Mediayhtiö Keskisuomalainen tiedotti perjantaina yrityskaupasta, jossa konserni ostaa kuutta 7-5 päiväistä lehteä julkaisevan Kaakon Viestintä Oy:n, yhdeksää paikallislehteä julkaisevan ESV-Paikallismediat Oy:n, sekä Kouvolassa sijaitsevan sanomalehtipainon kiinteistöineen.
Yrityskaupan velaton kauppahinta on (EV) 17,5 MEUR, mikä vastaa suunnilleen EV/EBITDA-kerrointa 3,5x. Kaupan myötä Keskisuomalaisen liikevaihto nousee noin 250 MEUR:oon ja käyttökate noin 26 MEUR:oon (noin 10 % liikevaihdosta). Keskisuomalaisen tekemän kaupan kerroin on hyvin matala, mikä kertoo perinteisen sanomalehtimedian vaisuista tulevaisuudennäkymistä.
Pohjoismaisen mediakentän konsolidaatio on saanut viimeisten vuosien aikana vauhtia, kun erityisesti printtimedian rakenteellinen taantuminen on voimistunut ja kilpailu digitaalisen median markkinoilla on kiristynyt mm. Facebookin ja Googlen markkina-aseman vahvistumisen myötä. Keskisuomalainen on ottanut Suomessa vahvimman roolin toimialan konsolidoijana, kun taas suuremmat toimijat Sanoma ja Alma Media ovat keskittyneet suurimpiin uutismedioihin ja myyneet vuosien varrella pääosan pienistä alueellisista ja paikallislehdistä. Odotamme media-alan konsolidaation jatkuvan edelleen perinteisten mediatalojen osalta. Arviomme mukaan todennäköisimpiä konsolidaatioon osallistuvia mediataloja ovat Keskisuomalaisen lisäksi Turun Sanomia julkaiseva TS-Yhtymä, Ilkka-Yhtymä, Pohjois-Karjalan kirjapaino ja Kaleva Media, mutta myös Sanoma ja Alma Media voivat olla osittain aktiivisia toimijoita alan yritysjärjestelyissä.
.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille