Marimekko: Vahva brändi ja tase vievät koronakriisin läpi
Marimekon Q1-liikevaihto ylitti odotuksemme mutta tulos oli lievä pettymys, minkä takia laskimme hieman lähivuosien tulosennusteitamme. Vaikka vuosi 2020 tulee olemaan koronaviruksen ja myymälöiden väliaikaisten sulkemisten takia erittäin heikko, olemme vakuuttuneita, että Marimekon vahva tase, hyvässä nosteessa oleva brändi ja nopeasti aloitetut kulusäästöt vievät yhtiön koronakriisin läpi vain lievästi kastunein jaloin. Toistamme tästä syystä lisää-suosituksemme, mutta laskemme negatiivisten ennustemuutosten takia tavoitehintamme 25,0 euroon (aik. 27,0).
Liikevaihto ja tulos laskivat vertailukaudesta
Liikevaihto laski 8 % ja oli 24,9 MEUR (Inderes ennuste 24,1 MEUR). Suomessa vähittäis- ja tukkumyynti kasvoivat 6 % ja liikevaihdon lasku tuli kansainvälisiltä markkinoilta (-21 %). Laskun taustalla olivat vahvasta vertailukaudesta pudonneet tukkutoimitukset Aasian-Tyynenmeren alueella ja alemmat lisenssituotot Pohjois-Amerikassa. Yhtiöllä oli haasteita vastata verkkokaupan nopeasti kasvaneeseen kysyntään ja tämä yhdessä pandemian tuomien logististen haasteiden kanssa siirsi toimituksia Q2:lle. Yhtiön mukaan myyntiä jäi Q1:llä tulouttamatta noin 1 MEUR, mikä on merkittävä määrä, sillä nämä mukaan lukien liikevaihto olisi pysynyt lähes vertailukauden tasolla ja tulos olisi myös ollut selvästi parempi. Liikevoitto laski 53 % 1,2 MEUR:oon (Inderes ennuste 1,5 MEUR). Tulosta laskivat myynnin supistuminen ja suhteellisen myyntikatteen heikentyminen, mikä johtui vähittäismyynnin verkkokauppaan siirtymisen kasvaneista logistiikkakuluista. Marimekko vaihtoi Q1:llä Suomen päävaraston toiminnasta vastaavaa kumppania vahvistaakseen logistiikkaprosessien ketteryyttä. Tästä aiheutuneet kertaluonteiset kulut heikensivät kannattavuutta ja epäonninen kumppanimuutoksen ajoitus verkkokaupan räjähdysmäisen kasvun keskellä oli myös pitkittyneiden toimitusaikojen taustalla.
Marimekko perui vuoden 2020 ohjeistuksen maaliskuussa, eikä uutta vielä pystytä antamaan
Koronaviruksen heikentämän kuluttajakysynnän takia Marimekko totesi maaliskuussa, että on epätodennäköistä, että 2020-ohjeistukseen päästään. Yhtiö joutui alkuvuonna sulkemaan väliaikaisesti ison osan vähittäismyymälöistään ja mm. Suomessa koko vähittäismyynti nojasi maaliskuun lopussa puhtaasti verkkokauppaan. Vaikka verkkokaupan kysyntä on ylittänyt selvästi yhtiön odotukset, ei se pysty paikkaamaan kaikkea kivijalassa menetettyä myyntiä, eikä yhtiö nopeasta reagoinnistaan huolimatta pysty sopeuttamaan omaa kulurakennettaan näin rajusti laskevaan myyntiin. Marimekko lomautti maaliskuussa ison osan vähittäismyynnin henkilöstöstään ja laittoi investoinnit sekä muut kiinteät kulut tarkkaan syyniin. Pandemian kestoon ja siitä toipumisen tahtiin eri markkinoilla ei ole tällä hetkellä selkeää näkymää, joten yhtiö ei vielä anna ohjeistusta vuodelle 2020. Marimekko on hiljalleen alkanut avata liikkeitään eri markkinoilla, mutta uskomme Q2:lla nähtävän myynnin ja tulospudotuksen olevan silti selvästi jyrkempiä kuin Q1:llä. Odotamme 2020-liikevaihdon laskevan 15 % 106 MEUR:oon ja liikevoiton laskevan lähes 60 % 7,4 MEUR:oon (EBIT 7,0 %). Laskimme lähivuosien liikevoittoennusteitamme Q1-raportin jälkeen 6-7 % ja yhtiöllä kestää arviomme mukaan kolme tilikautta saavuttaa vuoden 2019 tulostaso. Vuoden 2022 liikevoittoennusteemme (17 MEUR) tarkoittaa 12,8 %:n EBIT-marginaalia, mikä on vielä yhtiön oman pitkän aikavälin tavoitetason (EBIT 15 %) alapuolella.
Osakkeen arvostusta pitää katsoa koronakriisin yli
Osakkeen arvostus on 2020 tuloskuopassa korkea (P/E 36x ja EV/EBITDA 9x). Yhtiö saa arviomme mukaan loputkin myymälänsä auki Q3:lla, minkä jälkeen brändin vahva vetovoima ja toimialalle tärkeä joulumyynti alkavat jälleen tukea tuloskuntoa. Vuoden 2021 ennusteillamme P/E-luku on 16x ja EV/EBITDA 7x, mitkä ovat jo Marimekon tyyppiselle vahvalle kuluttajabrändiyhtiölle houkuttelevat. Osinkotuotot ovat lähivuosien ennusteillamme 2,3 % ja 4,1 %.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut15.05.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 125,4 | 106,3 | 119,8 |
kasvu-% | 12,10 % | −15,28 % | 12,70 % |
EBIT (oik.) | 17,1 | 7,4 | 14,0 |
EBIT-% (oik.) | 13,65 % | 6,97 % | 11,69 % |
EPS (oik.) | 1,60 | 0,60 | 1,33 |
Osinko | 0,00 | 0,50 | 0,90 |
Osinko % | 4,13 % | 7,43 % | |
P/E (oik.) | 4,47 | 20,16 | 9,09 |
EV/EBITDA | 2,31 | 4,77 | 3,77 |