Aloitamme Orthexin seurannan 8,5 euron tavoitehinnalla ja lisää-suosituksella. Orthex on johtava käyttötavaroiden valmistaja Pohjoismaissa, jonka arkikäyttöön tarkoitettuja tuotteita (mm. pakasterasia ja muoviämpäri) löytyy lähes jokaisesta suomalaisesta kodista. 2010-luvulla yhtiön liikevaihto ja kannattavuus ovat kehittyneet hyvin pääomasijoittajien omistuksessa. Listautuminen on yhtiölle seuraava luonnollinen askel, kun kasvua haetaan entistä vahvemmin Pohjoismaiden ulkopuolella. Yhtöistä julkaistu seurannan aloitus -raportti on luettavissa täällä.
Johtava käyttötavaroiden valmistaja Pohjoismaissa
Orthex on 1956 perustettu muovialan yhtiö (2020: liikevaihto 76 MEUR ja oikaistu liikevoitto 13 MEUR). Konsernin nykyrakenne on muodostunut 2010-luvulla tehtyjen yritysostojen kautta, joiden avulla se on saavuttanut johtavan markkina-aseman Pohjoismaissa kodin- ja ruoansäilytystuotteiden markkinoilla. Orthexilla on kolme pääbrändiä (Orthex, SmartStore ja GastroMax) ja yksi sivubrändi (Kökskungen), joiden alla se tarjoaa tuotteita eri käyttötavarakategorioissa (mm. kodin säilytys, ruoan säilytys, keittiötarvike, kasvien hoito, koti ja piha). Tuotteista noin 90 % valmistetaan Pohjoismaissa Orthexin kolmessa pitkälle automatisoidussa tehtaassa (Tingsryd, Lohja, Gnosjö). Yli 80 % myynnistä tulee Pohjoismaista, mutta yhtiöllä on noin 800 asiakasta yli 40 maassa. Tuotteiden jakelukanavina toimivat pääosin suuret eurooppalaiset vähittäiskaupan ketjut.
Noin 4 miljardin euron defensiivinen ja pirstaleinen kohdemarkkina
Kohdemarkkina on 4 miljardia euroa, mikä koostuu kodin-, ruoansäilytyksen ja keittiötarvikkeiden markkinasta Pohjoismaissa (0,5 mrd.) ja keskeisillä vientimarkkinoilla (Ranska, Saksa ja UK 3,5 mrd.). Orthex on Pohjoismaissa kodin- ja ruoansäilytyksen markkinajohtaja 20-25 %:n markkinaosuudella. Tuotteilla on matala yksikköhinta, niitä ostetaan päivittäiseen tarpeeseen ja niillä on tasaista kysyntää vuodenajasta ja taloustilanteesta riippumatta (markkinakasvu ~2%/v.). Ala on pirstaleinen ja täynnä pieniä pelureita, mikä luo otollisen paikan konsolidaatiolle. Orthex on ilmoittanut tarkkailevansa aktiivisesti yritysostokohteita.
Tavoitteena voimakkaampi kasvu Pohjoismaiden ulkopuolella avainasiakkaiden kautta
Orthex perusti paikalliset myyntiorganisaatiot 2016-2017 Ranskaan, Saksaan ja Englantiin. Yhtiö on saanut useita suuria vähittäiskauppaketjuja avainasiakkaikseen (mm. Bauhaus ja Carrefour) ja laajentuminen Eurooppaan on tarkoitus suorittaa näiden kautta. Vuonna 2015 Orthexin tuotteita myytiin vientimarkkinoilla 130 myymälässä, mutta 2020 tuo luku oli jo 2200 kpl. Tyypillisesti neuvottelut uusien asiakkaiden kanssa aloitetaan kodinsäilytyskategorialla (SmartStore), koska kaupat haluavat valikoimiinsa laadukkaita, tyylikkäitä, vahvan brändin ja hyvä hinnoitteluvoiman omaavia kategoriajohtajia. Säilytys on Orthexin kannattavin kategoria, joten sen suhteellinen kasvu tukee konsernin kannattavuutta. Orthex tavoittelee konsernitasolla vuotuista yli 5 %:n orgaanista kasvua (2020: 14 %) ja yli 10 %:n kasvua Pohjoismaiden ulkopuolella (2020: 21 %). Kasvua haetaan avainasiakkaiden kautta lisäämällä myymälämäärää ja hyllytilaa. Vahvat brändit, pitkälle automatisoidut tehtaat, kestävän kehityksen tuoteinnovaatiot, laaja valikoima ja hyvät suhteet kaupan alan ketjuihin antavat Orthexille hyvät kilpailuedut, joiden avulla kannattavuus on alan huippua. Yhtiö tavoittelee pitkällä aikavälillä yli 18 %:n EBITA-marginaalia (2020: 17 %). Meidän ennusteissamme 2024-liikevaihto on 100 MEUR ja EBIT 16,4 %, mikä tarkoittaa ~7 %:n vuotuista tuloskasvua (2021-2024) .
Osakkeen arvostus ja suositus
Orthexin riskiprofiili on vakiintuneen markkina-aseman, hyvän hinnoitteluvoiman ja tuotteiden tasaisen kysynnän takia alhainen. Kassavirta on vahvaa ja Orthex profiloituu vakaaksi osinkoyhtiöksi. Vuoden 2021 ennusteillamme (oik. P/E: 16x, EV/EBIT: 13x) arvostus on 26-36 % verrokkiryhmän alapuolella ja 2022 ennusteilla (P/E: 14x, EV/EBIT: 11x) 16-33 % verrokkiryhmän alapuolella. Osinkotuotot ovat 3,0 % ja 4,2 %, jotka matalan tulospohjaisen arvostuksen kanssa puoltavat positiivista näkemystä osakkeelle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Orthex
Orthex on vuonna 1956 perustettu Pohjoismaissa toimiva kodin käyttötavarayhtiö. Yhtiö suunnittelee, valmistaa ja myy kodin käyttötavaroita. Orthex tarjoaa laajan valikoiman tuotteita neljässä tuoteryhmässä: Säilytys, Keittiö, Koti ja Piha sekä Kasvien hoito. Orthexin jakelukanavina toimivat pääsääntöisesti eurooppalaiset vähittäiskaupan ketjut. Valtaosa yhtiön liiketoiminnasta tapahtuu Pohjoismaissa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut25.03.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 75,9 | 80,6 | 86,2 |
kasvu-% | 14,21 % | 6,18 % | 7,00 % |
EBIT (oik.) | 12,9 | 12,0 | 13,4 |
EBIT-% (oik.) | 16,97 % | 14,92 % | 15,60 % |
EPS (oik.) | 0,51 | 0,48 | 0,53 |
Osinko | 0,00 | 0,22 | 0,31 |
Osinko % | 3,49 % | 4,92 % | |
P/E (oik.) | - | 13,14 | 11,83 |
EV/EBITDA | - | 9,42 | 7,49 |