Martela suunnittelee uudelleenorganisointia ja käynnistää YT-neuvottelut
Martela tiedotti eilen suunnittelevansa toimintojensa uudelleenorganisointia ja tehostamista sekä aloittavansa YT-neuvottelut. Käynnistetyt toimenpiteet ovat seurausta koronapandemian ja sen pitkittymisen aiheuttamasta epävarmuudesta sekä heikentyneestä markkinatilanteesta. Yhtiön alustavan arvion mukaan suunnitellut toimenpiteet voivat johtaa enintään 40 työtehtävän vähennykseen sekä henkilöstön lomautuksiin. Suunnitellut toimenpiteet koskevat Martelan Suomen toimintoja, joiden alla työskentelee yhteensä noin 380 työntekijää.
Martelan viime vuosien tekeminen on ollut vaikeaa. Yhtiö on kärsinyt sekä kilpailutilanteen kiristymisestä että koronapandemian vaikutuksista, eikä tilanne ole johdon kommenttien perusteella vielä lähiaikoina helpottamassa. Tässä valossa oman kilpailu- ja joustokyvyn vahvistamiseksi suunnatut toimet ovat hyvin loogisia ja Martelan liiketoimintadynamiikkaa — lyhyt pohjanäkyvyys ja korkea operatiivinen vipu — huomioiden myös välttämättömiä. Nyt suunnitteilla olevat tehostamiset ovat jokseenkin odotettua jatkumoa viimeisen puolentoista vuoden aikana toteutetuille ja yhteensä 4 MEUR:n kustannushyötyihin tähtääville toimille sekä siten kestävän tuloskäänteen pohjan rakentamiselle.
Vaikka lyhyen aikavälin markkinatilanne on yhä ikävän kimurantti, ovat Martelan pidemmän aikavälin mahdollisuudet mielestämme varsin kiinnostavia. Näkemyksemme mukaan etenkin työympäristöjen joustokyvyt tulevat tulevaisuudessa korostumaan aikaisempaa voimakkaammin työnteon liikkuessa täyden toimisto- ja etätyön välimaastossa. Tämän tulisi arviomme mukaan tarjota Martelan kaltaisille kokonais- ja elinkaaripalveluihin kykeneville toimijoille vähintäänkin järkeviä kasvumahdollisuuksia ja näihin alueisiin yhtiö käsityksemme mukaan myös panostaa. Ilmaiseksi näitä saumoja ei kuitenkaan saa, vaan niistä hyötyminen on pitkälti kiinni yhtiön omasta iskukyvystä.
Seuraava tilannekatsaus Martelaan saadaan 5.2., jolloin yhtiö julkaisee tilinpäätöksensä. Viimeisin yhtiöraporttimme on puolestaan luettavissa täältä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Martela
Martela on vuonna 1945 perustettu käyttäjälähtöisten työ- ja oppimisympäristöjen suunnitteluun ja toimittamiseen erikoistunut palveluyhtiö. Martelan tarjoama on kokonaisvaltainen, sillä yhtiön portfolio kattaa yksittäisten kaluste-, suunnittelu- ja sisustusratkaisuiden lisäksi myös kohdetilojen elinkaaripalvelut. Päämarkkina-alueita yhtiölle on Suomi, Ruotsi ja Norja, minkä lisäksi he myyvät ratkaisuja jälleenmyyjäverkostonsa kautta. Tuotanto sijaitsee Suomessa ja Puolassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut10.01.2021
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 106,2 | 90,9 | 95,1 |
kasvu-% | 3,01 % | −14,42 % | 4,66 % |
EBIT (oik.) | −1,1 | −2,2 | 1,8 |
EBIT-% (oik.) | −1,06 % | −2,40 % | 1,84 % |
EPS (oik.) | −0,40 | −0,77 | 0,21 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,10 |
P/E (oik.) | - | - | 6,30 |
EV/EBITDA | 6,32 | 4,18 | 1,57 |