ovat hyvin kannattavaa liiketoimintaa ja ne valuvat lähes suoraan alariville. Ennustemuutosten valossa näemme, että yhtiö voi vielä nostaa ohjeistustaan. Vaikka nostimme 2022-2023 liikevaihto- ja tulosennusteitamme, oletamme kansainvälisten kasvupanostusten ja ulkomaille painottuvan myyntimixin vaikuttavan hieman negatiivisesti suhteelliseen kannattavuuteen. Tästä johtuen emme odota yhtiön tuloksen kasvavan lähivuosina, vaikka liikevaihto kasvaa. Tämä näkyy siinä, että lähivuosina liikevaihdon kasvuennusteemme ovat 7-9 %:n tasolla ja EBIT-marginaali palautuu erittäin korkealta 19,2 %:n tasolta (2021e) noin 15,5-16,7 %:n tasolle (2022-2024e).
Tulospohjainen arvostus on kohtuullinen, minkä lisäksi brändin hyvä noste, globaali kasvuoptio ja osinko tarjoavat tukea
Ennusteidemme mukaiset Marimekon 2021 ja 2022 P/E-luvut ovat 27x ja 29x. Vastaavat EV/EBITDA-kertoimet ovat 15x. Vuoden 2021 osalta Marimekon arvostus on kansainvälisen verrokkiryhmän alapuolella (20-50 %), mutta pitkän aikavälin globaalin kasvun kiihdyttämistä varten tehtyjen panostusten painamalla vuoden 2022 tulosennusteellamme Marimekon arvostus nousee jo hieman verrokkiryhmän yläpuolelle. Kohtuullinen tulospohjainen arvostus, brändin hyvä noste, 2,5 %:n osinkotuotto ja pitkän aikavälin globaali kasvuoptio tarjoavat mielestämme riittävät syyt lisää-suosituksen toistamiselle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut20.08.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 123,6 | 148,6 | 161,6 |
kasvu-% | −1,48 % | 20,28 % | 8,70 % |
EBIT (oik.) | 20,2 | 28,5 | 27,0 |
EBIT-% (oik.) | 16,32 % | 19,19 % | 16,71 % |
EPS (oik.) | 1,80 | 2,72 | 2,58 |
Osinko | 1,00 | 1,80 | 1,80 |
P/E (oik.) | 5,06 | 4,56 | 4,82 |
EV/EBITDA | 2,22 | 2,22 | 2,12 |