Kantar TNS:n julkaisemien tietojen perusteella Suomen mediamainonnan kehitys tasoittui selvästi syyskuussa. Mainosinvestointien arvo nousi syyskuussa vajaan 1 %:n vertailukaudesta, mutta kumulatiivisesti tammi-syyskuu on edelleen selvästi vertailukauden yläpuolelle (+ 12 %). Mediamainonnan elpymisen kulmakertoimen tasoittuminen oli jokseenkin odotettua, sillä mainosinvestointien määrä alkoi kiihtymään selvästi vertailukaudella.
Kokonaismarkkinan kehitys oli kaksijakoista, sillä suurimmista mediaryhmistä verkkomainonta kasvoi syyskuussa reilut 9 %, kun taas televisiomainonta laski reilut 4 % ja painettu sanomalehtimainonta 2 %. Mainostajaryhmistä luokiteltu ilmoittelu kasvoi syyskuussa 4 %, vähittäiskaupan mainosinvestoinnit 1 %:n, kun vastaavasti merkkimainonta oli noin edellisvuoden tasolla. Sen sijaan avoimien työpaikkojen ilmoittelu jatkoi voimakkaassa 32 %:n kasvussa verrattuna vuodentakaiseen.
Arviomme mukaan Suomen mediamainonta muodostaa kokonaisliikevaihdosta Alma Medialla, Sanomalla ja Ilkka-Yhtymällä noin viidenneksen ja PunaMusta Medialla noin 10 %. Siten mediamainonnan kehityksen muutokset ovat olennainen tulosajuri mediayhtiöille. Mediamainonnan syyskuun kehitys vastasi kokonaisuudessaan hyvin odotuksiamme, eikä näin aiheuta olennaisia ennustemuutospaineita lähiviikkoina Q3-tuloksensa julkistavien mediayhtiöiden ennusteisiin.
Verkkomainonnan positiivinen vire tukee myös digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin keskittyvän Avidlyn palveluiden kysyntää. Markkinointipalvelut muodostavat Avidlyn liikevaihdosta noin kaksi kolmasosaa. Nyt julkistetut luvut ovat heikon vertailukauden myötä odotettuja. Avidlyn liiketoiminnan kasvun kannalta keskeistä on 1) yhtiön palveluiden kysyntä, 2) osaajien saatavuus ja 3) operatiivinen kyvykkyys hallita näiden komponenttien kasvua. Nähdäksemme Avidlyn kasvuvauhtia määrittää tällä hetkellä eniten näistä viimeisin, eli käytännössä kannattavan kasvun strategian kurinalainen toteuttaminen. Siten markkinan positiivinen vire ei aiheuta ennustemuutoksia. Ennustamme Avidlylle 16,3 %:n liikevaihdon kasvua vuodelle 2021.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille