Nurminen Logistics julkistaa H1-raporttinsa torstaina kello 8.30. Odotamme yhtiön liikevaihdon olleen H1:llä noin vertailukauden tasolla huolimatta toimintaympäristön nopeasta heikkenemisestä katsauskauden aikana (etenkin Ukrainan sodan vaikutus Kiinan ja Aasian konttijunaliikenteeseen). Sen sijaan arvioimme Rahtijunaliiketoiminnan äkillisesti laskeneiden volyymien ja tästä aiheutuneiden konttien kiertoon liittyneiden haasteiden painaneen yhtiön kannattavuutta vertailukauteen nähden. Raportissa huomion varastaa kuitenkin yhtiön kommentit näkymistä etenkin Rahtijunaliiketoiminnan osalta. Emme ole tehneet ennen raporttia ennustemuutoksia, mutta Ukrainan sodan pitkittymisen ja globaalin talouden yskähtelyn myötä näemme lähivuosien ennusteissamme alustavasti painetta alaspäin. Tämän hetken erittäin heikon näkyvyyden takia tulemme kuitenkin päivittämään ennusteemme ja näkemyksemme Nurmisesta vasta H1-raportin yhteydessä.
Ukrainan sota laittoi Kiinan ja Aasian Rahtijunaliiketoiminnan kasvun jäihin
Ennustamme Nurmisen liikevaihdon olleen H1:llä noin vertailukauden tasolla 64 MEUR:ssa. Arviomme mukaan yhtiön kasvuajurin Kiinan ja Aasian konttijunaliikenteen kasvu jatkui vahvana tammi-helmikuussa ennen Ukrainan sodan syttymistä. Käsityksemme mukaan sodan syttymisen jälkeen asiakaskäyttäytymisen muutokset vaikuttivat kuitenkin merkittävästi Venäjän läpikulkevaan Kiinan konttijunaliikenteeseen ja laittoi Rahtijunaliiketoiminnan kasvun jäihin. Tätä tukevat myös Tullin tilastot, joiden mukaan Kiinan ja Suomen välisen junakonttirahdin kuukausittaiset tilastoarvot ovat laskeneet huhti-toukokuussa keskimäärin noin 75 %:lla verrattuna H2’21:n tasoihin. Tilastoista ei kuitenkaan pysty päättelemään konttien lukumäärää, eikä se käsityksemme mukaan sisällä mm. toukokuussa ylösajetun Venäjän kiertävän eteläisen reitin osuutta. Käsittääksemme Aasian konttijunaliiketoiminnan hintataso säilyi kuitenkin suhteellisen vakaalla tasolla, vaikka laivarahdin korkea hintataso onkin viime aikoina tasoittunut. Yhtiö on avannut H1:n aikana myös muita uusia Euroopan sisäisiä konttijunayhteyksiä (mm. Narvik-Gävle), jotka ovat osittain paikanneet Suomen ja Aasian välin laskeneita volyymeitä ja luoneet yhtiölle uusia kasvumahdollisuuksia. Arviomme mukaan näiden vaikutus on toistaiseksi kuitenkin ollut rajallinen. Myös kevään aikana avattujen reittien raportoinnin luokitteluun liittyy vielä epävarmuutta (Rahtijunaliiketoiminta vs. Multimodal), mikä voi vaikuttaa liiketoimintojen kasvulukuihin.
Muista liiketoiminnoista odotamme Terminaalipalveluiden kasvaneen hieman vertailukauteen nähden lisäarvopalveluiden kasvun kautta. Myös Multimodal-liiketoiminnan odotamme kokonaisuutena kasvaneen multimodaalipalveluiden kautta, vaikkakin perushuolinnan odotamme laskeneen vähentyneen Venäjän rajaliikenteen vuoksi. Puolestaan Baltian liiketoimintojen odotamme kääntyneen laskuun viime vuoden korkeilta tasoilta mm. geopoliittista tilannetta heijastellen.
Kiinan ja Aasian konttijunaliikenteen äkkipysähdys painaa kannattavuutta
Huolimatta ennustamastamme vakaasta liikevaihtotasosta odotamme Nurmisen raportoidun liikevoiton laskeneen 3,0 MEUR:oon (H1’21: 3,7 MEUR). Arvioimme kuitenkin yhtiön myyntimixin (ts. Rahtijunaliiketoiminnan kasvu) ja mm. Terminaalipalveluiden kannattavuuden parantuneen vertailukaudesta. Sen sijaan kannattavuuden vertailukauden alle painaa arviomme mukaan Kiinan ja Aasian konttijunaliiketoiminnan äkkijarrutus kevään aikana ja tästä seuranneet haasteet konttien kiertoon liittyen. Alariveillä odotamme rahoituskulujen olevan noin H2’21:n tasolla ja veroasteen normaalilla tasolla. Nurmisen osakkeenomistajille kuuluvaa tulosta painaa puolestaan Baltian liiketoimintojen vähemmistöosuudet (H1’22e: -0,8 MEUR). Tätä kokonaiskuvaa peilaten odotamme raportoidun osakekohtaisen tuloksen olleen 0,01 euroa.
Näkymät ja mahdollinen ohjeistus vievät päähuomiomme
Raportissa mielenkiintomme kohdistuu erityisesti yhtiön kommentteihin liiketoimintojen ja etenkin Rahtijunaliiketoiminnan näkymiin. Yhtiön kasvukärkenä toimivan Kiinan ja Aasian konttijunaliiketoiminnan toimintaympäristö muuttui radikaalisti pohjoisen reitin osalta Ukrainan sodan sytyttyä. Kiinnostuksen kohteena onkin, millaisena yhtiö näkee pohjoisen reitin tulevan kehityksen. Lisäksi meitä kiinnostaa erityisesti, mikä keväällä nopeasti ylösajetun Venäjän kiertävän eteläisen lentokorkeus tällä hetkellä on ja millaista kehitystä yhtiö odottaa tälle reitille tulevaisuudessa. Nurminen ei ole tähän mennessä antanut ohjeistusta kuluvalle vuodelle emmekä olisi kovinkaan yllättyneitä, mikäli yhtiö ei myöskään H1:n yhteydessä antaisi ohjeistusta toimintaympäristön kehityksen vaikean ennustettavuuden vuoksi.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nurminen Logistics
Nurminen Logistics on vuonna 1886 perustettu logistiikkapalveluyhtiö, jonka palveluihin kuuluvat nykyisin rautatiekuljetukset Aasian ja Suomen välillä sekä Baltian alueella. Lisäksi yhtiö tarjoaa erilaisia terminaali- ja huolintapalveluita.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.04.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 141,3 | 133,9 | 147,2 |
kasvu-% | 75,02 % | −5,17 % | 9,87 % |
EBIT (oik.) | 10,5 | 8,3 | 11,9 |
EBIT-% (oik.) | 7,45 % | 6,19 % | 8,09 % |
EPS (oik.) | 0,08 | 0,06 | 0,11 |
Osinko | 0,02 | 0,02 | 0,03 |
Osinko % | 0,97 % | 1,61 % | 2,42 % |
P/E (oik.) | 24,80 | 21,47 | 11,49 |
EV/EBITDA | 15,37 | 12,53 | 9,04 |