Copyright © 2021. Inderes Oyj. All rights reserved.
Yhtiö: Orthex
Suositus: Osta
Tavoitehinta: 13.00 EUR
Kurssi: 11.50 EUR
Kurssi hetkellä: 10.11.2021 - 5:59 Analyysi päivitetty: 20.9.2021

Orthex julkistaa Q3-raporttinsa torstaina 11.11. kello 9.00. Yhtiö ei ole antanut vertailukaudesta (Q3’20) tarkkoja IFRS-lukuja, joten ennustetaulukossamme on karkea arvio siitä, miltä uskomme yhtiön vertailukauden lukujen näyttäneen.

Odotamme Q3-liikevaihdon kasvaneen 17 % 24,2 MEUR:oon. Ennusteissamme vahvin suhteellinen kasvu tulee Pohjoismaiden ulkopuolelta (Saksa, Ranska ja Iso-Britannia) uusien avainasiakkuuksien kautta, mutta odotamme yhtiön kasvaneen myös kotimarkkinoilla sekä nykyisissä että uusissa asiakkuuksissa. Orthexin kasvua ajavat arviomme mukaan uudet menestyksekkäät tuotelanseeraukset (mm. SmartStore Collect), nousseiden raaka-ainekustannusten takia tehdyt hinnankorotukset sekä penetroituminen Keski-Euroopan avainasiakkaiden useampiin myymälöihin laajemman tuoterepertuaarin kanssa. Yhteiskuntien auetessa kotoilutrendin voidaan odottaa hieman laimentuvan, mutta samalla uusasiakashankinta ja myynti Pohjoismaiden ulkopuolella helpottuu. Orthexin hyvää kysyntätilannetta kuvastavat vahvat liikevaihdon kasvuluvut H1:ltä (+29 %) sekä yhtiön päätös aikaistaa ensi vuodelle suunniteltua suurta koneinvestointia vuoden 2021 loppuun.

Ennusteemme Q3-liikevoitolle on 3,4 MEUR (EBIT 14 %). Liikevaihdon kasvu ja tehtaiden korkeat käyttöasteet tukevat kannattavuutta, mutta merkittävästi kohonneet muoviraaka-aineiden hinnat vaikuttavat negatiivisesti kannattavuuteen. Muoviraaka-aineiden hinnat kävivät vuoden 2020 kesällä koronapandemian takia matalalla tasolla, mutta sen jälkeen hinnoissa nähtiin raju piikki ylöspäin. Vaikka raaka-ainehinnat ovat laskeneet hieman tänä keväänä nähdyistä huipuista, ovat ne edelleen vertailukauteen nähden korkealla tasolla. Yhtiö kertoi Q1-tiedotustilaisuudessa aloittaneensa hinnankorotustoimenpiteet nousseiden raaka-ainekustannusten seurauksena. Arviomme mukaan hinnankorotukset eivät ehtineet vaikuttaa vielä täydellä voimalla Q2-lukuihin, mutta odotamme Q3:lla kannattavuuden ja liikevaihdon saavan pientä helpotusta hinnankorotuksista. Raaka-ainehintojen lisäksi kohonneet rahti- ja sähkökustannukset ovat aiheuttaneet valmistavalle teollisuudelle päänvaivaa. Euroopassa Orthex voi paikallisena valmistajana jopa hyötyä Aasiasta tulevien kilpailevien (halpa)tuotteiden kohonneista rahtikustannuksista ja niiden heikentyneestä saatavuudesta. Käsityksemme mukaan Orthexin tehtailla on myös pitkät sähkösopimukset, joten väliaikaisten piikkien spot-hinnoissa ei pitäisi aiheuttaa erityistä lommoa yhtiön kannattavuuteen.

Orthex ei anna lyhyen aikavälin näkymiä, eikä yhtiöllä ole ohjeistusta vuodelle 2021. Yhtiö on kuitenkin asettanut pitkän aikavälin tavoitteet, jotka ovat keskimäärin yli 5 %:n vuotuinen liikevaihdon kasvu konsernitasolla (ja yli 10 % Pohjoismaiden ulkopuolella) sekä EBITA-marginaali ajan myötä yli 18 %. Meidän ennusteemme vuoden 2021 liikevaihdolle ennen Q3-raporttia on 93 MEUR, mikä tarkoittaa 23 %:n kasvua vuodesta 2020. Ennusteemme vertailukelpoiselle liikevoitolle (oik. EBIT) on 13,6 MEUR, mikä tarkoittaa 14,7 %:n EBIT-marginaalia (2020: 17,1 %).

Käy kauppaa. (Orthex)

Analyytikko / Kirjoittaja

Petri Kajaani

Petri Kajaani

Analyytikko

Lisätiedot
Thomas Westerholm

Thomas Westerholm

Analyytikko

Lisätiedot
Tunnusluvut 2020 2021e 2022e
Liikevaihto 75,9 93,0 101,1
- kasvu-% 14,2% 22,6% 8,7%
Liikevoitto (EBIT) 12,3 12,1 16,4
- EBIT-% 16,2% 13,0% 16,2%
EPS (oik.) 0,51 0,56 0,67
Osinko 0,00 0,27 0,37
P/E (oik.) 0,0 20,4 17,0
EV/EBITDA 2,4 14,4 10,9
Osinkotuotto-% nan% 2,3% 3,2%
Uusimmat ennusteet

Orthex on vuonna 1956 perustettu Pohjoismaissa toimiva kodin käyttötavarayhtiö. Yhtiö suunnittelee, valmistaa ja myy kodin käyttötavaroita tavoitteenaan tehdä kuluttajien jokapäiväisestä elämästä helpompaa. Orthex tarjoaa laajan valikoiman tuotteita neljässä tuoteryhmässä: Säilytys, Keittiö, Koti ja Piha sekä Kasvien hoito. Orthexin jakelukanavina toimivat pääsääntöisesti eurooppalaiset vähittäiskaupan ketjut, joiden kautta tuotteet löytävät tiensä kuluttajille.