Mediamainonnan hyvä vire jatkui myös joulukuussa
Kantar TNS:n julkaisemien tietojen perusteella Suomen mediamainonnan kehitys jatkoi kasvuaan myös joulukuussa. Mainosinvestointien arvo nousi joulukuussa noin 9 % vertailukaudesta. Kumulatiivisesti tammi-joulukuu oli edelleen selvästi vertailukauden yläpuolella (+ 10 %). Kokonaisuudessaan mediamainonnan kehitys olikin jälleen hyvällä tasolla, vaikka omikron-virusmuunnos laittoi vuoden lopussa kapuloita rattaisiin talouden kehityksen osalta.
Kokonaismarkkinassa marraskuussa nähty mallikas kasvu jatkui myös joulukuussa verkkomainonnan vetämänä, joka kasvoi jälleen kaksinumeroisia lukuja (14,6 %) verrattuna vuoden takaiseen. Vastoin marraskuun kehitystä televisiomainonnan kehitys kääntyi laskuun joulukuussa ollen noin -3 %. Samaan tapaan painetun sanomalehtimainonnan edelliskuukauden kasvu kääntyi laskuun sen ollessa lähes - 3 %. Mainostajaryhmistä luokiteltu ilmoittelu kasvoi vuoden takaisesta jopa 31 %, kun puolestaan merkkimainonta jatkoi kohtuullisempaa kasvua (6,8 %). Joulukuussa vähittäiskaupan mainosinvestointien kasvu maltillistui 4,5 %:iin. Mainiota kasvua edellisen kuukauden tapaan nähtiin avoimien työpaikkojen ilmoittelussa, jossa kasvu ylsi 31 %:iin vuoden takaisesta.
Arviomme mukaan Suomen mediamainonta muodostaa kokonaisliikevaihdosta Alma Medialla, Sanomalla ja Ilkka-Yhtymällä noin viidenneksen ja PunaMusta Medialla noin 10 %. Siksi mediamainonnan kehityksen muutokset ovat olennainen tulosajuri mediayhtiöille.
Kun tarkastellaan kokonaisuutena viimeisen neljänneksen kehitystä mediamainonnan osalta, on kehitys ollut parempaa kuin olemme ennustaneet. Kehitystä tarkasteltaessa tulee kuitenkin huomioida mediaryhmien eriytynyt kehitys, ja tästä johtuen kokonaismarkkinan kehitys ei arviomme mukaan kuitenkaan vastaa täysin kysynnän kehitystä koko mediayhtiökentässä. Tämä huomioiden Q4-ennusteisiin kohdistuu kuitenkin nousupaineita, jotka kohdistuvat suurelta osin verkkomainonnan kasvuennusteisiimme. Muiden suurempien mediaryhmien kehitys on ollut arviomme mukaan linjassa odotuksiemme kanssa. Tulemme tarkistelemaan mediayhtiöiden Q4-ennusteitamme tulosennakoiden yhteydessä.
Verkkomainonnan positiivinen vire tukee myös digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin keskittyvän Avidlyn palveluiden kysyntää. Markkinointipalvelut muodostavat Avidlyn liikevaihdosta noin kaksi kolmasosaa. Nyt julkistetut luvut ovat edelleen linjassa odotuksiimme ja nähdäksemme johtuvat talouden hyvän vedon lisäksi verkkomainonnan rakenteellisesta kasvusta. Avidlyn liiketoiminnan kasvun kannalta keskeistä on 1) yhtiön palveluiden kysyntä, 2) osaajien saatavuus ja 3) operatiivinen kyvykkyys hallita näiden komponenttien kasvua. Nähdäksemme Avidlyn kasvuvauhtia määrittää tällä hetkellä eniten näistä viimeisin, eli käytännössä kannattavan kasvun strategian kurinalainen toteuttaminen. Siten markkinan positiivinen vire ei aiheuta ennustemuutoksia. Ennustamme Avidlylle 17,2 %:in liikevaihdon kasvua vuodelle 2021.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille