Martela Q3: tehostamistoimenpiteet purivat kannattavuuteen odotuksiamme voimakkaammin
Martela julkaisi tänään aamulla odotuksiamme paremman Q3-raportin. Liikevaihto oli lähes odotustemme mukainen, mutta yhtiön tehostamistoimenpiteet purivat kannattavuuteen odotuksiamme voimakkaammin ja kannattavuus nousi yhtiön mittakaavassa erinomaiselle tasolle. Aikaisempi 2019-ohjeistus odotetusti toistettiin ja sen saavuttamiseen liittyvä riski mielestämme pieneni Q3-raportin myötä.
Liikevaihto kasvoi heikosta vertailukaudesta 6,1 % ja oli lähes ennusteemme mukainen. Alkuvuonna erinomaisesti kehittynyt Ruotsi jatkoi vahvaa kasvua (Q3’19: +33 %). Tämä oli kannustavaa, koska Ruotsi on yhtiölle strategisesti tärkeä markkina. Merkittävin absoluuttinen kasvu tuli kuitenkin Suomesta, joka kasvoi +4,7 %. Tämä oli mielestämme erinomainen saavutus, sillä Suomen liikevaihto oli aikaisemmin laskenut 4 kvartaalia putkeen. Norja kehittyi aavistuksen heikommin ja sen liikevaihto laski vertailukaudesta. Tammi-syyskuun tasolla Norjan liikevaihto on kuitenkin kasvanut +22 %.
Yhtiön mukaan uudet tilaukset jatkoivat kasvuaan Q3:lla edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan nähden. Tilaukset kasvoivat kaikissa muissa segmenteissä paitsi julkisella sektorilla. Tämä oli mielestämme rohkaisevaa ja kasvatti yhdessä Q3-raportin kanssa luottamusta siitä, että liikevaihdon myönteinen kehitys jatkuisi loppuvuonna. Yhtiön mukaan yksityisen sektorin markkinatilanteessa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia aikaisempaan verrattuna. Sen sijaan Suomen julkisen sektorin markkinatilanne on edelleen kiristynyt ja hinnat laskeneet. Toimitusjohtaja myös erikseen mainitsee Q3-katsauksessa, että markkinatilanne tulee lähitulevaisuudessa pysymään erittäin haasteellisena.
Raportoitu Q3-liikevoittomarginaali nousi yhtiön mittakaavassa erinomaiselle 4,0 %:n tasolle ja ylitti ennusteemme selvästi. Raportoitu liikevoitto sisälsi myös 0,5 MEUR kertaluonteisia kustannuksia liittyen yhtiön yt-neuvotteluiden myötä tehtyihin henkilöstövähennyksiin ja ilman näitä eriä liikevoittomarginaali olisi ollut karkeasti noin 5,8 %:n tasolla. Yhtiön mukaan kannattavuuteen vaikutti liikevaihdon kasvu ja hieman parantunut myyntikate. Liiketoiminnan rahavirta oli tammi-syyskuun aikana positiivinen +1,3 MEUR, vaikka tähän vaikutti IFRS 16 -standardi. Yhtiön lainojen kovenanttiehdot eivät täyttyneet käyttökatteen osalta, mutta tähän saatiin suurimmalta osalta rahoituslaitoksista vastuuvapaus. Tilanne oli sama jo Q2’19 aikana eikä asia ole siis uusi. Yhtiön nettovelka oli kauden lopussa 8,3 MEUR ja ilman IFRS 16 -vuokrasopimusvelkaa se olisi ollut noin 3 MEUR. Nämä eivät ole mielestämme korkeita Martelalle.
Yhtiö kertoo, että se uskoo tapahtuneiden muutosten markkinatilanteessa olevan pitkäaikaisia ja sen vuoksi yhtiö jatkaa aikaisemmin ilmoitetun 4 MEUR:n säästöohjelman läpivientiä ja tuottavuuden parantamista. Martelan mukaan säästöohjelman jo toteutettujen toimenpiteiden kustannussäästöt ovat arviolta yhteensä 2,7 MEUR vuodessa. Säästöt toteutuvat pääosin vuoden 2020 alusta lähtien.
Yhtiö odotetusti toisti aikaisemman 2019-ohjeistuksensa, jonka mukaan koko vuoden 2019 liikevaihdon ja liiketuloksen arvioidaan paranevan hieman edellisvuotisesta. Perinteisesti konsernin liiketulos on kertynyt normaalista kausivaihteluista johtuen toisella vuosipuoliskolla. Ohjeistuksen saavuttaminen vaatisi, että Q4’19-liikevaihto olisi yli 26,8 MEUR ja Q4’19-liikevoitto olisi hieman yli 0,5 MEUR. Nämä tasot vaikuttavat hyvin mahdollisilta Q3-raportti huomioiden ja siten yhtiön tulosvaroitusriski loppuvuodelle on mielestämme pienentynyt. Huomautamme kuitenkin, että tyypillisesti näkyvyys yhtiön liiketoiminnassa ei ole pitkä ja vuoden lopussa erityisesti joulukuun myynti ja siinä onnistuminen ovat ratkaisevia.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Martela
Martela on vuonna 1945 perustettu käyttäjälähtöisten työ- ja oppimisympäristöjen suunnitteluun ja toimittamiseen erikoistunut palveluyhtiö. Martelan tarjoama on kokonaisvaltainen, sillä yhtiön portfolio kattaa yksittäisten kaluste-, suunnittelu- ja sisustusratkaisuiden lisäksi myös kohdetilojen elinkaaripalvelut. Päämarkkina-alueita yhtiölle on Suomi, Ruotsi ja Norja, minkä lisäksi he myyvät ratkaisuja jälleenmyyjäverkostonsa kautta. Tuotanto sijaitsee Suomessa ja Puolassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.10.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 103,1 | 107,0 | 110,2 |
kasvu-% | −5,88 % | 3,76 % | 2,99 % |
EBIT (oik.) | −2,1 | −1,7 | 1,7 |
EBIT-% (oik.) | −2,01 % | −1,61 % | 1,54 % |
EPS (oik.) | −0,57 | −0,55 | 0,20 |
Osinko | 0,10 | 0,10 | 0,10 |
Osinko % | 3,38 % | 8,00 % | 8,00 % |
P/E (oik.) | - | - | 6,40 |
EV/EBITDA | 23,68 | 4,10 | 1,78 |