Mediamainonnassa maltillista kasvua kesäkuukausina
Kantar TNS:n julkaisemien tietojen perusteella Suomen mediamainonnan kehitys oli kesäkuukausina lievästi plusmerkkistä. Mainosinvestointien arvo oli kesäkuussa suunnilleen vertailukauden tasolla ja nousi 1,3 % vertailukaudesta heinäkuussa. Pitkän aikavälin trendejä katsoen mediamainonnan kehitys on edelleen Suomen talouden kehitystä vaisumpaa, mikä johtuu media-alaa ravistelevasta digimurroksesta, painetun median kulutuksen ja mainonnan ostamisen vähentymisestä sekä globaalin kilpailun kiristymisestä mainosmarkkinalla.
Kolmesta suurimmasta mediaryhmästä televisiomainonta nousi kesä-heinäkuussa 1-4 %, sanomalehtimainonta laski 13-16 %, ja verkkomainonta kasvoi 6-8 %. Mainostajaryhmistä vähittäiskaupan mainosinvestoinnit kasvoivat vajaat 3 %, merkkimainonta noin 1 %:n ja luokiteltu ilmoittelu 0,3 % vertailukauteen nähden. Toimialoittain katsottuna kiinnostavaa oli, että talouskehityksen ennakoivana indikaattorinakin toimiva työpaikkailmoittelu jatkoi edelleen jyrkässä laskussa vertailukauteen nähden (noin -11-14 %).
Arviomme mukaan Suomen mediamainonnan osuus kokonaisliikevaihdosta on Alma Medialla karkeasti noin 30 %, Sanomalla noin 20 % ja PunaMusta Medialla noin 10 %, joten mediamainonnan kehityksen muutokset ovat tärkeä tulosajuri erityisesti suuremmille mediayhtiöille. Kesä-heinäkuun tilastot ovat hyvin linjassa odotuksiimme ja heijastelevat pitkän aikavälin laskevaa trendiä mediamainonnassa. Ennustamme selvää laskua painetun mediamainonnan tuottoihin lähivuosina, mutta loivaa kasvua digitaalisen mainonnan liikevaihtoon. Tässä ympäristössä yhtiöiden on edelleen jatkettava liiketoiminnan tehostusta ja löydettävä yritysostojen ja sisältömyynnin kasvun kautta uusia liikevaihdon lähteitä. Molemmat suuret mediayhtiöt ilmoittivat tehostustoimista medialiiketoiminnoissa loppuvuonna 2018 ja kaikki mediayhtiöt ovat olleet viime aikoina aktiivisia myös yritysjärjestelyrintamalla, joskin Sanomalla yrityskauppojen painopisteenä on ollut oppimisen toiminnot ja PunaMusta Medialla painotoimiala.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille