Copyright © 2021. Inderes Oyj. All rights reserved.

Kantar TNS:n julkaisemien tietojen perusteella Suomen mediamainonnan kehitys jatkoi voimakkaalla kasvu-uralla kesäkuussa. Mainosinvestointien arvo nousi kesäkuussa lähes 42 % vertailukaudesta ja myös kumulatiivisesti ensimmäinen vuosipuolisko on noussut selvästi vertailukauden yläpuolelle (+ 14 %). Mediamainonnan voimakas elpyminen oli odotettua, sillä koronapandemia iski voimakkaasti mainosinvestointeihin. 

Kokonaismarkkinan kehitys oli jälleen laaja-alaisesti nousujohteista, sillä suurimmista mediaryhmistä painettu sanomalehtimainonta kasvoi kesäkuussa 31 %, verkkomainonta 41 % ja televisiomainonta lähes 37 %. Mainostajaryhmistä merkkimainonta kasvoi kesäkuussa 46 %, vähittäiskaupan mainosinvestoinnit 39 % ja luokiteltu ilmoittelu 31 %. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu oli niin ikään voimakkaassa 80 %:n kasvussa verrattuna vuodentakaiseen.  

Arviomme mukaan Suomen mediamainonta muodostaa kokonaisliikevaihdosta Alma Medialla, Sanomalla ja Ilkka-Yhtymällä noin viidenneksen ja PunaMusta Medialla noin 10 %. Siten mediamainonnan kehityksen muutokset ovat tärkeä tulosajuri mediayhtiöille.  

Mediamainonta näyttää palautuneen hieman odotuksiamme vahvemmin, joten yhtiökohtaisissa ennusteissamme voi olla jossain määrin nousuvaraa. Markkinan voimakasta palautumista heijastellen Alma Media nosti kuluvan vuoden ohjeistustaan viime viikolla. Kommenttimme on luettavissa täällä

Verkkomainonnan positiivinen vire tukee myös digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin keskittyvän Avidlyn palveluiden kysyntää. Markkinointipalvelut muodostavat Avidlyn liikevaihdosta noin kaksi kolmasosaa. Nyt julkistetut luvut ovat heikon vertailukauden myötä odotettuja. Avidlyn liiketoiminnan kasvun kannalta keskeistä on 1) yhtiön palveluiden kysyntä, 2) osaajien saatavuus ja 3) operatiivinen kyvykkyys hallita näiden komponenttien kasvua. Nähdäksemme Avidlyn kasvuvauhtia määrittää tällä hetkellä näistä viimeisin, eli käytännössä kannattavan kasvun strategian kurinalainen toteuttaminen. Siten markkinan positiivinen vire ei aiheuta ennustemuutoksia. Ennustamme Avidlylle 7,8 %:in liikevaihdon kasvua vuodelle 2021. 

Analyytikko / Kirjoittaja

Petri Gostowski

Petri Gostowski

Analyytikko

Lisätiedot
Antti Luiro

Antti Luiro

Analyytikko

Lisätiedot

Sanoma on vuonna 1889 perustettu yhtiö, joka koostuu kahdesta itsenäisestä liiketoiminnosta Learningista ja Media Finlandista koostuva oppimis- ja media-alan konserni. Yhtiöllä on oppimisen liiketoimintoja 11 maassa, kun taas medialiiketoimintaa tehdään vain Suomessa. Sanomalla on johtava markkina-asema Hollannin, Espanjan, Puolan, Suomen ja Belgian oppimateriaalien ja oppimisratkaisujen markkinalla sekä Suomen mediamarkkinalla. Yhtiön tunnettuja kotimaisia mediabrändejä ja tuotteita ovat mm. Helsingin Sanomat, Iltasanomat, Nelonen, Ruutu, Radio Suomipop ja Aku Ankka.