Kantar TNS:n julkaisemien tietojen perusteella Suomen mediamainonnan kehitys toukokuussa oli kohtuullista. Mainosinvestointien arvo kasvoi toukokuussa kokonaisuutena 1,1 % vertailukaudesta eurovaalien tukemana. Ilman vaalimainontaa mainonnan määrä kuitenkin laski 0,8 %. Pitkän aikavälin trendejä katsoen mediamainonnan kehitys jatkuu edelleen heikkona Suomen talouden kehitykseen verrattuna, mikä johtuu media-alaa yhä ravistelevasta digimurroksesta, painetun median kulutuksen ja mainonnan ostamisen vähentymisestä sekä globaalin kilpailun kiristymisestä mainosmarkkinalla.
Kolmesta suurimmasta mediaryhmästä televisio laski 4,4 % (ilman vaalimainontaa -5,1 %), sanomalehtimainonta 6,2 % (ilman vaalimainontaa -9,2 %), mutta verkkomainonta kasvoi 10,2 % (ilman vaalimainontaa +9,4 %). Mainostajaryhmistä vähittäiskaupan mainosinvestoinnit kasvoivat selvästi (+7,4 %). Merkkimainonta laski 1,5 % ja luokiteltu ilmoittelu kasvoi 2,7 % vertailukauteen nähden. Toimialoittain katsottuna kiinnostavaa oli, että talouskehityksen ennakoivana indikaattorinakin toimiva työpaikkailmoittelu jatkoi jälleen selvää laskua vertailukaudesta (-9,4 %) Vuoden alusta työpaikkailmoittelu on laskenut kokonaisuudessaan 6 %.
Arviomme mukaan Suomen mediamainonnan osuus kokonaisliikevaihdosta on Alma Medialla karkeasti noin 30 % ja Sanomalla noin 20 %, joten mediamainonnan kehityksen muutokset ovat edelleen erittäin tärkeä tulosajuri molemmille yhtiöille. Toukokuun tilastot eurovaaleista oikaistuna olivat linjassa odotuksiimme ja heijastelevat pitkän aikavälin laskevaa trendiä mediamainonnassa. Ennustamme tällä hetkellä selvää laskua painetun mediamainonnan tuottoihin lähivuosina, mutta loivaa kasvua digitaalisen mainonnan liikevaihtoon. Tässä ympäristössä yhtiöiden on edelleen jatkettava liiketoiminnan tehostusta ja löydettävä yritysostojen ja sisältömyynnin kasvun kautta uusia liikevaihdon lähteitä. Molemmat suuret mediayhtiöt ilmoittivat tehostustoimista medialiiketoiminnoissa loppuvuonna 2018 ja Sanoma on ollut viime aikoina aktiivinen myös yrityskaupparintamalla, joskin yrityskauppojen painopisteenä on ollut oppimisen toiminnot. Julkaisimme toukokuussa laajat analyysiraportit sekä Alma Mediasta että Sanomasta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille