Musti Group julkisti aamulla Q3-tuloksensa (huom. poikkeava tilikausi 2020 lokakuu-2021 syyskuu). Liikevaihto kasvoi edelleen todella vahvasti ylittäen myös lievästi odotuksemme. Kulujen skaalautuminen oli kuitenkin odotuksiamme hitaampaa ja tulosparannus jäi korkeista odotuksistamme. Alitus ennusteeseemme johtui tulkintamme mukaan pääosin siitä, että vertailukaudella tehdyt pandemiasta johtuneet kululeikkaukset olivat arvioimaamme suurempia. Tänä vuonna tuloksellisesti heikoimman Q3-kvartaalin kausiluontoisuus toteutui siten normaalimpana.
Mustin Q3:n liikevaihto kasvoi 20 % 82,7 MEUR:oon ylittäen hieman korkealle nostetun ennusteemme (81,9 MEUR). Maakohtaisesti myynnin kasvut noudattelivat odotuksiamme ja Suomen myynti kasvoi 13 % 36,2 MEUR:oon, Ruotsin 20 % 36,4 MEUR:oon ja Norjan 52 % 10,0 MEUR:oon. Omien myymälöiden määrä nousi hieman odotuksiamme enemmän 257 kappaleeseen (ennuste 254 kappaletta). Verkkokaupan myynti kasvoi nyt hieman kokonaismyyntiä hitaammin (+15,8 %), kun asiakkaat palasivat kivijalkakauppoihin ja samalla myymäläverkosto laajentui. Verkon osuus liikevaihdosta oli 24 %. Kanta-asiakkaiden määrä nousi 1,257 miljoonaan (Q2’21:n 1,222 miljoonasta). Myös konsernin vertailukelpoinen myynti jatkoi vahvassa 11,6 %:n kasvussa.
Operatiivisen kannattavuuden kehityksestä parhaiten kertova oikaistu EBITA (liikevoitto ennen aineettomia poistoja) kasvoi 13 % 7,3 MEUR:oon alittaen kuitenkin ennusteemme (8,8 MEUR). Vertailukaudella kustannusrakenteeseen vaikutti positiivisesti koronaviruspandemiatilanteeseen sopeuttamisen tuomat myymälöiden vähäisemmät työtunnit ja vähäisempien liiketoiminnan muiden kulujen määrä. Nämä olivat toki tiedossa, mutta niiden mittakaava oli alustavan tulkintamme mukaan arvioimaamme suurempi. Kuluylitys johtui edelleen osin myös siitä, että ne sisälsivät vielä 0,3 MEUR:n lisäkulut, jotka johtuivat Eskilstunan keskusvaraston laskeneesta tehokkuudesta varastojen konsolidoinnin myötä. Myös uusia myymälöitä oli avattu hieman odotuksiamme enemmän, mikä toi luonnollisesti lisäkuluja. Rahoituskulut olivat odotuksiamme hieman pienemmät johtuen valuuttakurssien liikkeistä ja raportoitu osakekohtainen tulos oli 0,12 euroa (ennuste 0,14 euroa).
Näkymien osalta Musti kertoi, että koiranpentuja rekisteröitiin Ruotsissa 16 % enemmän kesäkuussa 2021 kuin vuotta aiemmin, kun taas Mustilla pentuasiakkaiden määrä kasvoi 33 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Yhtiö onkin jatkanut markkinaosuuden kasvatusta etenkin pentuasiakkaissa, mikä näkyy myynnissä vielä vuosia. Yhtiö kertoi myös aikovansa hyödyntää vahvan markkinakehityksen sekä kasvun aikaa ja panostaa strategian mukaisesti myynnin kasvattamiseen, minkä seurauksena se myös päivitti aiemmin arviota omien myymälöiden määrän kasvusta tilikauden aikana 45–55 myymälään. Musti kertoi myös lisätietoja 16 suomalaisen yrittäjävetoisen myymälän liiketoiminnan ostoista. Myymälät siirtyvät osaksi Musti Groupia Q4:n aikana. Kun kaupat on saatu päätökseen, kaikki Musti ja Mirri -myymälät Suomessa ovat yhtiön omia. Kauppahinta on yhteensä n. 2 MEUR, mikä oli odotuksiamme matalampi ja pidämme liikettä onnistuneena. Yhtiö kommentoi edistyvänsä edelleen hyvin kohti toukokuussa 2021 päivitettyjä liikevaihdon ja kannattavuuden tavoitteita.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Musti Group
Musti Group tarjoaa lemmikkieläimiin liittyviä tuotteita ja palveluita. Ryhmä hallinnoi myymälöitä, jotka keskittyvät koiriin, kissoihin ja muihin lemmikkeihin. Liiketoimintaa hoidetaan franchising-pohjalta, mutta myös useiden muiden tuotemerkkien kautta. Yhtiöllä on eniten toimintaa Pohjoismaissa, ja suurin asiakaskunta on yksityisasiakkaat. Päätoimintojen lisäksi tarjotaan koulutusta, opastusta ja palveluita.
Lue lisää yhtiösivulla