Olemme arvioineet viimeaikaisen kuluttajaluottamuksen laskun, inflaation ja toimitusketjujen vaikutuksia Mustiin. Pientä vastatuulta vaikuttaa koituvan nyt monesta eri suunnasta ja sen myötä odotuksemme etenkin Mustin kevään tuloskunnosta on laskenut. Ennusteessamme väliaikaisesti hidastuva tuloskasvu yhdistettynä osakkeen korkeaan arvostukseen luo haastavan yhdistelmän, mikä voi avata osakkeessa vielä nykyistä selvästi parempia ostopaikkoja kevään aikana. Luotamme kuitenkin yhtiön kasvutarinaan pidemmällä aikavälillä vahvojen trendien tukiessa alaa ja kilpailutilanteen säilyessä maltillisena, mikä saa meidät toistamaan lisää-suosituksen, mutta laskemme tavoitehintamme 24,0 euroon/osake (aik. 28,0 euroa).
Toimitusketjuihin alkanut aiheutua painetta nyt myös lemmikkialalla
Aiempina kvartaaleina lemmikkiala on välttynyt isoimmilta pullonkauloilta tuotteiden saatavuudessa, mutta tilanne vaikuttaa alkuvuodesta muuttuneen selvästi haastavammaksi. Tämän taklaamiseksi ennakoimme Mustin ryhtyvän kasvattamaan varastojaan, mikä heikentää rahavirtaa väliaikaisesti, mutta parantaa saatavuutta loppuvuotta kohden. Yhtiön pitäisi silti pärjätä alaa paremmin, sillä johtuen korkeasta osuudesta omia tuotteita Mustin hankinnoista merkittävä osa tapahtuu suoraan tehtailta, eikä se siten kilpaile tukkureiden varastoista samalla tavalla kuin pienemmät kilpailijat. Myös inflaatio on noussut alkuvuodesta ja uskomme sen laimentavan Mustin marginaaleja aiempia odotuksiamme enemmän. Mustin hinnoitteluvoima kuluttajien kohtaan on näkemyksemme mukaan hyvä, mutta samalla kuluttajien ostovoima laahaa inflaation perässä luoden osaltaan pientä vastatuulta.
Sodan laukaisema kuluttajaluottamuksen lasku voi painaa harkinnanvaraista kulutusta
Mustin myynnistä noin puolet tulee lemmikin ruuasta ja loput harkinnanvaraisesta kulutuksesta, joihin sisältyy lemmikkien vaatteita, leluja ja herkkuja. Luottokorttidatan perusteella uskomme, että lemmikinruuan kulutus on jatkunut stabiilina sen kysynnän käyttäytyessä ruokakauppaan verrannollisesti. Muun vähittäiskaupan markkina on kuitenkin laskenut alkuvuodesta aiempia odotuksiamme selvemmin ja uskomme tämän luovan vastatuulta Mustin tarvikemyynnille. Venäjän hyökkäyksen myötä kuluttajaluottamuksessa nähty lasku voi myös vähentää kalliimpaa harkinnanvaraista kulutusta. Myös kausivaihteluun liittyviä tekijöistä vaikuttaa tulevan pientä vastatuulta tammi-maaliskuun kvartaalille, sillä lemmikkien talvivaateostokset ajoittuivat tänä talvena jo joulukuulle, kun viime vuonna lunta saatiin vasta tammikuussa. Maaliskuussa Mustille aiheutuu myös lievä negatiivinen pääsiäisefekti. Edellä käytyjen tekijöiden myötä 2022 liikevaihdon ennusteemme laski 2 %:lla 395 MEUR:oon ja EBITA-ennusteemme 9 %:lla 42,4 MEUR:oon (2021: 36,8 MEUR). Laskimme myös 2023-2024 ennusteita talousnäkymien heikennyttä.
Arvostus lyhyellä aikavälillä korkea ja pitkään aikaväliin aiempaa vaikeampi nojata epävarmassa ympäristössä
Yhtiön tulospohjainen arvostus on lähivuosina edelleen korkea (2022e P/E 31x ja EV/EBITDA 13x sekä 2023e 25x ja 11x). Puhtaasti lähivuosien kertoimien tarkastelu ei mielestämme anna kuitenkaan oikeaa kuvaa yhtiön arvosta johtuen vahvasta konseptista sekä näkymistä. Myös merkittävä osa Mustin myymälöistä on edelleen ylösajovaiheessa. Nykyisten ennusteidemme toteutuessa arvioimme, että Mustia hinnoiteltaisiin vuonna 2025 P/E-kertoimella 20-30x, mikä tarkoittaisi ennusteillamme haarukan keskikohdassa 32 euron osakekohtaista hintaa. Riskit suotuisan tuloskehityksen jatkumiselle ovat kasvaneet, eikä pitkään aikaväliin voi nojata samalla tavalla kuin aiemmin. Mielestämme tuotto/riskisuhde säilyy silti edelleen riittävänä kyydissä pysymiseksi osakekurssin laskettua ennusteidemme tahdissa. Nyt ei mielestämme kuitenkaan vielä ole oikea aika mennä all in osakkeessa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Musti Group
Musti Group tarjoaa lemmikkieläimiin liittyviä tuotteita ja palveluita. Ryhmä hallinnoi myymälöitä, jotka keskittyvät koiriin, kissoihin ja muihin lemmikkeihin. Liiketoimintaa hoidetaan franchising-pohjalta, mutta myös useiden muiden tuotemerkkien kautta. Yhtiöllä on eniten toimintaa Pohjoismaissa, ja suurin asiakaskunta on yksityisasiakkaat. Päätoimintojen lisäksi tarjotaan koulutusta, opastusta ja palveluita.
Lue lisää yhtiösivulla