Tarkastelimme globaalisti pörsseihin listattujen peliyhtiöiden liikevaihtopohjaisia arvostustasoja ja yhtiöiden lähivuosien kasvu- ja kannattavuusennusteita. Yhtiöt on jaoteltu kolmeen ryhmään: 1) mobiilipeliyhtiöt, 2) konsoli- ja PC-peliyhtiöt sekä 3) monialustaiset peliyhtiöt, jotka toimivat molemmissa edellä mainituissa segmenteissä. Kokonaisuutena peliyhtiöiden liikevaihtojen odotetaan kasvavan lähivuosina voimakkaasti ja kannattavuuksien olevan keskimäärin erittäin hyvällä tasolla, vaikka yhtiökohtaiset erot ovat suuria. Myös yhtiöiden arvostuskertoimissa on suuria eroja ja näihin vaikuttavia yhtiökohtaisia tekijöitä ovat mm. yhtiön nykyisen peliportfolion laajuus ja laatu, odotukset tulevia peliprojekteja kohtaan, omistaako yhtiö kehittämiensä pelien IP:t, sekä yhtiön pelien historiallinen track-record.
Mobiilipeliyhtiöiden mediaani EV/Liikevaihto-kerroin on tälle vuodelle 1,4x ja ensi vuodelle 1,3x. Kertoimet ovat selvästi matalampia kuin konsoli- ja PC-peleihin keskittyneillä yhtiöillä. Mobiilipeliyhtiöiden kasvun odotetaan jäävän keskimäärin hitaammaksi ja kannattavuuden odotetaan olevan selvästi alemmalla tasolla lähivuosina kuin konsoli- ja PC-peliyhtiöillä, mikä on arviomme mukaan pääasiallinen syy arvostuseroon. Kilpailu mobiilipelialalla on äärimmäisen kireää ja yhtiöt joutuvat usein investoimaan merkittävän osan liikevaihdostaan käyttäjähankintaan ja markkinointiin, mikä rasittaa yhtiöiden kannattavuutta. Mobiilipeliyhtiöistä seurannassamme olevaa Next Gamesia hinnoitellaan tällä hetkellä liikevaihtokertoimella selvästi alle tarkastelussa mukana olevien yhtiöiden mediaanin. Yhtiön tiukka rahoitustilanne ja liiketoiminnan käänteen onnistumiseen liittyvät riskit huomioiden mielestämme matala arvostus on tällä hetkellä perusteltu. Kesäkuun alussa julkaisemamme laaja analyysiraportti Next Gamesista on luettavissa täältä.
Osakemarkkina arvostaa edelleen konsoli- ja PC-peliyhtiöitä todella korkeilla liikevaihtokertoimilla (mediaani 2019e-2020e: 4,3x-5,3x). Korkeimman arvostuksen ansaitsevat tällä hetkellä yhtiöt, jotka ovat onnistuneet kehittämään peliportfolioihinsa useita laadukkaita peli-IP:tä, joihin pystytään kehittämään jatko-osia sekä erilaista lisäsisältöä (esim. Paradox, CD Projekt). Mediaanitasolla yhtiöiden odotetaan kasvavan lähivuosina yli 20 %:n vuosivauhtia ja kannattavuuden (EBIT-%) yltävän yli 24 %:n tasolle. Kovat kasvuodotukset yhdistettynä korkeisiin arvostuskertoimiin eivät jätä tilaa pettymyksille ja kurssiliikkeet voivat olla rajuja, jos yhtiöt eivät onnistu lunastamaan odotuksia. Seurannassamme oleva konsoli- ja PC-peliyhtiö Remedy on arvostettu liikevaihtokertoimella (2019e: 2,6x), joka on reilusti alle tarkastelussa olevien yhtiöiden mediaanitason. Mielestämme odotukset yhtiön elokuussa julkaistavan Control-pelin menestyksestä ovat edelleen kohtuullisia ja yhtiön arvostuksessa on edelleen nousuvaraa pelimyynnin onnistuessa kohtalaisen hyvin sekä moniprojektimalliin nojaavan strategian edetessä suunnitelmien mukaan.
Monialustaisten peliyhtiöiden ryhmään on koottuna pelialan jättiläisiä, jotka toimivat arvoketjussa niin pelinkehittäjinä, julkaisijoina kuin osaltaan jakelijoina omien alustojensa kautta. Yhtiöiden laajojen peliportfolioiden ansiosta tulovirrat ovat huomattavasti tasaisempia ja kannattavuus ennustettavampaa kuin yhtiöillä, joiden liikevaihto on riippuvainen yksittäisen pelijulkaisun onnistumisesta. Markkinat arvostavat länsimaisia yhtiöitä (EA, Activision, Take-Two, Ubisoft) selvästi aasialaisia verrokkejaan korkeammalle (pl. Tencent ja Nexon). Yhtenä syynä tähän näyttäisi olevan se, että useimpien aasialaisten yhtiöiden kannattavuuden odotetaan jäävän alle länsimaisen nelikon lähivuosina. Mediaanitasolla yhtiöiden odotetaan kasvavan lähivuosina noin 6 %:n vauhtia. Kasvuvauhti jää mobiili- sekä konsoli- ja PC-peliyhtiöitä hitaammaksi, mutta liikevaihdon jatkuvuus ja ennustettavuus ovat huomattavasti paremmalla tasolla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja viimeisimpänä elokuussa 2019 julkaistu Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut13.02.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 20,1 | 31,2 | 33,3 |
kasvu-% | 17,35 % | 54,87 % | 6,57 % |
EBIT (oik.) | 0,6 | 7,6 | 7,9 |
EBIT-% (oik.) | 3,02 % | 24,21 % | 23,69 % |
EPS (oik.) | 0,04 | 0,50 | 0,52 |
Osinko | 0,10 | 0,30 | 0,31 |
P/E (oik.) | 151,99 | 32,70 | 31,38 |
EV/EBITDA | 55,17 | 21,37 | 20,22 |