Kantar TNS:n julkaisemien tietojen perusteella Suomen mediamainonta kasvoi syyskuussa noin 2 % vuodentakaisesta. Kumulatiivisesti tammi-syyskuu on 3 % vertailukauden yläpuolella.
Tuttuun tapaan kokonaismarkkinan kehitystä tuki syyskuussa suurimmista mediaryhmistä verkkomainonta, joka jatkoi kasvua (+6 %). Painettu sanomalehtimainonta laski viime kuukausien tapaan (- 4 %), kun taas televisiomainonta kehittyi melko vakaasti (+1 %). Mainostajaryhmistä luokiteltu ilmoittelu jatkoi reipasta kehitystä (+ 12 %), kun taas merkkimainonnan kasvu jäi maltilliseksi (+ 1 %) ja vähittäiskaupan mainonta laski lähes 3 %. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu laski edelliskuukauden tapaan (-5 %).
Laskelmiemme mukaan Suomen mediamainonta muodosti vuonna 2021 Alma Medialla, Sanomalla ja Ilkka-Yhtymällä lähes viidenneksen ja PunaMusta Medialla vajaan kymmenyksen yhtiöiden kokonaisliikevaihdosta. Siten mediamainonnan kehityksen muutokset ovat olennainen tulosajuri mediayhtiöille. Mediaryhmien eriytynyt kehitys huomioiden kokonaismarkkinan kehitys ei arvoimme mukaan kuitenkaan vastaa kysynnän kehitystä koko mediasektorin yhtiökentässä. Kolmannen neljänneksen kokonaiskehitys oli lopulta hyvin linjassa odotuksiemme kanssa, emmekä siten näe ennusteiden muutospaineita. Mediasektorilta Alma Media julkisti Q3-tuloksensa jo 20.10., kun taas Sanoma ja PunaMusta Media julkaisevat tuloksensa viikolla 43. Vastaavasti Ilkka julkistaa Q3-tuloksensa viikolla 45.
Verkkomainonnan rakenteellinen kasvu tukee myös digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin keskittyvän Avidlyn palveluiden kysyntää. Markkinointipalvelut muodostavat Avidlyn liikevaihdosta noin kaksi kolmasosaa. Avidlyn liiketoiminnan kasvun kannalta keskeistä on 1) yhtiön palveluiden kysyntä, 2) osaajien saatavuus ja 3) operatiivinen kyvykkyys hallita näiden komponenttien kasvua. Nähdäksemme Avidlyn kasvuvauhtia määrittää tällä hetkellä eniten näistä viimeisin, eli käytännössä kannattavan kasvun strategian kurinalainen toteuttaminen. Lyhyellä tähtäimellä talouden heikentyminen voi kuitenkin jarruttaa yhtiön kasvua, minkä olemme huomioineet ennusteissamme. Ennustamme Avidlyn liikevaihdon kasvavan vuonna 2022 noin 16 %, josta noin 10 %-yksikköä on epäorgaanista.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille