Nokian ja Ericssonin strategiavalinnat eroavat toisistaan tuntuvasti
Molemmat pohjoismaiset verkkoyhtiöt kertovat voittavansa osuuksia naapurikilpailijansa kustannuksella ja molemmat hehkuttavat voitettujen sopimusten kappalemääriä. Markkinoinnillisen hehkutuksen seasta on vielä vaikea vetää johtopäätöksiä vasta alkumetreillä olevan 5G-kilpailun voittajista, mutta pitkässä juoksussa ratkaisevaa on teknologian kilpailukyvyn lisäksi yhtiöiden strategiavalintojen onnistuminen, missä yhtiöiden välillä on näkyviä eroja.
Ericsson on voittanut Saksassa ja Britanniassa merkittäviä radioverkkojen sopimuksia, joissa se korvaa Nokian. Lisäksi Nokia ei ole saanut ensimmäistäkään 5G-verkkoa toimintaan ohjelmisto-ongelmista johtuen. Markkinoilla on ollut aitoja huolia Nokian teknologian kilpailukyvystä. Nokian mukaan ohjelmistojen yhteensopivuusongelmat koskevat kuitenkin koko toimialaa ja Nokian kokonaisuus on markkinoilla hyvin kilpailukykyinen. ”Kun operaattori on vaihtamassa mobiiliverkon toimittajaa, voitamme pohjoismaisen kilpailijamme kahdessa tapauksessa kolmesta,” kommentoi Nokian toimitusjohtaja Rajeev Suri Telekommunikaatioalaa seuraavan Lightreadingin haastattelussa.
Markkinatutkimuslaitosten mukaan alkuvaiheen 5G-hankkeet nojaavat vahvasti olemassa olevan 4G-verkon varaan, minkä takia verkkotoimittajien nykyiset asetelmat operaattoreiden sisällä eivät vielä dramaattisesti muutu. Pitkässä juoksussa ratkaisevaa on se, onko Ericssonin valinta keskittyä radioverkkoihin menestyksekkäämpi kuin Nokian strateginen valinta pyrkiä tarjoamaan verkkoja laajoina kokonaistoimituksina sisältäen useita verkkoteknologioita. Surin mukaan kapea tuoteportfolio ei tule toimimaan enää 5G-aikakaudella.
Nokian laajaa tuoteportfoliota puoltaa moni asia. Yhtiö uskoo saavansa strategisemman roolin operaattoreissa ja pystymään optimoimaan verkon kokonaisuutta paremmin kuin yhteen verkkoteknologiaan erikoistunut toimija. ”Reititinsopimuksissa todennäköisyydet voittaa Juniper ovat korkeammat, kun pystyy optimoimaan asiakkaan kokonaiskustannusta ja on strategisen tason kumppanuus asiakkaan kanssa”. Vuosi sitten Nokian myyntisuppilosta 35 % sisälsi ”päästä-päähän” kokonaistoimituksia ja nyt luku on Surin mukaan 49 %. Viime vuonna optisten verkkojen alueella Nokian markkinaosuus nousi kolme prosenttiyksikköä laaja-alaisen tuotetarjooman ansiosta.
Nokian strategiaa tarjota kokonaisuuksia yhdeltä luukulta voi vastaavasti myös epäillä monesta syystä. Operaattorit ovat pitkään vaatineet alalle lisää standardointia ja eri verkkoteknologioiden yhteensopivuutta. Asiakkaat pelkäävät yksittäisten verkkotoimittajien teknologioihin lukittumista, minkä takia monet shoppailisivat mielellään verkon kokonaisuuden useiden toimittajien palasista. Nokia on kuitenkin itse ollut Ericssonia ja Huaweita aktiivisempi liittymään erilaisiin verkkoteknologioiden avoimuutta edistäviin hankkeisiin kuten O-RAN -allianssiin ja Telecom Infra Projectiin.
Toinen Nokiaa ja Ericssonia selkeästi erottava tekijä on suuryrityssektoriin laajentuminen. Ericsson on linjannut, ettei se lähde kilpailemaan omien asiakkaidensa kanssa tarjoamalla verkkoteknologiaa operaattoreiden ohi suoraan suuryrityksille. Nokia on vastaavasti ottanut yhdeksi keskeiseksi strategiseksi tavoitteeksi kasvaa suuryrityssegmentissä. Nokialla on tänä päivänä noin 1000 yrityssektorin asiakasta ja tavoitellun markkinan koko on noin 4000 yritystä. Saksassa paikallinen lainsäätäjä varasi merkittävän osan arvokkaista 5G-taajuuksista teollisuuden käyttöön ja monet muut maat harkitsevat vastaavaa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille