Nurminen Logistics julkisti perjantaina H1-tuloksensa, joka jäi selvästi odotuksistamme ja oli heikko. Markkinanäkymät ovat heikentyneet kansainvälisen kaupan hidastumisen myötä ja odotamme tuloskehityksen pysyvän heikolla tasolla lähitulevaisuudessa. Ajureita tappioiden katkaisemiselle on vaikea löytää ja yhtiön riskiprofiili on koholla heikohkon taseaseman vuoksi. Näin ollen toistamme osakkeen myy-suosituksemme ja laskemme tavoitehintamme 0,25 euroon (aik. 0,27 euroa).
H1-luvut jäivät odotuksista kautta linjan
Nurmisen liikevaihto laski H1:llä 15 % 34,5 MEUR:oon, mikä jäi 38,6 MEUR:n tasolla olleesta ennusteestamme selvästi. Yhtiön liikevaihdon laskun taustalla oli jossain määrin rakenteelliset tekijät, mutta myös laskuun kääntyneet volyymit. Yhtiön oikaistu liiketappio oli 1,1 MEUR, mikä jäi selvästi 0,4 MEUR:n tasolla olleesta ennusteestamme. Liikevaihdon lasku löi läpi kannattavuuteen voimalla, mikä heijastelee etenkin heikentynyttä liiketoiminnan tehokkuutta. Taustalla on arviomme mukaan etenkin Vuosaaren Terminaalin korkea kustannustaso sekä Kiinan junayhteyden ylösajon kustannukset. Raportoitua liikevoittoa laskivat merkittävästi Niiralan terminaalin ja Venäläisen yhtiön myynnin laskennalliset 0,6 MEUR:n tappiot. IFRS 16 -standardin vaikutus on pitkien vuokrasopimuksien vuoksi merkittävä ja sen positiivinen vaikutus liikevoittoon oli 0,7 MEUR, mikä alleviivaa operatiivisen tuloskehityksen haasteita. Baltian toimintojen tulostaso on jatkunut hyvänä, mutta vähemmistöt syövät puolet tästä tuloksesta. Siten heikkoa operatiivista tuloskehitystä ja suurta vähemmistöjen osuutta heijasteleva osakekohtainen tulos painui -0,09 MEUR:oon ja alitti selvästi -0,3 euron ennusteemme.
Laskimme ennusteitamme, tappiokierteelle ei näy loppua
Nurminen ei anna vuodelle 2019 tulosohjeistusta. Yhtiö kuitenkin arvioi talouden ja markkinoiden kehityksen hidastuvan, mutta pysyvän positiivisena H2’19:lla kasvavasta epävarmuudesta huolimatta. Laskimme raportin jälkeen vuoden 2019 tulosennusteita selvästi, minkä taustalla on nousseet kustannusennusteet ja ensi vuoteen siirtynyt Silkkitie-hankkeen kannattavuusrajan saavuttaminen. Odotamme nyt yhtiön liikevaihdon laskevan tänä vuonna 10 % 71 MEUR:oon ja koko vuoden oikaistun liiketappion olevan 1,5 MEUR. Laskimme myös lähivuosien ennusteita, sillä talouden yleiskuva osoittaa markkinoiden olemassa yhä hidastumaan päin. Tämä tulee arviomme mukaan heijastumaan yhtiön kannattavuuteen yhä heikkenevänä tehokkuutena, mitä säästötoimet tai Kiina-junan ylösajo ei kompensoi. Liiketoiminnan kustannusrakenne on liian korkea nykyiseen volyymikehitykseen suhteutettuna ja arviomme mukaan suurin haaste on Vuosaaren terminaalin korkea kustannus suhteessa liikevaihtotasoon.
Osake ei saa tukea arvostuskertoimista tappiollisen tuloksen takia
Rakenteellisen vähemmistöomistuksiin liittyvän haasteen ja heikon operatiivisen tulostason takia yhtiön nettotulos on tappiolla. Näin ollen osake ei saa tukea tulospohjaisesta arvostuksesta. Osakkeen volyymipohjainen arvostus on matala 0,2x (P/liikevaihto), mutta siihen ei mielestämme voi nojata, sillä tappiokierteen katkeamiseen ei ole näkyvyyttä. Lisäksi riskiprofiilia nostaa hauras tase, joka on jossain määrin huolestuttavalla tasolla, kun huomioidaan myös tuloskäänteeseen liittyvät ilmeiset haasteet. Huomioitavaa on kuitenkin, että IFRS 16 -standardi vaikuttaa taseen tunnuslukuihin merkittävästi.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nurminen Logistics
Nurminen Logistics on vuonna 1886 perustettu logistiikkapalveluyhtiö, jonka palveluihin kuuluvat nykyisin rautatiekuljetukset Aasian ja Suomen välillä sekä Baltian alueella. Lisäksi yhtiö tarjoaa erilaisia terminaali- ja huolintapalveluita.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut06.08.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 78,9 | 74,9 | 71,9 |
kasvu-% | 4,13 % | −5,07 % | −4,00 % |
EBIT (oik.) | 0,9 | 1,2 | 0,7 |
EBIT-% (oik.) | 1,11 % | 1,60 % | 0,91 % |
EPS (oik.) | −0,04 | −0,03 | −0,02 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | 9,20 | 24,02 | 30,54 |