Marimekko: uusi kasvuvaihde silmään

Analyytikon kommentti 12.07.2019 8:00 Marimekko
Yhtiö: Marimekko
Suositus: Vähennä
Tavoitehinta: 28.00 EUR
Kurssi: 26.80 EURKurssi hetkellä: 12.7.2019 - 7:45

Marimekko on saanut viimeisen kolmen vuoden aikana käännettyä liiketoimintansa selvästi parempaan suuntaan. Liikevaihto on lähtenyt hyvään kasvuun, kannattavuus on noussut ja yhtiö nauttii jälleen brändin hyvästä myötätuulesta. Hyvien suoritusten siivittämänä yhtiö nosti 2018 lopussa taloudellisia tavoitteitaan, jotka nostivat riman hyvin korkealle. Osakekurssiin on leivottu jo kovat lähivuosien odotukset ja yhtiöltä vaaditaan kovia suorituksia, jotta kurssilla olisi vielä nousuvaraa. Vaikka uudella johdolla on erittäin vahvat näytöt, emme ole vielä valmiita nostamaan lähivuosien liikevaihto- ja kannattavuusennusteitamme uusien taloudellisten tavoitteiden tasolle. Osake on mielestämme tällä hetkellä täyteen hinnoiteltu, minkä takia toistamme vähennä-suosituksemme. Päivityksen yhteydessä tehtyjen positiivisten  ennustemuutosten johdosta nostamme tavoitehintamme 28,0 euroon (aik. 25,0 euroa).  Olemme tänään julkaisseet Marimekosta laajan yhtiöraportin, jonka pääset lukemaan tästä linkistä.

Kilpailukyky on noussut parin viime vuoden aikana selvästi

Marimekon tulos kävi nollan tuntumassa vuosina 2013 ja 2015, kun yhtiön kilpailukyky ja brändi olivat päässeet rapistumaan. Uusi johto totesi vuonna 2016 kilpailukyvyn noston ja tehokkuuden parantamisen olevan avainasemassa. Yhtiö on tehnyt sen jälkeen sekä kilpailukyvyn noston että brändin houkuttelevuuden osalta erittäin hyvää työtä, mikä on näkynyt kiinteän kulurakenteen pienenemisenä, myyntikateprosentin nousuna ja liikevaihdon hyvänä kasvuna. Marimekko-brändin uusi raikas suunta ja onnistuneet mallistot ovat tuoneet yhtiön ympärille taas positiivista virettä ja Marimekko on taas ”cool” sekä vanhempien että nuorten kuluttajien keskuudessa. Tämä on alkanut näkyä katukuvassa, myyntiluvuissa ja tulosrivillä positiivisesti viimeisen parin vuoden aikana.

Strategiakaudella 2018-2022 tavoitellaan laajempaa asiakaskuntaa ja kovempaa kasvua

Marimekon päivitetyn strategiakauden tavoitteena on laajentaa yhtiön brändiä niche-kategoriasta puhuttelemaan laajempaa asiakaskuntaa. Yhtiön yksi tärkeimmistä kasvualueista on Kiina, missä yhtiö panostaa verkkomyynnin lisäämiseen ja partnerivetoiseen vähittäiskauppaan. Vähittäiskaupan toimialalla skaalaeduilla on iso merkitys kannattavuusparannuksissa ja näitä etuja Marimekko yrittää päästä suuremman koon kautta hyödyntämään.

Yhtiöllä on vielä todistettavaa pitkän aikavälin tavoitteisiin pääsemisessä

Marimekko teki vuonna 2018 yhtiön historian parhaan liikevaihdon ja tuloksen. Liikevaihto nousi 9 % ja oli 112 MEUR. Oikaistu liikevoitto nousi 10,9 %:iin ja ylitti aiemman pitkän aikavälin tavoitteen (EBIT yli 10 %). Yhtiö päivitti marraskuussa 2018 pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet, joita ovat 1) liikevaihdon vuosikasvu yli 10 % ja 2) liikevoittomarginaali 15 %. Kansainvälisistä muotitaloista koostuvaan verrokkiryhmään nähden liikevaihtotavoite on haastava ja vaikka liikevoittomarginaali on linjassa verrokkiryhmän pitkän ajan keskiarvon kanssa, on alan kannattavuus ollut yleisellä tasolla viime vuosina laskussa. Marimekolla on ollut viime aikoina apunaan hyvän taloustilanteen ja brändin ympärillä virranneen positiivisen energian tuomaa apua, mutta epäilemme yhtiön pystyvän ylläpitämään näin kovia kasvu- ja kannattavuuslukuja pidemmällä aikavälillä. Tästä syystä odotamme strategiakauden 2019-2022 liikevaihdon kasvun olevan 8 %:n tasolla ja liikevoittomarginaalin nousevan noin 12 %:n tasolle.

Yhtiön osakkeeseen heijastuu melko suuret tulevaisuuden odotukset

Ennusteidemme mukaiset 2019 ja 2020 P/E-luvut ovat 22x ja 19x ja vahvan taseen huomioivat EV/EBITDA-kertoimet ovat 9x ja 8x. Tulospohjainen arvostus on hieman kansainvälisistä muotitaloista koostuvan verrokkiryhmän alapuolella ja Marimekon oman historiallisen tason yläpuolella. Marimekon osinkotuotot asettuvat ennusteillamme 3,5 %:n ja 3,9 %:n tasolle, mitkä ovat noin 50 % verrokkiryhmää korkeammat. Marimekko ei mielestämme ansaitse verrokkiryhmän tasolla olevaa arvostusta sen pienen koon, verrokkiryhmää heikomman kannattavuuden, suuren Suomi-riippuvuuden ja osakkeen heikon likviditeetin takia. Näemme kuitenkin yhtiöllä olevan vahvat tuloskasvunäkymät ja osakkeessa edelleen nousuvaraa, jos yhtiö onnistuu saavuttamaan erittäin haastavalla tasolla olevat uudet taloudelliset tavoitteensa.

Käy kauppaa. (Marimekko)

Marimekko on suomalainen lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Kun Marimekko vuonna 1951 perustettiin, sen ennennäkemättömät painokankaat antoivat sille vahvan ja ainutlaatuisen identiteetin. Marimekko-tuotteita myydään noin 40 maassa. Vuonna 2018 tuotteiden brändimyynti oli 248 miljoonaa euroa ja yhtiön liikevaihto 112 miljoonaa euroa. Marimekko-myymälöitä on noin 150 eri puolilla maailmaa.

Yhtiöpäivitykset

Tunnusluvut 2018 2019e 2020e
Liikevaihto 111,9 120,6 130,4
- kasvu-% 9,3% 7,8% 8,2%
Liikevoitto (EBIT) 17,7 13,3 15,0
- EBIT-% 15,8% 11,0% 11,5%
EPS (oik.) 1,01 1,24 1,40
Osinko 1,85 0,95 1,05
P/E (oik.) 20,5 21,7 19,1
EV/EBITDA 7,2 9,1 8,4
Osinkotuotto-% 8,9% 3,5% 3,9%
Uusimmat ennusteet