Mediamainonnan lasku jatkoi loiventumista elokuussa
Kantar TNS:n keskiviikkona julkaisemien tietojen perusteella Suomen mediamainonnan lasku on jatkanut loiventumista kesän loppua kohden. Mainosinvestointien arvo laski elokuussa kuitenkin vielä lähes 15 % vertailukaudesta ja kumulatiivisesti tammi-elokuun lasku on lähes 23 %.
Mediamainonnan kehitys on ollut pitkään selvästi Suomen talouden kehitystä vaisumpaa, mikä johtuu media-alaa ravistelevasta digimurroksesta, painetun median kulutuksen ja mainonnan ostamisen vähentymisestä sekä globaalin kilpailun kiristymisestä mainosmarkkinalla. Maaliskuun puolivälistä alkaen lukuja on kuitenkin painanut voimakkaasti koronapandemian vaikutus ja siten erityisen mielenkiintoista on seurata, mille tasolle mainonta aikanaan palaa rakennemuutoksen jatkuessa. Kolmesta suurimmasta mediaryhmästä televisiomainonta laski elokuussa enää vain niukasti (0,4 %), sanomalehtimainonta laski 26 % ja verkkomainonta laski 6 %. Mainostajaryhmistä vähittäiskaupan mainosinvestoinnit laskivat elokuussa 9 %, merkkimainonta 15 % ja luokiteltu ilmoittelu 20 %. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu väheni elokuussa 35 % vuodentakaisesta.
Arviomme mukaan Suomen mediamainonnan/ilmoitusmyynnin osuus kokonaisliikevaihdosta on Alma Medialla ja Sanomalla karkeasti noin kolmannes ja PunaMusta Medialla noin 10 %, joten mediamainonnan kehityksen muutokset ovat tärkeä tulosajuri erityisesti suuremmille mediayhtiöille. Ennusteemme Sanomalle odottavat tällä hetkellä noin 20 %:n laskua mediamainonnalle Q3:lle. Vastaavat luvut Alma Medialle ovat noin -25 % sekä PunaMusta Medialle noin -20 %. Kuluvan kvartaalin kahden kuukauden tilastot ovat kokonaisuutena olleet hieman odotuksiamme parempia ja siten niiden pohjalta mediasektorin ennusteissamme on maltillista nousuvaraa. Sanoma tiedotti erikseen keskiviikkona, että se pärjäsi elokuussa mainosmarkkinalla keskimääräistä markkinakehitystä paremmin, kun sen vertailukelpoinen mainosmyynti laski noin 9 %.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille