Marimekko nosti torstaina vuoden 2020 liikevaihto- ja liikevoitto-ohjeistustaan Suomen vahvan vähittäismyynnin ja parantuneiden loppuvuoden näkymien ansiosta. Marimekko-brändin uudistunut suunta ja tuoreet mallistot tuntuvat vetoavan hyvin kuluttajiin, mikä tukee yhtiön kasvunäkymiä haastavasta toimintaympäristöstä huolimatta. Nostimme lähivuosien tulosennusteitamme 3-4 % ja päivitimme tavoitehintamme 47 euroon (aik. 42 euroa). Vahvat näytöt puoltavat lisää-suosituksen toistamista, vaikka tulospohjainen arvostus ei ole enää erityisen matala.
Vahva vähittäismyynti Suomessa ja loppuvuoden kohentuneet näkymät olivat ohjeistuksen noston taustalla
Ohjeistuksen noston taustalla oli Suomen vähittäismyynnin odotettua parempi kehitys ja kohentuneet loppuvuoden näkymät. Marimekko ohjeisti vielä Q3-raportissa liikevaihdon jäävän edellisvuodesta (2019: 125 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoiton olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla (2019: 17,1 MEUR) tai hieman alhaisempi. Uuden ohjeistuksen mukaan vuonna 2020 liikevaihdon arvioidaan olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla tai hieman alle ja vertailukelpoisen liikevoiton olevan edellisvuotta korkeampi. Yhtiön mukaan näkymiin liittyy kuitenkin epävarmuustekijöitä, mm. miten asiakasmäärät vähittäismyymälöissä kehittyvät loppuvuonna ja se, voimistuuko koronaviruspandemia niin, että myymälöitä jouduttaisiin sulkemaan tilapäisesti. Myös jakelukeskusten ja logistiikan toimintavarmuuden säilymisellä on olennainen vaikutus loppuvuoden liikevaihtoon ja tulokseen.
Vahva brändin vetovoima ja johdon erinomainen reagointikyky ovat auttaneet selviämään pandemiasta
Nostimme 2020-liikevaihtoennustettamme 2 % tasolle 124 MEUR ja oikaistua liikevoittoennustettamme 4 % tasolle 18,4 MEUR (EBIT 14,8 %). Vaikka koronapandemia on aiheuttanut Marimekolle vaikeimman liiketoimintaympäristön vuosiin ja saanut monet alan toimijat polvilleen, Marimekon liikevoittomarginaali on tänä vuonna lähes taloudellisten tavoitteiden mukaisella tasolla (EBIT 15 %). Yhtiön tulos ylittää arviomme mukaan vuoden 2019 tason, joka oli yhtiön toimintahistorian paras. Tätä voidaan pitää osoituksena yhtiön erinomaisesta reagointikyvystä vaikean markkinatilanteen keskellä ja brändin vahvasta hinnoittelu- ja vetovoimasta. Yhtiön uudet mallistot ovat herättäneet suurta mielenkiintoa aiemmin yhtiöstä kiinnostuneessa varttuneemmassa sukupolvessa, mutta nyt myös nuorison keskuudessa. Uusien unisex-mallistojen kautta Marimekko on haalinut asiakkaikseen paljon myös mieskuluttajia, mikä edelleen kasvattaa brändin potentiaalista asiakaskuntaa. Pandemia on myös nostanut entistä vahvemmin esiin Marimekon laajan lifestyle-portfolion positiiviset puolet, sillä ”kotoilutrendi” on vaikuttanut selvästi positiivisesti Kodintuotteet-segmentin myyntiin, kun Muoti- sekä Laukut ja asusteet -segmenteillä on ollut haastavammat ajat. Näemme yhtiön olevan tällä hetkellä erittäin hyvin asemoitunut pidemmän aikavälin kannattavalle kasvulle ja brändi elää mielestämme pitkästä aikaa uutta nousukautta, mikä yhdessä vahvan hinnoitteluvoiman kanssa tuo myös hyvät tuloskasvuodotukset lähivuosille. Nostimme vuosien 2021-2022 tulosennusteitamme 3-4 %. Odotamme lähivuosina liikevaihdon kasvavan ~9 %:n vuosivauhtia ja EBIT-marginaalin pysyvän ~14 %:n tasolla.
Vahvat näytöt, hyvät tuloskasvunäkymät ja kohtuullinen arvostus puoltavat positiivisen suosituksen toistamista
Päivitetyillä vuoden 2020 ennusteillamme Marimekon P/E- ja EV/EBITDA-kertoimet ovat 27x ja 12x, mitkä ovat noin 11-22 % käyttämämme kansainvälisistä muotitaloista koostuvan verrokkiryhmän alapuolella. Ennusteidemme mukaisen tuloskasvun myötä kertoimet laskevat vuonna 2021 tasoille 25x ja 11x, jotka ovat myös noin 33-45 % verrokkiryhmän alapuolella. Vaikka tulospohjainen arvostus ei ole enää erityisen matala, tarjoavat hyvät tuloskasvunäkymät ja vakaa 2-3 %:n osinkotuotto mielestämme riittävän tuotto-odotuksen positiiviselle suositukselle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut11.12.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 125,4 | 123,8 | 135,4 |
kasvu-% | 12,10 % | −1,29 % | 9,35 % |
EBIT (oik.) | 17,1 | 18,4 | 19,0 |
EBIT-% (oik.) | 13,65 % | 14,85 % | 14,03 % |
EPS (oik.) | 1,60 | 1,67 | 1,77 |
Osinko | 0,00 | 1,10 | 1,20 |
Osinko % | 8,97 % | 9,79 % | |
P/E (oik.) | 4,47 | 7,36 | 6,92 |
EV/EBITDA | 2,31 | 3,13 | 2,91 |