NoHo Partners kertoi eilen ostavansa hampurilaisketju Friends & Brgrsin (F&B). F&B:llä on tällä hetkellä 10 liikettä ja sen liikevaihto oli vuonna 2019 noin 9,5 MEUR. Liikevoitto oli noin 7 %. Kaupan jälkeen NoHo omistaa liiketoimintamallilleen tyypillisesti F&B:stä 70 % ja 30 % jää vanhoille omistajille. Kaupan yritysarvoa ei julkistettu, mutta arviomme mukaan se on 10-15 MEUR:n välissä sisältäen pienen lisäkauppahinnan. Samassa yhteydessä NoHo myös kertoi perustavansa Helsinkiin Suomen ensimmäisen cloud-kitchenin. Toimitusjohtajan videohaastattelu eilisestä tiedotustilaisuudesta on katsottavissa täältä.
Vaikka kauppa ei nykyisessä kokoluokassaan ole NoHolle erityisen suuri (2019e liikevaihto 275 MEUR), on se strategisessa mielessä kuitenkin todella merkittävä. F&B:stä tulee NoHolle keihäänkärkituote fast casual -segmenttiin ja NoHon tavoitteena on kasvattaa F&B:stä 30-50 ravintolan ketju kolmessa vuodessa. F&B on konseptina todistanut toimivuutensa (9/10 nykyisestä liikkeestä kannattavia ja konseptilla takanaan useita toimintavuosia) ja mielestämme lähtökohdat sen skaalaamiselle ovat kunnossa. F&B tulee toimimaan pelkästään kotimaassa ja yksittäinen Hampurissa oleva yksikkö tulee jäämään lähivuosina ainoaksi kansainväliseksi yksiköksi. Tämä on mielestämme positiivista ja pienentää ylösajoon liittyvää riskiä.
Sijoittajien kannalta erityisen kiinnostavan F&B:stä tekee sen erittäin pääomatehokas skaalaaminen. Käsityksemme mukaan yksittäisen uuden liikkeen investointi on ainoastaan muutamia satoja tuhansia euroja, joka on todella vähän suhteessa sen tuomaan liikevaihtoon (keskimääräinen liike tekee 1-1,5 MEUR liikevaihdon). Näin ollen esimerkiksi 40 liikepaikan kokoluokkaan tarvittavat lisäinvestoinnit ovat laskelmiemme mukaan vain luokkaa 10 MEUR. 40 liikkeen ketjun pitäisi tehdä liikevaihtoa yli 50 MEUR ja liikevoittoa 3-5 MEUR. Suhteessa tarvittavaan kokonaisinvestointiin (10 MEUR alkuinvestointi ja 10 MEUR lisäinvestointi) olisi sijoitetun pääoman tuotto erittäin hyvä.
Kokonaisuutena suhtaudumme F&B:n hankintaan positiivisesti. Vaikka kauppahinta ei olekaan edullinen suhteessa liiketoiminnan nykyiseen kokoluokkaan, tarjoaa skaalautumispotentiaali riittävän arvonnousuvaran perustelemaan tämän. Mielestämme on erittäin tärkeää, että NoHo osti jo toimivuutensa todistaneen konseptin, sillä se pienentää oleellisesti ylösajoon ja skaalautumiseen liittyvää riskiä. Alustavasti näemme, että F&B:llä tulee olemaan pieni positiivinen vaikutus 2020-ennusteisiimme ja kohtalainen positiivinen vaikutus 2021-ennusteisiin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
NoHo Partners
Noho Partners Oyj on vuonna 1996 perustettu suomalainen ravintola-alan palveluihin erikoistunut konserni, joka harjoittaa ravintolaliiketoimintaa Suomessa, Tanskassa ja Norjassa. Yhtiön tunnettuja ravintolakonsepteja ovat mm. Elite, Savoy, Teatteri, Yes Yes Yes, Stefan’s Steakhouse, Palace, Löyly, Hanko Sushi ja Cock's & Cows.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut04.12.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 323,2 | 274,7 | 299,0 |
kasvu-% | 73,88 % | −15,00 % | 8,84 % |
EBIT (oik.) | 7,2 | 31,0 | 22,8 |
EBIT-% (oik.) | 2,22 % | 11,29 % | 7,63 % |
EPS (oik.) | 0,19 | 2,50 | 0,82 |
Osinko | 0,34 | 0,45 | 0,48 |
Osinko % | 3,93 % | 5,67 % | 6,05 % |
P/E (oik.) | 45,69 | 3,18 | 9,72 |
EV/EBITDA | 10,65 | 5,58 | 5,91 |