Kantar TNS:n mukaan Suomen mediamainonnan kehitys oli heikkoa helmikuussa. Suurista mediamainonnan ryhmistä sekä TV, sanomalehdet että verkkomainonta olivat selvässä laskussa. Mediamainonnan kehitys jatkuu siis hyvin heikkona Suomen talouden kehitykseen verrattuna, mikä johtuu media-alaa yhä ravistelevasta digimurroksesta, painetun median kulutuksen ja mainonnan ostamisen vähentymisestä sekä globaalin kilpailun kiristymisestä mainosmarkkinalla.
Mainosinvestointien arvo laski kokonaisuutena 4,4 % helmikuussa vertailukaudesta (1-2/19 vs. 1-2/18 -1,9 %). Kolmesta suurimmasta mediaryhmästä televisio laski peräti 12,0 %, sanomalehtimainonta 7,3 % ja verkkomainonta 4,5 %. Sanomalehdistä ja printtimediasta kadonnut mainosraha ei siirry edelleenkään kuin murto-osin verkkomainontaan, koska verkkoon tehtävät panostukset ovat tyypillisesti huomattavasti pienempiä ja hajautuneet laajasti sekä kotimaisten että Kantar TNS:n tilaston ulkopuolelle jäävien ulkomaisten toimijoiden (Facebook, Google) välille. Viimeisimpien tilastojen mukaan Facebook ja Google näyttävät edelleen kasvattaneen markkinaosuuttaan Suomen verkkomainonnassa. Lisäksi mainostajien omilla kanavilla on digitaalisessa mainonnassa suurempi rooli, mikä pienentää mediamainosinvestointeja.
Mainostajaryhmistä vähittäiskaupan mainosinvestoinnit jatkoivat loivaa nousua (+0,6 %), mikä selittää todennäköisesti myös sanomalehtimainonnan laskun lievää loiventumista aiemmasta. Merkkimainonta laski 5 % ja luokiteltu ilmoittelu 8 %. Toimialoittain katsottuna kiinnostavaa oli, että talouskehityksen ennakoivana indikaattorinakin toimiva työpaikkailmoittelu kääntyi vahvan tammikuun jälkeen selvään laskuun (-11 %).
Arviomme mukaan Suomen mediamainonnan osuus kokonaisliikevaihdosta on Alma Medialla karkeasti noin 30 % ja Sanomalla noin 20 %, joten mediamainonnan kehityksen muutokset ovat edelleen erittäin tärkeä tulosajuri molemmille yhtiöille. Helmikuun tilastot olivat odotuksiin nähden pettymys eritoten verkkomainonnan osalta, ja samojen trendien jatkuessa useita kuukausia kohdistuu ennusteisiimme laskupaineita. Ennustamme tällä hetkellä selvää laskua painetun mediamainonnan tuottoihin lähivuosina, mutta kasvua digitaalisen mainonnan liikevaihtoon. Painetun median mainostuottojen vaisun kehityksen jatkuessa yhtiöiden on edelleen jatkettava liiketoiminnan tehostusta ja löydettävä yritysostojen ja sisältömyynnin kasvun kautta uusia liikevaihdon lähteitä. Molemmat suuret mediayhtiöt ilmoittivat tehostustoimista medialiiketoiminnoissa loppuvuonna 2018 ja Sanoma on ollut viime aikoina aktiivinen myös yrityskaupparintamalla, joskin yrityskauppojen painopisteenä on ollut oppimisen toiminnot.
Suomen mediamainonnan kehitys
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille