Martela tiedotti tiistaina nimittäneensä yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi KTM Artti Aurasmaan, joka aloittaa tehtävässä 19.10.2020 alkaen. Ennen Martelaan siirtymistä Aurasmaa on toiminut useissa johto- ja hallitustehtävissä muun muassa 3StepIT:ssä, Stella Caressa, Ropo Capitalissa ja Vincitissä. Tätä työhistoriaa peilaten hänellä tulisi olla vahva kokemus erilaisten palveluliiketoimintojen luonteista sekä niiden kasvattamisesta moninaisissa toimintaympäristöissä.
Aurasmaa korvaa Martelaa viime viiden vuoden ajan johtaneen Matti Rantaniemen. Rantaniemen toimitusjohtajakaudella yhtiössä on viety läpi toimintamallin muutos pelkästä kalustetoimittajasta vahvemmin kohti yhden kontaktipisteen palvelutaloa. Viimeisen vuoden aikana Martelassa on toteutettu onnistuneesti myös liuta säästö- ja tehostustoimia, jotka ovat luoneet tervettä pohjaa kannattavuuskäänteen kestävää toteuttamista ajatellen. Toisaalta Rantaniemen toimitusjohtajakautta on leimannut myös useat, joskin osin omien käsien ulkopuolelta, tulleet haasteet, kuten hankintalainsäädännön muutokset ja rajusti kiristynyt hintapaine. Nämä haasteet ovat heijastuneet sekä operatiivisen toiminnan että osakekurssin viimeisten vuosien kehitykseen.
Toimitusjohtajan vaihdolla haetaan arviomme mukaan uutta potkua strategian toteuttamiseen sekä etenkin Martela Lifecycle -palvelumallin kehittämiseen yhtiölle erittäin tärkeällä Pohjoismaiden kalustemarkkinalla. Käsityksemme mukaan Martelan keskeisimmillä kilpailijoilla ei ole tarjoamassaan Martela Lifecycle -palvelumallia täysin vastaavaa konseptia, mikä mahdollistaa yhtiölle tietyn erottautumis- ja sitä kautta kasvuikkunan. Tämän lisäksi Martela Lifecycle -palvelumalliin panostaminen on perusteltua myös sen tulovirtoihin tuomia jatkuvia elementtejä sekä pelkkiä kalustetoimituksia korkeampaa kateprofiilia peilaten. Tällä hetkellä tämä konsepti on arviomme mukaan kuitenkin vielä lähtökuopissa ja selkeät kaupalliset tulokset vaativat taakseen sekä aikaa, terveemmän markkinaympäristön että tietynasteisesti myös asiakaskentän päätöksentekokehikon muutoksen (ts. kertainvestoinnin ja jatkuvan palvelun ajatteleminen pääoman sitoutumisen kautta).
Seuraava tilannekatsaus Martelan omaan ja toimintaympäristön sykkeeseen saadaan 6.11. julkistettavan Q3-raportin yhteydessä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Martela
Martela on vuonna 1945 perustettu käyttäjälähtöisten työ- ja oppimisympäristöjen suunnitteluun ja toimittamiseen erikoistunut palveluyhtiö. Martelan tarjoama on kokonaisvaltainen, sillä yhtiön portfolio kattaa yksittäisten kaluste-, suunnittelu- ja sisustusratkaisuiden lisäksi myös kohdetilojen elinkaaripalvelut. Päämarkkina-alueita yhtiölle on Suomi, Ruotsi ja Norja, minkä lisäksi he myyvät ratkaisuja jälleenmyyjäverkostonsa kautta. Tuotanto sijaitsee Suomessa ja Puolassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut09.08.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 106,2 | 79,0 | 90,9 |
kasvu-% | 3,01 % | −25,60 % | 15,07 % |
EBIT (oik.) | −1,1 | −2,4 | 1,3 |
EBIT-% (oik.) | −1,06 % | −3,00 % | 1,39 % |
EPS (oik.) | −0,40 | −0,78 | 0,09 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | 14,84 |
EV/EBITDA | 6,32 | 5,16 | 2,38 |