Martela Q2 - loppuvuodelle jää paljon kirittävää ohjeistuksen saavuttamiseksi
Martelan aamulla julkaisema Q2-tulos oli odotuksiamme heikompi. Liikevaihto oli lähellä vertailukautta, mutta kannattavuus heikkeni selvästi kiristyneen kilpailutilanteen aiheuttaman myyntikatteen laskun takia. Myönteistä Q2-raportissa olivat kasvaneet tilaukset H1’19 aikana sekä hyvin kehittyneet Norjan ja Ruotsin yksiköt. Yhtiö myös toisti aikaisemman 2019 ohjeistuksensa. Ohjeistuksen saavuttaminen jättää kuitenkin loppuvuodelle paljon kirittävää.
Q2-liikevaihto laski 3 % vertailukaudesta jääden saman verran ennustamastamme. Laskun taustalla olivat Suomi (-3,7 %) sekä ryhmä Muut (-52,2 %). Liikevaihdon laskun Suomessa aiheutti yhtiön mukaan julkisen sektorin hankintasopimusneuvotteluiden siirtyminen ja siitä aiheutunut kysynnän lasku. Martelan mukaan Suomessa kaikki muut asiakassegmentit kasvoivat. Yhtiön strategian kannalta keskeiset Norja (+35,5 %) ja Ruotsi (+5,0 %) jatkoivat Q2’19 aikana nähtyä myönteistä kehitystä, mikä oli kannustavaa. Myönteistä oli se, että uudet tilaukset kasvoivat H1’19 aikana edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Tilaukset kasvoivat yhtiön mukaan kaikissa muissa segmenteissä paitsi julkisella sektorilla. Toimitusjohtaja Rantaniemi kertoi Q2-raportissa uskovansa, että myös julkisella sektorilla kysyntä normalisoituu H2’19 aikana, kun sopimusneuvottelut on nyt saatu päätökseen.
Martela julkaisi Q2-raportissa käsityksemme mukaan ensimmäistä kertaa julkisesti sen liikevaihdon jakautumisen tavaroiden myynnin ja palveluiden myynnin kesken. Palveluiden myynti vastasi H1’19 aikana noin 15,3 % yhtiön liikevaihdosta (H1’18: 15,7 %). Taso vastasi omaa aikaisempaa arviotamme noin 15 %:a
Q2-liikevoitto heikkeni vertailukaudesta ja liikevoittomarginaali laski heikolle -7,1 % tasolle. Tähän syynä oli kiristynyt kilpailutilanne, joka näkyi yhtiön mukaan alentuneena myyntikatteena. Yhtiön mukaan muutos markkinatilanteessa on myös pysyvä. Martela on ryhtynyt toimenpiteisiin kannattavuuden parantamiseksi ja käynnisti kesäkuussa merkittävän kokoisen 4 MEUR:n säästöohjelman, josta 2 MEUR:n säästöt on käytännössä jo saavutettu henkilöstövähennyksillä. Uutta tietoa säästöohjelmasta ei Q2-raportissa saatu.
Martelan liiketoiminnan rahavirta oli H1’19 aikana tappiollisuudesta huolimatta edelleen positiivinen +0,6 MEUR. Tähän vaikutti kuitenkin IFRS 16 -standardi, joka nosti rahavirtaa 1,3 MEUR:lla. Martela kertoi Q2-raportissa, että sen lainojen kovenanttiehdot eivät täyttyneet nettovelka/käyttökate -tunnusluvun osalta, mutta yhtiö kertoi saaneensa suurimmalta osalta rahoituslaitoksia vastuuvapautuksen kovenanttiehdon rikkoutumisesta. Kovenanttiehdot eivät myöskään täyttyneet Q1’19 aikana emmekä alustavasti pidä tilannetta kovin huolestuttavana. Yhtiön käyttökate on normaalista kausivaihtelusta johtuen H1 aikana käytännössä aina heikko ja yhtiö tekee valtaosan käyttökatteestaan vasta H2 aikana. Lisäksi yhtiön korolliset nettovelat ilman IFRS 16:n muutoksia olivat kauden lopussa vain noin 2,2 MEUR, mikä on absoluuttisesti matala taso Martelalle.
Yhtiö odotustemme mukaisesti toisti aikaisemman 2019 ohjeistuksen, jonka mukaan yhtiö arvioi 2019 liikevaihdon ja liiketuloksen paranevan hieman edellisvuotisesta. Tämän lisäksi Martela kertoi, että perinteisesti konsernin liiketulos on kertynyt normaalista kausivaihteluista johtuen toisella vuosipuoliskolla. Martelan H1’19 liiketulos oli noin 1,8 MEUR vertailukautta heikompi, joten loppuvuodelle jää paljon kirittävää ohjeistuksen saavuttamiseksi liiketuloksen osalta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Martela
Martela on vuonna 1945 perustettu käyttäjälähtöisten työ- ja oppimisympäristöjen suunnitteluun ja toimittamiseen erikoistunut palveluyhtiö. Martelan tarjoama on kokonaisvaltainen, sillä yhtiön portfolio kattaa yksittäisten kaluste-, suunnittelu- ja sisustusratkaisuiden lisäksi myös kohdetilojen elinkaaripalvelut. Päämarkkina-alueita yhtiölle on Suomi, Ruotsi ja Norja, minkä lisäksi he myyvät ratkaisuja jälleenmyyjäverkostonsa kautta. Tuotanto sijaitsee Suomessa ja Puolassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut05.08.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 103,1 | 107,8 | 111,2 |
kasvu-% | −5,88 % | 4,56 % | 3,16 % |
EBIT (oik.) | −2,1 | −0,9 | 1,5 |
EBIT-% (oik.) | −2,01 % | −0,80 % | 1,31 % |
EPS (oik.) | −0,57 | −0,34 | 0,15 |
Osinko | 0,10 | 0,10 | 0,10 |
Osinko % | 3,38 % | 7,87 % | 7,87 % |
P/E (oik.) | - | - | 8,21 |
EV/EBITDA | 23,68 | 3,04 | 1,75 |