Martela julkisti Q2-raporttinsa tänään aamulla. Martelan operatiivinen suoritus oli kauttaaltaan odotuksiamme parempi ja yhtiö ylitti ennusteemme selvästi kaikilla keskeisillä riveillä. Vaikka koronapandemia on tehnyt yhtiön toimintakentässä pahaa jälkeä, vaikuttavat rasitteet jäävän kokonaisuudessaan pelättyä pienemmiksi. Varsinaisille hurraahuudoille toimintaympäristön nykytila ei kuitenkaan vielä aihetta anna, mikä pitää arviomme mukaan edelleen syvissä puolustusasemissa olevan asiakaskysynnän sekä viime aikoina konkreettisemmaksi käyneen toisen aallon uhan kanssa Martelan loppuvuoden liiketoimintaedellytykset painepisteessä. Kuluvan vuoden ohjeistuksensa yhtiö odotetusti toisti, mutta korosti haasteellista näkyvyyttä heijastellen seuraavansa tilannetta aktiivisesti. Kokonaisuutena näemmekin Martelan suorituksen olleen paljon enemmän kuin pelkkä torjuntavoitto ja yhtiö on vaikeista olosuhteista huolimatta onnistunut tehostamaan toimintaansa merkittävästi. Tämä luo yhtiölle hyvää rakenteellista pohjaa kestävän tuloskäänteen eteenpäin viemistä ajatellen. Odotammekin Martelalle tänään täysin ansaitusti positiivista kurssireaktiota suhteessa yleiseen markkinaan.
Martelan liikevaihto laski Q2:lla 16,8 % 20,6 MEUR:oon. Liikevaihdon laskun pääajuri oli odotetusti koronapandemia, jonka vaikutukset näkyivät erityisesti Suomen ja Norjan yksityisillä sektoreilla käsityksemme mukaan tuntuvasti jarruttanutta ei-liiketoimintakriittisten tuotteiden kysyntää ja uusmyyntiä heijastellen. Arviomme mukaan myös julkiseen sektoriin suuntautuneet toimitusvirrat laskivat edellisvuodesta jo ennen koronapandemiaa hankintaputkessa vallinneita aikaviiveitä ja niiden jatkumista mukaillen. Volyymien osalta raportin kirkkain valopilkku oli Ruotsi, jossa yhtiön suoritus oli erinomainen ja paikallisen myyntikanavan ylösajo vaikuttaakin edenneen suotuisasti. Myyntikanavan ylösajon oikeansuuntainen eteneminen onkin varovaisen rohkaiseva signaali Ruotsin pidemmän aikavälin volyymi- ja tulospotentiaalin realisoimisen kannalta. Luonnollisesti myös yhtiön strategisena painopistealueena olevan palvelumyynnin säilyminen kasvu-uralla oli olosuhteisiin nähden erittäin hyvä suoritus.
Martela ylsi Q2:lla 0,0 MEUR:n liikevoittoon ja ylitti odotuksiamme korkeamman volyymitason vetämänä vielä selvää liiketappiota odottaneen ennusteemme reippaalla marginaalilla. Vertailukautta paremman myyntimixin (ts. palvelumyynnin kasvanut osuus liikevaihdosta) sekä toteutettujen tehostamistoimien turvin yhtiö onnistui kohentamaan myyntikatteitaan arviomme mukaan akuuttina säilyneestä kilpailu- ja hintapaineesta huolimatta, minkä lisäksi nollatulokseen ponnistanutta kannattavuutta tukivat viime kesänä käynnistetyn 4 MEUR:n säästöohjelman jo aikaisemmin toteutetut toimenpiteet sekä Q2:n aikana läpi viedyt sopeutustoimet. Q2:n loppuun mennessä Martela oli onnistunut raapimaan kasaan yhteensä 3,3 MEUR:n säästöt ja uskomme yhtiön tiekartan puuttuvien säästöjen saavuttamiselle olevan varsin selkeä. Tuloslaskelman alariveille yhtiö kirjasi pienet positiiviset rahoituserät ja verot, joiden tukemana osakekohtainen tulos kohosi 0,02 euroon.
Q2:n lopussa yhtiön omavaraisuusaste oli 25 % ja nettovelkaantumisaste 72 %. Martelan ansainta- ja liiketoimintadynamiikka huomioiden nämä eivät ole vielä poikkeuksellisen hälyttäviä tasoja, mutta selvää kuitenkin on, ettei taseasema yhtiölle täysiä vapausasteita tällä hetkellä tarjoa. Osin tätä heijastellen yhtiö kommentoikin käyvänsä aktiivista keskustelua rahoituskumppaniensa kanssa.
Martela odotetusti toisti ohjeistuksensa ja odottaa vuoden 2020 liikevaihdon heikkenevän selvästi ja liikevoiton heikkenevän edellisvuodesta. Johdon kommenttien perusteella lyhyen tähtäimen toimintakuva on edelleen hyvin haastava, sillä koronapandemia on runnellut toimintaympäristöä voimakkaasti etenkin Suomessa ja Norjassa. Toistaiseksi iskut ovat osuneet voimakkaimmin yksityiseen sektoriin, mitä ei mielestämme voida pitää yllättävänä ottaen huomioon yleistalouden sakkauksen, sen myötä palvelu- ja teollisuussektoreilla heikentyneet liiketoimintamahdollisuudet sekä näiden yhteisvaikutuksesta osin tai kokonaan jäädytetyt ei-liiketoimintakriittiset hankinnat. Jo toteutuneiden vaikutusten ohella yhtiö kommentoi pandemian todellisten rasitteiden kestoon ja kokoluokkaan liittyvien kysymysmerkkien olevan yhä hyvin suuria. Kokonaiskuvan kimurantista luonteesta ja kiusallisen korkeasta epävarmuustasosta huolimatta sekä toimintaympäristö että yhtiön oma suorituskyky vaikuttavat kuitenkin olevan aikaisempia arvioitamme paremmissa asennoissa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Martela
Martela on vuonna 1945 perustettu käyttäjälähtöisten työ- ja oppimisympäristöjen suunnitteluun ja toimittamiseen erikoistunut palveluyhtiö. Martelan tarjoama on kokonaisvaltainen, sillä yhtiön portfolio kattaa yksittäisten kaluste-, suunnittelu- ja sisustusratkaisuiden lisäksi myös kohdetilojen elinkaaripalvelut. Päämarkkina-alueita yhtiölle on Suomi, Ruotsi ja Norja, minkä lisäksi he myyvät ratkaisuja jälleenmyyjäverkostonsa kautta. Tuotanto sijaitsee Suomessa ja Puolassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut08.05.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 106,2 | 73,6 | 86,8 |
kasvu-% | 3,01 % | −30,75 % | 18,08 % |
EBIT (oik.) | −1,1 | −3,2 | 0,7 |
EBIT-% (oik.) | −1,06 % | −4,39 % | 0,86 % |
EPS (oik.) | −0,40 | −1,03 | 0,01 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | 84,77 |
EV/EBITDA | 6,32 | 6,67 | 1,95 |