Musti Q4 torstaina: Pentubuumi alkaa näkyä tuloksessa
Musti Group julkistaa Q4-tuloksensa torstaina klo 08.30 (huom. poikkeava tilikausi 2019 lokakuu-2020 syyskuu). Odotamme liikevaihdon jatkavan vahvassa kasvussa, kulujen skaalautuvan ja tulosrivien parantuvan selvästi. Vahva tulos näyttää etukäteen selvältä, mutta tuloskasvun kulmakerroin ja kommentit 2021 tilikauden alun kehityksestä määrittävät pitkälti päivän kurssireaktiota. Mielestämme kohonnut osakekurssi edellyttää yhtiöltä jo ennusteylityksiä, jotka ovat mahdollisia kotitalouksien kulutuksen suuntauduttua kvartaalilla edelleen vahvasti tavaraan/herkkuihin ulkomaanmatkailun kustannuksella ja kasvaneiden pentuasiakkaiden määrän alkaessa samalla näkyä Mustin luvuissa.
Mustin Q4:n liikevaihdon odotamme kasvavan 14 %:lla 73,6 MEUR:oon. Yhtiö kertoi Q3:n yhteydessä vahvan alla olevan kasvun jatkuneen myös heinäkuussa, emmekä odota tässä trendissä tapahtuneen muutosta. Suomen myynnin odotamme kasvavan 10 %:lla 35,4 MEUR:oon, Ruotsin 13 %:lla 31,1 MEUR:oon ja Norjan myynnin 52 %:lla 7,0 MEUR:oon. Uusasiakashankinnan ajurina toimivat Ruotsiin ja Norjaan painottuneet myymäläavaukset, ja ennustamme omien myymälöiden määrän nousevan kokonaisuutena 231 kappaleeseen (Q4’19: 206 kpl). Myös jo vertailukaudella olleiden myymälöiden sekä verkossa tapahtuvan myynnin odotamme jatkaneen vahvassa kasvussa lemmikkivanhemmuustrendin ja kasvaneiden pentuasiakkaiden määrän tukiessa Mustille relevantin markkinan kasvua.
Operatiivisen kannattavuuden kehityksestä parhaiten kertovan oikaistun EBITA:n ennustamme nousevan 9,0 MEUR:oon (aik. 7,0 MEUR), jolloin EBITA-marginaali nousee 12,3 %:iin (Q4’19: 10,8 %). Kannattavuuden parantuminen johtuu ennusteessamme ensisijaisesti kulujen tehokkaasta skaalautumisesta lukuun ottamatta uusien myymäavausten tuomia uusia kustannuksia. Suomen EBITA-marginaalin ennustamme nousevan 27,4 %:iin (Q4’19: 26,4 %), Ruotsin 11,9 %:iin (Q4’19: 11,6 %) ja Norjan 11,8 %:iin (Q4’19: 6,7 %). Alemmilla riveillä odotamme raportoidun tuloksen ennen veroja yli tuplaantuvan 6,6 MEUR:oon (Q4’19: 3,1 MEUR) johtuen vahvasta operatiivisesta vivusta sekä vertailukauden 0,7 MEUR:n kertakuluista, joita emme odota tälle kvartaalille. Raportoidun osakekohtaisen tuloksen ennustamme nousevan 0,16 euroon (Q4’19: 0,09 euroa) ja vaikka nettotuloksen parannus on tätä vahvempi, on listautumisen myötä myös osakemäärä kasvanut. Odotamme osinkoehdotuksen tilikauden 2020 tuloksesta olevan 0,27 euroa vastaten noin 80 %:n jakosudetta raportoidusta tuloksesta (tavoite 60-80 %).
Yhtiön kommentit kvartaalin päättymisen jälkeisestä kehityksestä ovat myös huomiomme keskipiteessä nyt kun tautitilanne on jälleen kiihtynyt etenkin Ruotsissa. Tällä voi olla negatiivisia vaikutuksia joulukaupan myymäläkäynteihin, mutta Mustin vahvan verkkoalustan ansiosta emme odota tämän olevan suurikaan hidaste Mustille. Rekisteröityjen koiranpentujen määrä on jatkanut viime kuukausina vahvassa lähes 20 %:n kasvussa Ruotsissa, mikä on ollut koronan aiheuttama selkeä positiivinen muutos markkinalla, sillä normaalivuosina lemmikkieläinten määrä on Pohjoismaissa kasvanut noin 1 %:lla. Lemmikkien eliniän ollessa noin 10-12 vuotta jatkavat pentujen omistajat kulutusta myös koronan jälkeen. Musti ei anna erillistä tulosohjeistusta, vaan se ohjaa odotuksia listautumisen aikana annetuilla pitkän ajan taloudellisilla tavoitteillaan (2023 liikevaihto vähintään 350 MEUR eli CAGR väh. 9 % ja oikaistu EBITA-marginaali 10-12 %). Tilikaudelle 2020 ennustamamme 14 %:n kasvu ja oikaistun EBITA-marginaalin nousu jo 10,2 %:iin kertovat yhtiön vahvasta etenemisestä suhteessa sen omiin tavoitteisiin. Musti kertoi aiemmin suunnitelmistaan kasvattaa omien myymälöiden määrää 2021 tilikauden aikana 25-35 myymälällä ja odotamme yhtiön toistavan raportissa tämän tahtotilansa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Musti Group
Musti Group tarjoaa lemmikkieläimiin liittyviä tuotteita ja palveluita. Ryhmä hallinnoi myymälöitä, jotka keskittyvät koiriin, kissoihin ja muihin lemmikkeihin. Liiketoimintaa hoidetaan franchising-pohjalta, mutta myös useiden muiden tuotemerkkien kautta. Yhtiöllä on eniten toimintaa Pohjoismaissa, ja suurin asiakaskunta on yksityisasiakkaat. Päätoimintojen lisäksi tarjotaan koulutusta, opastusta ja palveluita.
Lue lisää yhtiösivulla