Musti: Roikumme luussa
Toistamme Mustin lisää-suosituksen ja tarkistamme tavoitehintamme 23,0 euroon (aik. 21,0 euroa) heijastellen nousseita ennusteitamme. Kurssin elvyttyä kuluvan vuoden arvostuskertoimet (P/E 30x ja EV/EBITDA 12x) ovat jälleen korkeita etenkin muuhun kaupan alaan verrattaessa. Lemmikkimarkkinan pidemmän ajan vahvat kasvuajurit sekä maltillinen kilpailutilanne antavat Mustille kuitenkin selvää myötätuulta ja meille luottamusta nojata lähivuosien tuloskasvuennusteisiimme (20 CAGR-%). Tuotto-odotus on nykykurssilla edelleen riittävä huomioiden osakkeen defensiivinen profiili, vaikka osa tuloskasvusta hupenee väistämättä lähivuosina kertoimien sulatteluun.
Kasvu piristyi ja inflaatio pysyi hallinnassa huhti-kesäkuun kvartaalilla
Mustin Q3:n liikevaihto kasvoi 15,5 % 96 MEUR:oon jääden hieman ennustamastamme. Kasvu piristyi kuitenkin selvästi edelliseltä kvartaalilta (+12 %), jolloin kuluttajien kokema alkushokki Ukrainan sodasta oli selkein yksittäinen tekijä vaisun kehityksen taustalla. Vertailukelpoinen myymälämyynnin kasvu oli myös pirteää (+6,3 %) ja omien myymälöiden määrä kasvoi vuodentakaisesta 55:llä 312 kappaleeseen (ennuste 309 kappaletta). Oikaistu EBITA nousi 14 %:lla 8,6 MEUR:oon (ennusteemme 7,6 MEUR). Ennusteylitystä selitti etenkin Eskilstunan keskusvaraston odotuksiamme nopeammin korjaantunut kannattavuus sen tehokkuuden kärsittyä aiemmin selvästi toimitusketjun haasteista. Mustin vahvistuvasta markkina-asemasta kertoo edelleen kanta-asiakkaiden määrän kasvu vuodentakaisesta 12 %:lla 1,41 miljoonaan (vrt. kohdemarkkinoiden koira- ja kissapopulaatio 5,4 miljoonaa).
Nostimme kannattavuusennusteitamme hyvän Q3:n kehityksen myötä
Mustin konsepti on erityisen vahva uusien pentujen parissa ja yhtiö on siten saanut selkeää vetoapua pandemian aloittamasta pentubuumista. Ilmiö on kiihdyttänyt markkinan kasvua väliaikaisesti. Buumin heikkenemisestä huolimatta odotamme markkinan kasvun jatkuvan noin 5 %:ssa lemmikkivanhemmuuden vetämänä myös normaalimpien penturekisteröintien aikana. Mustin markkinaosuuden voittamista tukee myös edelleen verkoston laajentaminen ja nuorissa myymälöissä on jäljellä merkittävää ylösajopotentiaalia. Nostimme lähivuosien tulosennusteitamme noin 5-7 %:lla kulurakenteen skaalauduttua jälleen Q3-raportissa vakuuttavasti huolimatta inflaatioympäristöstä, mikä alleviivaa Mustin hinnoitteluvoimaa. 2022 liikevaihdon ennustamme kasvavan 15 %:lla 394 MEUR:oon ja oikaistun EBITA-marginaalin heikkenevän 10,3 %:iin (2021: 10,8 %). 2025 ennusteessamme liikevaihto kasvaa 469 MEUR:oon ja EBITA-% nousee 12,2 %:iin kulujen skaalautuessa. Ennusteemme ovat Mustin omia 2024 tavoitteita alempana, jotka ovat yli 500 MEUR:n liikevaihto ja yli 13 %:n EBITA-marginaali.
Tuotto-odotus on riittävän houkutteleva etenkin pidemmällä perspektiivillä
Yhtiön tulospohjainen arvostus on lähivuosina edelleen korkea (2022e P/E 30x ja EV/EBITDA 12x, 2023e 24x ja 10x) sekä absoluuttisesti että suhteellisesti (preemio kaupan alan verrokkeihin noin 50-30 %). Lemmikkimarkkinan kasvuajurit ovat kuitenkin vahvat ja Musti on markkinajohtajana erinomaisissa asemissa. Ennusteissamme lähivuosien tuloskasvu on noin 20 %, ja sen myötä eteenpäin katsova vuodelle 2025 ennustamamme P/E-kerroin 17x onkin jo mielestämme Mustille varsin kohtuullinen. Myös kasvava osinkotuotto täydentää tuotto-odotusta aikavälillä (2–4 %) ja siihen liittyvä riski on hyvin maltillinen. Vaikka osa yhtiön tuloskasvusta tulee väistämättä hautautumaan laskevien kertoimien alle, näemme tuloskasvun sekä osingon tarjoaman tuotto-odotuksen edelleen riittävänä, kun huomioidaan lemmikkialan maltillisen kilpailutilanteen mukanaan tuoma matala riskiprofiili.
Lue yhtiöstä julkaistu analyysiraportti täältä (premium-tilaajille)
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Musti Group
Musti Group tarjoaa lemmikkieläimiin liittyviä tuotteita ja palveluita. Ryhmä hallinnoi myymälöitä, jotka keskittyvät koiriin, kissoihin ja muihin lemmikkeihin. Liiketoimintaa hoidetaan franchising-pohjalta, mutta myös useiden muiden tuotemerkkien kautta. Yhtiöllä on eniten toimintaa Pohjoismaissa, ja suurin asiakaskunta on yksityisasiakkaat. Päätoimintojen lisäksi tarjotaan koulutusta, opastusta ja palveluita.
Lue lisää yhtiösivulla