Musti Group julkisti aamulla Q1-tuloksensa (huom. poikkeava tilikausi 2021 lokakuu-2022 syyskuu). Liikevaihdon kasvu ylitti odotuksemme, sillä omien myymälöiden määrä oli kasvanut odotuksiamme vauhdikkaammin (+14 kpl vs. ennuste 7 kpl). Vertailukelpoinen kasvu sekä tulosrivit olivat puolestaan kokonaisuutena lähellä odotuksiamme. Kokonaisuutena raportti hälvensi epävarmuutta siitä, miten pentubuumin orastava heikkeneminen näkyy Mustin kasvussa ja jätti meille positiivisen ensivaikutelman.
Omien myymälöiden kasvu ripeää
Mustin Q1:n liikevaihto kasvoi 20 % 101 MEUR:oon (ennusteemme 97,9 MEUR). Suomen myynti kasvoi 12 % 43,8 MEUR:oon (ennuste 43,4 MEUR), Ruotsin 21 % 43 MEUR:oon (ennuste 41,0 MEUR) ja Norjan 52 % 14,6 MEUR:oon (ennuste 13,5 MEUR). Omien myymälöiden määrä kasvoi kvartaalilla jopa 14:llä 294 kappaleeseen (ennuste 287 kappaletta) yhdeksän uusperustannan (netto) ja viiden franchise-myymälän oston myötä. Myös vertailukelpoinen myymälämyynti jatkoi edelleen pirteässä 6,6 %:n kasvussa. Verkkokaupan myynti kasvoi 19,6 %:lla ja sen osuus liikevaihdosta oli nyt 21,5 %. Kanta-asiakkaiden määrä jatkoi odotetun positiivista kehitystään nousten 1,34 miljoonaan (Q4’21:n 1,297 miljoonasta) ja keskimääräinen kulutus per kanta-asiakas nousi 187 euroon (Q1’21: 183,3 euroa). Myös O&E-tuotteiden osuutta oli saatu kasvatettua 53,6 %:iin (52,5 %), mikä tuki myyntikatetta ja sesonkimyynti onnistui yhtiön mukaan hyvin.
Suomi jäi kannattavuusennusteista, mutta Ruotsi ja Norja ylittivät
Operatiivisen kannattavuuden kehityksestä parhaiten kertova oikaistu EBITA (liikevoitto ennen aineettomia poistoja) kasvoi parin kvartaalin suvantovaiheen jälkeen liikevaihtoa nopeammin 13,3 MEUR:oon ylittäen ennusteemme (12,8 MEUR). EBITA-marginaali oli odotustemme mukainen nousten 13,3 %:iin (Q4’20: 12,6 %). Maakohtaisesti Suomi jäi kannattavuudessa hieman ennusteistamme, mutta Ruotsi ja Norja ylittivät ne. Näissä maissa myymäläverkoston ylösajon eteneminen tuki kannattavuutta. Konsernitoiminnoissa tuli jälleen kuluylitys ja Eskilstunan keskusvaraston toimintoja ei olla vieläkään täysin saatu korjattua, vaikka eteenpäin on menty. Myös konsernitoimintojen EBITA-oikaisuja (1,5 MEUR) oli runsaasti liittyen hankintaketjun tehostamiseen ja organisaation rakennemuutoksiin, mistä syystä liikevoitto sekä raportoitu tulos jäivät hieman ennusteistamme (ks. taulukko).
Näkymistä ei juuri uutta
Näkymistä ei kerrottu raportissa juuri uutta. Yhtiö vahvisti kuitenkin nyt myös raportissa arvion, että omien myymälöiden määrän kasvu tilikauden 2022 aikana on noin 30–35 myymälää. Ennusteissamme olimme odottaneet noin 27 uutta omaa myymälää, mutta koska ylitys tapahtui käytännössä jo Q1:n aikana, ei myymäläennusteissamme ole lopputilikauden osalta suuria muutostarpeita.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Musti Group
Musti Group tarjoaa lemmikkieläimiin liittyviä tuotteita ja palveluita. Ryhmä hallinnoi myymälöitä, jotka keskittyvät koiriin, kissoihin ja muihin lemmikkeihin. Liiketoimintaa hoidetaan franchising-pohjalta, mutta myös useiden muiden tuotemerkkien kautta. Yhtiöllä on eniten toimintaa Pohjoismaissa, ja suurin asiakaskunta on yksityisasiakkaat. Päätoimintojen lisäksi tarjotaan koulutusta, opastusta ja palveluita.
Lue lisää yhtiösivulla